Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Anpassa befintlig handsfree-installation till ny mobil [AS2]

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13

    Anpassa befintlig handsfree-installation till ny mobil [AS2]

    Har precis köpt ny bil och det sitter en handsfree installerad.
    Hållaren är för Sony Ericsson Grupp1 men jag har en Sony Ericsson Grupp2 telefon (P990i).

    Hållaren:


    Anslutningskontakten bild 1:


    Anslutningskontakten bild 2:


    Mikrofonen:


    Bilen är pre-facelift med AS2.

    Vad behöver jag komplettera med?

    Har läst mig till att det ska sitta någon handsfree grunka bakom panelen (HC-60?), kan jag behålla den och endast köpa ny anslutningskabel samt hållare för min telefon eller måste jag köpa rubbet nytt?

    Antennkontakten lyckades jag sabba vid demonteringen men det är inte så noga, jag klarar mig utan takantenn. Det viktiga är att få laddfunktion + handsfree funktion.

    Tacksam för tips![/img]
    9-5 2.0t Biopower Sportcombi

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Beror på vilken centralenhet du har, men tror absolut att det räcker med en hållare och systemkabel till P990:an.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Beror på vilken centralenhet du har, men tror absolut att det räcker med en hållare och systemkabel till P990:an.
    Centralenheten är alltså den enhet man har mellan AS2'an och mobilhållaren?

    Kopplas mikrofonen direkt till AS2 eller till centralenheten?
    9-5 2.0t Biopower Sportcombi

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Citat Ursprungligen postat av Stenback
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Beror på vilken centralenhet du har, men tror absolut att det räcker med en hållare och systemkabel till P990:an.
    Centralenheten är alltså den enhet man har mellan AS2'an och mobilhållaren?

    Kopplas mikrofonen direkt till AS2 eller till centralenheten?
    Japp. Jag står i ungefär samma val som du nu, jag har en Nokia handsfree i min bil som jag funderar på att slänga ut och byta till Sony Ericsson istället. Miken kopplas till centralenheten. Sen är ju centralenehten ansluten till bilen så att säga. Miken går den vägen om du har originalmikrofon, eller om du använder Sonymiken går den bara till centralenheten för handsfreen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    403
    Tekniskt sett så passar kablaget mellan Ericssons handsfree
    system 1 och system 2 men Ericsson säljer inte kablaget löst.

    Kollade på att köpa till system 2 innan jag köpte blåtandshandsfree istället.
    SE blåtandshandsfree passar i samma adapterkablage som den trådade handsfreen.

    Jag fick tag i ett nytt HCB-300 för småpotatis på ebay.co.uk.
    /Thomas
    "When I start my car, I want my neighbors to think the world is coming to an end." Homer Simpson

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Thomas #1629
    Tekniskt sett så passar kablaget mellan Ericssons handsfree
    system 1 och system 2 men Ericsson säljer inte kablaget löst.

    Kollade på att köpa till system 2 innan jag köpte blåtandshandsfree istället.
    SE blåtandshandsfree passar i samma adapterkablage som den trådade handsfreen.

    Jag fick tag i ett nytt HCB-300 för småpotatis på ebay.co.uk.
    Så mina alternativ är alltså att köpa en helt ny system 2 handsfree eller en Bluetooth handsfree.

    Låter ju som att bluetooth är det bästa för framtiden ifall man vill byta lur.
    Med adapterkablaget menar du kablaget mellan centralenhet och ASx antar jag?

    Kommer strömmatning och mic passa rakt av också?
    9-5 2.0t Biopower Sportcombi

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269
    Hej!

    Då P990i har sk snabbport behöver du just HCA-60 om du ska köra trådbunden HF. Med ledning av bilden kan jag säga att det INTE är en HCA-60 som sitter monterad. Skulle tro att det är en HCA-20 eller HCA-200. Det är inte möjligt att byta kontakt (systemkabel) till en med snabbport

    Vilken grad av telefonförberedelse har bilen (TEL0 eller TEL1)? Svårt att ge bra svar utan att veta vilket, då det påverkar vilken "övergångskabel"/adapterkabel mellan HF-eneheten och bilen du behöver använda.

    "Vanlig" adapterkabel (för TEL1) finns färdig hos SAAB - viktigt att tala om att det är till just HCA-60 - , men om bilen bara har TEL0 behövs en annan färdig SAAB-kabel för att du på ett enkelt sätt ska kunna integrera telefonljudet med stereoljudet. Kort uttryckt byter du i så fall ut den befintliga kontakten för stereon mot denna kabel.

    Vid TEL0 behövs dessutom en "polvändare" för att micen ska fungera på ett riktigt sätt. SAAB har naturligtvis även denna kabel. Tror faktiskt att den medföljer adapterkabeln för TEL0.

    Rekommenderar även att alltid använda extern antenn om möjlighet finns - avsevärt mindre strålning i bilen (telefonen behöver använda högre effekt inne i bilen om inte extern antenn är ansluten) och utan tvekan bättre mottagning. Detta är faktisk anledningarna till att jag valde att fortsätta att traggla med trådbunden HF istället för att använda blåtands-HF. Skillnaden i installationstid är marginell. Det tar max 30 minuter att installera en HCA-60 i en TEL1-bil och en timma i en TEL0-bil (värt att tänka på när normalpriset för en installation hos en firma är flera tusen...). Om telefonen ändå måste sitta i hållaren för att den externa antennen ska kunna anslutas + att det är ganska smidigt att den laddas samtidigt är ju ändå fördelen med Bluetooth borta, tycker jag.

    Ser nu att mitt svar ser synnerligen Besserwisser-aktigt ut. Det är dock inte min avsikt

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av mange69
    Vilken grad av telefonförberedelse har bilen (TEL0 eller TEL1)? Svårt att ge bra svar utan att veta vilket, då det påverkar vilken "övergångskabel"/adapterkabel mellan HF-eneheten och bilen du behöver använda.

    "Vanlig" adapterkabel (för TEL1) finns färdig hos SAAB - viktigt att tala om att det är till just HCA-60 - , men om bilen bara har TEL0 behövs en annan färdig SAAB-kabel för att du på ett enkelt sätt ska kunna integrera telefonljudet med stereoljudet. Kort uttryckt byter du i så fall ut den befintliga kontakten för stereon mot denna kabel.

    Vid TEL0 behövs dessutom en "polvändare" för att micen ska fungera på ett riktigt sätt. SAAB har naturligtvis även denna kabel. Tror faktiskt att den medföljer adapterkabeln för TEL0.

    Rekommenderar även att alltid använda extern antenn om möjlighet finns - avsevärt mindre strålning i bilen (telefonen behöver använda högre effekt inne i bilen om inte extern antenn är ansluten) och utan tvekan bättre mottagning. Detta är faktisk anledningarna till att jag valde att fortsätta att traggla med trådbunden HF istället för att använda blåtands-HF. Skillnaden i installationstid är marginell. Det tar max 30 minuter att installera en HCA-60 i en TEL1-bil och en timma i en TEL0-bil (värt att tänka på när normalpriset för en installation hos en firma är flera tusen...). Om telefonen ändå måste sitta i hållaren för att den externa antennen ska kunna anslutas + att det är ganska smidigt att den laddas samtidigt är ju ändå fördelen med Bluetooth borta, tycker jag.

    Ser nu att mitt svar ser synnerligen Besserwisser-aktigt ut. Det är dock inte min avsikt

    /Mange
    Angående TEL0 eller TEL1 så har jag ingen aning. Igår kom jag på att jag har en gammal S-E T100 som är pensionerad sedan många år. Den har rätt bottenkontakt men när jag testar den i bilen så funkar det inte.
    Laddningsfunktionen fungerar klockrent men när jag ringer så hörs ingenting. När jag tar bort mobilen och kopplar in den igen så hör man en förändring av ljudet precis när bottenkontakten får kontakt. Den mutar inget vid samtal och det hörs ingenting heller...

    Finns det något sätt att ta reda på om det är TEL0 eller TEL1 utan att riva ner panelen?

    Jag hade ju hoppats på att kunna använda det befintliga adapterkablaget, från min förmodade HCA-20 till AS2'an.

    Fördelen med bluetooth som jag ser det är att jag kan ha telefonen i jackfickan men ändå använda den. Hållaren har jag främst till för att kunna köra TomTom Mobile i P990in.

    Men visst, båda varianterna har ju sina för/nackdelar.
    9-5 2.0t Biopower Sportcombi

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    269
    Hej, igen!

    Med tanke på att det ser ut att vara en SE-mic som sitter synligt är det troligen TEL0. Sitter det en mic innanför det pyttelilla "gallret" i plastpanelen vid innerbackspegeln är det möjligen en TEL1. Ett sätt att kolla definitivt är att försiktigt bända loss "klimatstyrningsboxen" och se hur HF-boxen är ansluten till stereon.

    Adapterkabel med fler än 3 kablar/stift på bilsidan som går in i kabelstammen = TEL1 (dvs bilen är fullt förberedd)

    "Hemmaklämda" anslutningar till HF-boxen = TEL0 eller installatör med brinnande intresse för sitt hantverk.

    /Mange
    För tillfället utan Saab.
    Saknar dock mina tidigare skönheter: 9-3 M1 -99, 9-3 Aero -00, 9-5 2,3t -02, 9-5 2,3t Bio -06, 9-3 1,8t Bio -07.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    10

    Re: Anpassa befintlig handsfree-installation till ny mobil [

    Citat Ursprungligen postat av Stenback
    Har precis köpt ny bil och det sitter en handsfree installerad.
    Hållaren är för Sony Ericsson Grupp1 men jag har en Sony Ericsson Grupp2 telefon (P990i).

    Hållaren:


    Anslutningskontakten bild 1:


    Anslutningskontakten bild 2:


    Mikrofonen:


    Bilen är pre-facelift med AS2.

    Vad behöver jag komplettera med?

    Har läst mig till att det ska sitta någon handsfree grunka bakom panelen (HC-60?), kan jag behålla den och endast köpa ny anslutningskabel samt hållare för min telefon eller måste jag köpa rubbet nytt?

    Antennkontakten lyckades jag sabba vid demonteringen men det är inte så noga, jag klarar mig utan takantenn. Det viktiga är att få laddfunktion + handsfree funktion.

    Tacksam för tips![/img]

    Halloj! Tänkte låna tråden..
    Har samma kit (förutom mikrofonen) installerad men saken är den att jag har en Iphone.. Så jag undrar förstås om man kan utnyttja kablaget till iphonen på något sätt?
    Altetnativt så kanske nån vet om det finns ett likadant kablage som passar iphone? Är intresserad både av att spela musik och att ha handsfree..
    Tacksam för tips och idéer!
    Saab 9-5 2,0t BioPower 2006
    210hp/350nm @bensin
    Tuned by T7Suite
    (Mackanized)

Liknande ämnen

  1. Är Mobil 1 5W-50W bra till min 9-5 Aero -03?
    Av Uffe Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-28, 09:40
  2. mall för att anpassa bakre spoilern med 2 utblås
    Av RallyRobban i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 10:15
  3. Ansluta handsfree till mobil?
    Av -big kahuna- i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 20:07
  4. Ny mobil, vad krävs för att koppla till befintlig handsfree
    Av Keffooo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 08:20
  5. Handsfree installation Saab 9-3 SportCombi -06
    Av goon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •