Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Hjälp! Endast grundladd på min 900 T8 special.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253

    Hjälp! Endast grundladd på min 900 T8 special.

    Det känns som att jag har prövat allt på min 900 T8 special -89, men jag får den endast till att gå på grund ladd, vilket är 0.3 bar enligt min mätare.

    Det som är gjort med bilen är:

    9000 ic
    Ombyggd kallstartsventil (Föregående ägare)
    Moddad APC skall vara ställbart ladd från kupen men fungerar inte som det ska detta är också gjort av föregående ägare.
    3" avgas ink. batteriböjen.
    Jr filter och borrad luftburk.

    Jag har prövat med att kolla alla rör till ic osv., bytt magnetventil, bytt APC-box utan framgång.

    Jag är mycket tacksam för hjälp, det börjar bli trist när man inte hittar vad det är....
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    lund
    Inlägg
    412
    Har du kollat så inte bromskontakten hängt sig. Kommer ej ihåg hur det ser ut, men det ska finnas ngn funktion som gör så att när du bromsar så får du GLT. Det ska klicka i mv när du bromsar. Har du kollat säkringen till apc?


    MVH OLOF

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Då har man försökt med bromskontakten och jag har kommit fram till att jag har något konstigt el fel...

    Säkringen till bromsljusen var paj så jag byte den men då lös bromsljusen hela tiden, och när jag stänger av tändningen och tar ur nyckeln så lyser olje lampan och bateri lampan plus alla mina extra mätare...

    Men så tog jag bort kontakten och kollade, det sitter 3 stycken kontakter på den hållaren (två till bromsen och en till kopplingen) och kontakten till bromsen fungerar och magnetventilen klickar när man bromsar.

    Men det är som att täningen är på hela tiden oavsätt om man har nycklen i eller inte, fast pumpen inte går osv. och när jag sätter på blinkersen så klickar magnetventilen... Men när jag tar bort säkringen så fungerar den som den ska, förutom att magnetventilen inte klickar när man bromsar...

    Jag håller att bli knäpp på detta men jag antar att jag är ett steg närmare lösningen...

    Har någon nån ide om vad det kan vara som spökar?
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Någon???
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    Vad du har e ett klassiskt jordfel. börja framifrån på kylarbalken och kolla ALLA jordpunkter. se om du kan få tag på ett elschema för lättare navigering. när detta är gjort så bör problemet försvinna. om inte, återkom med de problem somåterstår.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Ja jag har hittat el felet nu, det var helt riktigt ett jordfel som gorde att det var helt skumma saker som att magnetventilen klickade när man öppnade dörren...

    Men alltså, nu fungerar det och bilen laddar, MEN alltid är det något som ska bråka, nu vill bilen inte varva ur. Den drar fint och vi var ute och körde, jag skruvade på laddtrycket och farsan körde, det som är är att den börjar bludra vid ca. 0.75-0.8 bars tryck, under det så går den fint.

    Men det finns två inställningsskruvar att ställa på och den ena är då P-poden och den andra är F-poden och sen sitter det två vippströmbrytare brevid som jag inte riktigt förstår mig på.

    Hur ska jag ställa skruvarna för att få det till att lira med varandra?

    Jag vet att den förra ägaren körde mellan 1.1-1.3 bars ladd så det ska fungera.

    Mvh Ricky
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    vad ligger ditt GLT på? det måste du justera till hälften av vad du vill ladda fullt. sen har vi inte världens bästa bränslesystem. men du ska nog lätt kunna ladda 1,2-1,3 utan protest
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej, det ska jag pröva med eftersom grundladdet ligger på 0.3 så är det mycket möjligt att det kan ha och göra med det!

    Nej jag vet att KE-jetronic inte är någon höjdare, men jag har tänkt att någon gång i framtiden sätta dit LH-sprut för det verkar lite bättre...

    Förra ägaren har byggt om kallstartsventilen så att den ska få mer soppa vid full gas.
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    jag kan ju säga som så att jag hade väldigt svajande tryck när jag labbade med mitt tryck. sen ändrade jag GLt och drog upp P-poten till max. OBS jag har orginal pot denna ger ett teoretiskt värde på 1 bar, dom brukar byta ut den mot en större pot när du ska över 1 bar så var försiktig OBS efter det stälde jag ner P-poten till jag hade ett tryck som motsvarade mitt mål. sen laborerade jag med F-poten för att få en jämn och stadig tryckkurva. lycka till.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Det låter bra!

    Jag har hållt på och prövat lite idag och har kommit upp på ett grundladd av ca. 0.42 men jag har mer att skruva in så jag ska fortsätta...
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    varje helt varv som du snurrar på armen till tryckklockan gör 0,04 bar sen kan du räkna själv, så slipper du krypa under bilen så mycket.

    vart bor du?
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej, jag skruvade in armen max, och då har jag ett grundladd på 0.5 bar men jag kan inte ladda mer än 0.7-0.8 innan bilen börjar plödra och spikar, det har alltså inte gjort så mycket skillnad att ställa grundladdet, vilket jag tycker är konstigt och är det inte konstigt att max grundladd är på 0.5 bar?

    Jag bor ca. 2mil från Simrishamn, jag ska ta bilder på hur kontrollpanelen för laddtrycket ser ut för det sitter två strömbrytare brevid skruvarna..

    Tack för att du är så hjälpsam zodiak06!
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    0.5 i Glt är nog inte så konstigt då det sitter en ganska liten och gammal turbo i våra bilar. det låter nästan som att den får mycket så
    oppa när du kommer upp i tryck, prova att koppla ur kallstartvent och se hur den beter sig. din bil ska klara 1.1 bar iallafall utan extrasprut med 9000 IC. Lycka till
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej, får pröva det, kan jag köra bilen varm och sedan bara koppla bort kontakten på kallstartsventilen?

    Jag har precis laggt ut min bil på Garaget.org och där finns bild på hur kontrollpanelen ser ut!
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    jo du får nog köra den varm först, den kan dock vara lite kivig vid start iallafall så en lätt fot på gasen kan behövas.
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Då har jag prövat att kopplaa bort kallstartsventilen, men det verkar inte som att det är den som är ombyggt utan något annat som gjer mer soppa, det sitter en strömbrytare som trycks in vid full gas, till denna lilla strömbrytare så sitter tre stycket sladdar, kan fixa bilder på det imorrn.

    Hur som helst så gjorde det ingen skillnad när jag kopplade ur kontakten till kallstartsventilen utan den gick upp i varv när man höll in kontakten när bilen står på tommgång. Så jag drog de tre sladdarna så att extra insprutet blev bortkopplat.

    Och så ut på provtur, men inte blev det någon skillnad, utan bilen laddar max ca. 0.8 bar och börjar bludra och fräsa när man kommer över det.

    En annan sak är att bilen inte varvar ur utan den brar fint upp till 4000-4500rpm och sedan så går det VÄLDIGT segt.

    Bilen går bättre när man kopplat ur magnetventilen så den laddar 0.5bar än när man försöker ladda högre. Jag har prövat med att byta magnetventil då den andra klickade ibland.

    Bilen går kanon fint på tomgång osv. Förutom att den har lite för hög tomgång, men man hör när den har varit igång en stund när kallstartsventilen slutar, då går den ner till ca. 1100-1200rpm på tomgång.

    Suck...
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    den lilla kontakten sitter där orginal så det e inget som är dit satt. dom sladdarn som du tog bort ska dit igen. klarar bilen att varva till varvstop i friläget? eller går det segt då med? svårt när man inte har bilen framför sig. men vi ska nog ordna detta.

    det här med grundladd? får du inte ut mer än 0.5 bar? prova koppla loss slangen mellan tryckklockan och magnetventilen OBS!!!!! lätt gasfot OBS!!!! dra på och kontrplera laddtryck. du ska nu kunna ladda fullt tills tryckvakten bryter, om den finns kvar. ett öga på tryckmätaren vid 1,2 får du släppa gasen. det är din högerfot som räddar din motor här om tryckvakten är borta.

    lycka till
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Jo det fungerar, jag gjorde ett litet misstag när jag byte turbon och grenröret för några veckor sedan. Turbon som jag byte till har gått ca. 2000mil helt otrimmat så den ska det inte vara något fel på.

    Jag drog in den nedersta pinbulten till batteriböjen 2mm för långt så att den tryckte igen wastegaten och då skenade laddtrycket innan jag förstod detta, och då gick tryckvakten in och bröt.

    Men jag ska pröva att dra ur slngen för att utesluta detta.

    Bilen känns kanon bra i friläge ochär riktigt rapp, men jag har inte prövat att dra han till varvstoppet....får se om jag vågar detta imorrn
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Nu prövade jag att varva motorn i friläge, och den går inte riktigt rent när man passerar 4500 rpm men varvar gör den...

    Jag tycker att det känns som att tändningen står fel men den har en kompis kollat och han sa att den stod rätt men jag är inte riktigt säker på att han har rätt så jag ska låna en lampa och kolla förhoppningsvis imorrn.

    Vad tror du zodiak06, har vi kommit så här långt så får jag hoppas att det går att lösa!
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Lund, Skåne
    Inlägg
    278
    Medlem#
    4636
    det e klart det går att lösa. Allt går att lösa, har du kollat allt med tändningen? AllT kolla ALLA kablar, byt rotor och fördelare kolla så du har rätt stift för helt klart låter det som fel på tändningen. hur luktar avgaserna när bilen börjar gå illa?

    det kan va så enkelt att du har ett kabelbrott på någon av tändkablarna. dessutom har vi en liten dosa som sitter bredvid APC-box, (ser ut som nåt från en dator) dessa kan klura till det för tändningen om det vill sig.

    kolla, så ska jag söka vidare

    lycka till, Må Väl
    "Livet Börjar vid 1,5 bar"
    Nu äntligen en 9-3 X XWD Biopower 210hk -10 VIT. och en tvåhjuling med 94hk, rolig som f*n för att vara så stor.
    #4636

Liknande ämnen

  1. Endast grundladd 9000aero
    Av 5xaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-24, 17:33
  2. Endast grundladd med steg3.
    Av Svante i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 09:05
  3. Felsökning T5.5 - endast grundladd
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •