Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Stendog på väg här om dagen ng900 T

  1. #1

    Stendog på väg här om dagen ng900 T

    Ska försöka förklara kort, så kanske nån orkar läsa..

    Bilen är en Saab 900 T 1997 185 hk

    I förrgår så röck bilen lite vid ett tillfälle på väg till jobbet, och sedan ststendog den bara 50 m från jobbet. Provade att starta den igen, men det gick inte.

    Jag har nyligen bytt tändkassetten (röd) emot en begagnad efter att jag inte fick igång bilen, och då gick den bra efter det. Så nu tyckte jag att det var likadant som sist, så jag såg till att jag fick ett bra pris på en ny begagnad tändkassett. Det hjälpte inte, så jag bytte den igen, samma sak. Bilen startar inte.

    Fick hjälp att läsa ut felkod av Nordic Uhr som svängde förbi med en sån bärbar dator för felkoder osv. Koden sa att det är nåt med startspärr, larm eller liknande. Jag skrev aldrig ner koden tyvärr, och han som hjälpte mig glömde också koden.

    Vi lyssnade och kunde höra att soppapumpen gick när man vred på startnyckeln i alla fall, så den är det nog inte.

    Ringde Biva (Saab) i Nrkpg och frågade vad dom trodde att det kunde vara, han jag pratade med kunnde inte ge mig nåt tips. Han tyckte att det lät osannolikt att det skulle vara startspärren som spökar. Och Nordic Uhr har aldrig haft en bil som min inne med ett sånt fel heller...


    Tändkassetten lär det ju inte vara (är inne på den 3:e nu)
    Soppapumpen låter när man vrider på nyckeln
    Vi fick en felkod som tyder på nåt med startspärr/larm/nyckel


    Nån som kan ge mig ett tips ?

    Kan jag kolla om det är fel på startspärren eller rent av koppla ur orginal larm och startspärr för att se om det är det som är felet eller ej ?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    80

    Re: ng 900 T stendog på väg här om dagen

    Citat Ursprungligen postat av adnoctum
    Kan jag kolla om det är fel på startspärren eller rent av koppla ur orginal larm och startspärr för att se om det är det som är felet eller ej ?
    Tyvärr så fukar det inte med att bara koppla ur larmet. Du måsta ha en lite kontakt med 3st bygelkopplingar ( sitter på de bilar utan larm ) och koppla in istället för larmet.

    Tändningsmodul?
    Jordfläta?

    _____________________
    Kwesen
    Kwesen.
    Gute med kontrollerad blyfot. ( men ibland så .. )
    9-3 SS -05, Stiga Park President HST

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    går det inte plocka en styrbox från en annan ng900 utan larm, larmet ska väl då avaktiveras.

    Antar att det är VSS larmet på den nu eftersom det gäller startspärr, ska ju funka fint att montera i en box för bilar utan VSS.

    Hakat av batterikablen så boxen blivit nollad och testat?
    De kan ibland göra underverk att koppla bort batteriet en stund
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Tyvärr så hade ingen "liten" verkstad eller Nordic tid med min bil, så jag fick bogsera den till Biva i Nrkpg igår em. Dom var väldigt revliga och tog in bilen 3 minuter efter att jag kom med bilen (bra service).

    Några timmar senare ringde dom och sa att bilen var klar.

    Dom hade gjort en felsökning, tyvärr hade dom sökt fel på saker som jag redan hade uteslutit. men, men...

    Det visade sig att det var ett huvudrelä under instrumentbrädan nån stans som satt löst/snett. Dom satte dit det och det kostade mig 1941 kr.
    Altså, inget bytt... Men bilen funkar i alla fall. Kan inte klaga på servicen, bara på priset.

    Fattar bara inte hur det har kunnat lossna, jag har inte varit inna och grävt bland kablar och annat bråte där.

Liknande ämnen

  1. Dagen är kommen
    Av bollman i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2018-12-05, 17:58
  2. 9-3 T5 Stendog, felet icke hittat.
    Av Tchn226 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-30, 21:03
  3. [LÖST] Stendog under färd och startar ej 9000 2,3t -98
    Av conan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 16:47
  4. 9000R stendog?
    Av Janneman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 02:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •