Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: fråga stolsvärme.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    14

    fråga stolsvärme.

    Har en saab 9-5 98års modell, importerad från italien, där nere har dom så varmt så dom behöver visst ingen stolsvärme så det finns inget reglage för det. någon som vet om kabalage finns för det bara att det inte är framdraget eller om det är en jäkla massa jobb? hade ju varit smidigt om det i prencip bara var att få fram kablar och köpa reglage för instrument panelen.

    tack på förhand.
    Saab 9-5 98 2.0T 192hk Import.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206
    Ska inte säga 100% men de mesta är fördraget... Kolla vad som sitter bakom täcklocken eller vad som nu är där reglagen ska sitta...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Din bil har inga värmedynor i stolarna....
    Fredrik J

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    14
    du är 100% ?
    Saab 9-5 98 2.0T 192hk Import.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Ja. Har bilen inte värme i stolarna från fabrik så finns det inga värmedynor i stolarna.
    Fredrik J

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    14
    Uppdatering i ämnen,

    Jag plockade bort blindknapparna idag där normalt reglage för stolsvärme sitter och det var kablar bakom 2 av de 4 knapparna som för tillfället bara satt i blindknapparna så de verkar ju trotts allt vara framdraget
    så bör fungera om jag köper 2st reglage och ploppar dit istället?
    Saab 9-5 98 2.0T 192hk Import.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Ja. Har bilen inte värme i stolarna från fabrik så finns det inga värmedynor i stolarna.
    Jag skriver det igen. Om inte bilen hade värmestolar från början så har stolarna inga värmeelement. Att det finns kablage till reglageknapparna kommer ju knappast få dig varm i rumpan...
    Fredrik J

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    14
    Fick en glimt hopp där att kablarna inte hängde för ända utan var anslutna och endast reglaget saknades, har varit med om liknande saker förut när man väljer bort något från orginalutrustningen tex.

    tack för snabbt svar, igen
    Saab 9-5 98 2.0T 192hk Import.

  9. #9
    Jag har samma problem som herr saint med en italienimport, tänkte också fixa stolsvärme alla kablar är dragna hela vägen ner till dynan sitter till och med sladdar i kontaktdonet på stolen som är sammankopplade med kablaget från reglagen.

    min fråga är då.. vart går dessa sladdarna? hänger dom bara löst i stolen eller vad?

    ytterligare en fråga, går det att köpa slingorna löst och sätta i stolen?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Har du kablar på stolssidan på de positioner där du ska ha värmedyna så har du värme i stolarna. Frågan är då varför du inte har en strömbrytare...
    Värmeelementen går att köpa som reservdel.
    Fredrik J

  11. #11
    Jag har reglage, men dom har aldrig funkat.. misstänker att han som importerat den har satt i dom själv här hemma bara för att d ska se ut som att det är stolsvärme. Men då är det bara att ohmtesta stolarna då... fast å andra sidan, va hjälper det, är dom av så vet jag ju ändå inte om det sitter några i.

    Tack för svaret iaf.. eller har du nått mer tips på hur man lätt kan ta reda på om det sitter i.. kan man gå med en stark magnet och kolla om det fäster igenom stolsryggen kankse?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Så du har reglage, kablage och kablar som går in i stolen. Då har du säkert värme men den fungerar inte. Kollat säkringen? Lossa på kontakten under stolen och mät resistansen på värmekretsen. Avbrott=trasig...
    Fredrik J

  13. #13
    Nix, det va som jag trodde, sladdarna som skulle kopplats ihop med sätesvärmen hängde bara löst under sätet lite längre in. Så om jag vill ha sätesvärme så får jag nog ta ner skiten och köpa nya värmedynor... tror jag fryser lite om röven i 5min varje morgon istället

Liknande ämnen

  1. Stolsvärme funkar ej (samt ACC fråga) - ng900 -96
    Av JesperM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 18:28
  2. Stolsvärme
    Av biljon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 18:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •