Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Ojämt turboladd m.m

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Ojämt turboladd m.m

    Gäller 9000 aero -94, okänt chip och ca 1,2 bar i ladd.

    1. Drar jag på växlarna så sticker laddet upp till ca 1,2 bar precis i början, men sen sjunker laddet ända ner till 0,5 i ett par sekunder för att sedan öka igen. Märks framför allt på 3:ans och 4:e växeln genom att bilen känns stryp i ett par-tre sekunder. (händer inte alltid, men oftare och oftare)

    2. Vid nått tillfälle då jag växlat ner till trean och gasat på har laddet pikat upp över 1,5 bar med följd att bilen hackat till kraftigt... (iaf tror jag dom två fenomenen har ett samband då jag inte lyckats sett mätaren samtidigt som rycket)

    3. Kan passa på att nämna oxå att tomgången beter sig lite lustigt. ligger mellan 1500 - 2000 rpm. duttar jag till på gasen så kan den med lite tur sjunka. svajjar lite i början men blir stadig på det varvtal den bestämmer sig för. Har plockat bort tomg.motorn och sprayat med 5-56 utan resultat.
    Skall prova att byta med den andra saaben jag har (9000 2,3 ltt -95) men någon kanske vet att det är nåt annat fel?

    Mest fundersam över nr 1.

    Tack på förhud //Magnus
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    hej, en kompis till mig hade samma symptom på sin aero (mapad). Det var ett hd-fel i boxen och en kärvande W-arm.
    Att bilen hackar till vid högt ladd beror på att laddtrycksspärren går in och bryter. Vid upprepade brytningar regleras trycket ner.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555

    Re: Ojämt turboladd m.m

    Citat Ursprungligen postat av beagleboy
    Gäller 9000 aero -94, okänt chip och ca 1,2 bar i ladd.

    1. Drar jag på växlarna så sticker laddet upp till ca 1,2 bar precis i början, men sen sjunker laddet ända ner till 0,5 i ett par sekunder för att sedan öka igen. Märks framför allt på 3:ans och 4:e växeln genom att bilen känns stryp i ett par-tre sekunder. (händer inte alltid, men oftare och oftare)

    2. Vid nått tillfälle då jag växlat ner till trean och gasat på har laddet pikat upp över 1,5 bar med följd att bilen hackat till kraftigt... (iaf tror jag dom två fenomenen har ett samband då jag inte lyckats sett mätaren samtidigt som rycket)

    3. Kan passa på att nämna oxå att tomgången beter sig lite lustigt. ligger mellan 1500 - 2000 rpm. duttar jag till på gasen så kan den med lite tur sjunka. svajjar lite i början men blir stadig på det varvtal den bestämmer sig för. Har plockat bort tomg.motorn och sprayat med 5-56 utan resultat.
    Skall prova att byta med den andra saaben jag har (9000 2,3 ltt -95) men någon kanske vet att det är nåt annat fel?

    Mest fundersam över nr 1.

    Tack på förhud //Magnus
    Sätt i nya NGK BCPR7ES-II till att börja med.
    Sen kan du prova en 100% hel DI.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313

    Re: Ojämt turboladd m.m

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av beagleboy
    Gäller 9000 aero -94, okänt chip och ca 1,2 bar i ladd.

    1. Drar jag på växlarna så sticker laddet upp till ca 1,2 bar precis i början, men sen sjunker laddet ända ner till 0,5 i ett par sekunder för att sedan öka igen. Märks framför allt på 3:ans och 4:e växeln genom att bilen känns stryp i ett par-tre sekunder. (händer inte alltid, men oftare och oftare)

    2. Vid nått tillfälle då jag växlat ner till trean och gasat på har laddet pikat upp över 1,5 bar med följd att bilen hackat till kraftigt... (iaf tror jag dom två fenomenen har ett samband då jag inte lyckats sett mätaren samtidigt som rycket)

    3. Kan passa på att nämna oxå att tomgången beter sig lite lustigt. ligger mellan 1500 - 2000 rpm. duttar jag till på gasen så kan den med lite tur sjunka. svajjar lite i början men blir stadig på det varvtal den bestämmer sig för. Har plockat bort tomg.motorn och sprayat med 5-56 utan resultat.
    Skall prova att byta med den andra saaben jag har (9000 2,3 ltt -95) men någon kanske vet att det är nåt annat fel?

    Mest fundersam över nr 1.

    Tack på förhud //Magnus
    Sätt i nya NGK BCPR7ES-II till att börja med.
    Sen kan du prova en 100% hel DI.
    Tändstift nyss bytta och har provat med en annan DI
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Möklinta
    Inlägg
    313
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    hej, en kompis till mig hade samma symptom på sin aero (mapad). Det var ett hd-fel i boxen och en kärvande W-arm.
    Att bilen hackar till vid högt ladd beror på att laddtrycksspärren går in och bryter. Vid upprepade brytningar regleras trycket ner.
    W-arm = wastegate-arm?
    9000 2,3 Aero -94, 9000 cse -92 aut, 9000 cc 2,3 -91, 9000 cse 2,3 -95
    Sambons NG9-3 Arc -03
    Kommer för alltid sörja min Barracuda -69!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    162
    Citat Ursprungligen postat av beagleboy
    W-arm = wastegate-arm?
    Stämmer bra!
    9-5 2.3t Griffin 2010
    Evo IX -07
    9000 2.3T A50 -98 Maptun Steg 4 [Såld!]

Liknande ämnen

  1. släpper luft vid turboladd???
    Av diggs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 20:14
  2. ojämt eller normalt turboladd/beetende?
    Av Sm3karn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 19:38
  3. Rasslande ljud vid turboladd.
    Av Tjonge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 13:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •