Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Ingen tomgång engine-lampan lyser.Spjällhus?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Ingen tomgång engine-lampan lyser.Spjällhus?

    Tjenare.

    har kollat runt lite på forumet och försökt att hitta svar till det problemet jag har.

    Har en 9-3 aero -01 (16250 mil)
    problemet är att jag har ingen tomgång och när man vrider på nyckel till läget innan bilen startar så knäpper det, förmodligen spjällhuset?. ljudet kommer ifrån motorn på sidan in mot torpedväggen inte speciellt långt ifrån oljepåfyllnigshåler om det kan beskriva placeringen något.

    har upplevt detta en gång tidigare för ungefär 4-5 månader och åkte in till en saabverkstad. de läste av bilen att de hade med spjällhuset, men de tyckte inte jag skulle byta utan de resetta den bara och tog bort larmet. men nu är jag som sagt i samma sits igen.
    Dax att byta spjällhuset? eller kan de vara nått annat på tok?

    Tack på förhand // Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003

    Missa

    glömde skriva att även tcs-lampan lyser off och det går inte att sätta på farthållaren.
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

  3. #3
    så här är det att ditt spjällhus har gått i "limp home" och dett går att återställa MEN varje gång man återställer det ska även motorstyrdonet uppsateras! nu vet ja inte om din bil är chippad för isf försvinner ditt trim.. isf kanske ringa din trimfirma!? det är också ganska vanligt att spjällhus bör bytas pga att det börjar kärva, men ja tycker att du ska be dom återställa det o uppdatera styrdonet o prova med det först... annars har ja ett spjällhus till salu om du vill ha! pm:a mig vid intresse
    M3 CAB,
    9000 2,3T sport

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 814
    Hej !

    Som redan svarat, det är troligt att spjällhuset är boven i dramat, men det KAN vara ledningnä/kontaktdonsrelaterat, icke att förglöma!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 470
    Jag hade samma problem precis när jag köpte min. Var en vaccumslang som gick till vevhusventen som hade lossnat. Petade tillbaks den ordentligt och sen har den pinnat på sen dess. Kostade mig en slangklämma...
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 814
    Hej !

    Manick>>
    Nej, jag tror INTE att du hade precis samma problem med di nbil, likartat så tillvida att tomgången var dum, men du hade inte klickljuden?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 405
    kan ju räcka med rengöring av spjällhus med...

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 785
    Eftersom bilen tydligen går normalt en stund efter att den återställts med Tech2 eller att batteriet lossats så betvivlar jag ju att det är nån vakumläcka.


    DrBoost: Menar du att kontaktdonet kan ha oxiderat eller att det är nåt kabelbrott?

    Behöver man kalibrera in nånting med Tech2 efter att man bytt spjällhus eller är det bara att tuta å köra?



    Mvh - Han som åker på att byta spjällhuset
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    162
    Hade liknande problem med min 9-5:a när jag satte i en steg 1 box. Den gick in i "limp home"-läge, TCS:en la av och "check engine" lampan tändes. Så om du har trimmat den nyligen så bör du åka och få det åtgärdat hos trimfirman. Om inte bör det åtgärdas på verkstad. Det är inte direkt vanligt att den går in i "limp home"-läge titt som tätt.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Töreboda
    Inlägg
    90
    Medlem#
    7003
    Woho

    Har bytt spjällhus o allt funkar perfekt. var alltså de som var kass.

    Tack för alla intressanta kommentarer.

    MVH. Emil
    "Rikedom är bättre än fattigdom, om inte annat så av ekonomiska skäl." - Woody Allen
    SAAB 9³ SC Vector 2.0T -06

Liknande ämnen

  1. Check Engine-lampan lyser...
    Av WannabeeGBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-04, 17:47
  2. Check engine lampan lyser..
    Av LHjelm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 22:45
  3. Check Engine lampan lyser :(
    Av miltonspappa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 20:37
  4. 900 2.3i -96, check engine lampan lyser!!!!!
    Av jakan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •