Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Programmera om Dimljus Tech2 9-5 M99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66

    Programmera om Dimljus Tech2 9-5 M99

    Hade tänkt mig att byta inställning på mitt dimljus och läst att jag har det som kallas program 1 som kan tända dimljuset tillsammans med halvljus o.s.v. Jag tycker det är trist och skulle vilja ha program 3 istället som gör att det inte tänds med halvljus men med helljus om man vill.

    Hörde med saab i kalmar och dom skulle ha 700-800kr. för den nkla omprogrammering. Är detta mitt enda alternativ? Känns helt klart inte värt pengarna. Borde vara gratis med denna typ av programmering.
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 072
    Tyvärr är det inte gratis , mig kostade det en kaffelängd.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543
    700-800 kronor låter väldigt dyrt, men kanske är det vad man får räkna med. Jag tycker de tär rätt illa när bilen faktiskt är levererad med en inställning som gör att dimljusen inte går att använda lagligt.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    700-800 kronor låter väldigt dyrt, men kanske är det vad man får räkna med. Jag tycker de tär rätt illa när bilen faktiskt är levererad med en inställning som gör att dimljusen inte går att använda lagligt.
    Har med funderat på det där, eftersom det beviserligen går att koppla dimljusen så de funkar lagligt (dim+park alt dim+hel som slocknar när man bländar av) så tycker ju iaf jag det är konstigt att man inte väljer att ha det så från fabrik, tänk vad mycket diskutioner och pajkastning, bländningar osv som undviktets med en sånn simpel koppling.

    Fixar man kabelbiten själv så har jag svårt att tro det ska kosta så mycket, är det bara programeringen borde det inte gå på en sånn summa, programerade tex larmdosar för ett tag sedan 130kr/dosan..
    Men de är ju möjligt att det är pillandet med sladdarna som är de som tar tid.
    För det är väl en sladd som ska kopplas bort/om i ljusvredet för det ska bli som man önskar.

    Allternativt så kanske man kan be dem göra det under tex en service och därmed få ner kostnaden, kanske tom gratis om man redan är kund där.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Tyvärr är det inte gratis , mig kostade det en kaffelängd.
    Hur lyckades du med denna bedrift?
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Det är att stifta ur en rosa kabel i ljusreglaget/strömställaren.

    Sedan en snabbfix med TechII. Det är denna snabbfix man framgångsrikt kan muta med en vetelängd på en del verkstäder.

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av krang
    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Tyvärr är det inte gratis , mig kostade det en kaffelängd.
    Hur lyckades du med denna bedrift?
    detta blir jag alltid fundersam över, skulle jag komma med en påse bullar till saabverkstan här så hade de troligen bett mig trycka upp dessa där solen inte skiner och boka en tid istället...

    men det kanske kan påverka en del på priset om man gör kablen själv, de är ju säkerligen minst halva arbetet.
    Detta är ju iaf mitt tips, stifta ur kablen och åk dit och kolla med dem om de kan fixa det snabbt och lätt.
    Ett samtal på plats leder ofta till det bättre än att snacka över telefon med någon halvstressad kille...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Västkusten
    Inlägg
    94
    Om jag inte minns helt fel ingick det i leveransservicen att programmera om dimljusen så att de var "lagliga" i Sverige.. Alltså inte kunde tändas ihop med halvljus.

    Nån som tycker det är coolt med halvljus/dimljus ihop kan förstås ha programmerat om detta genom åren på din bil?

    Tar inte så lång tid att programmera om med Tech-2 men de flesta har väl börjat ta betalt, rejält, för allt sånt... koll felkoder mm..
    9-3 Aero -00

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245
    Citat Ursprungligen postat av Fetknopp
    Om jag inte minns helt fel ingick det i leveransservicen att programmera om dimljusen så att de var "lagliga" i Sverige.. Alltså inte kunde tändas ihop med halvljus.
    På de 9-5 bilar med dimljus jag eller mina arbetskamrater tagit ut nya har detta inte varit gjort i samband med leveransservice. Åtminstone 4 eller 5 Saab åf har varit inblandade.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Jag skulle gissa att det inte är en ändring som görs regelmässigt, det är väldigt ofta man ser Saabar med dim+halv på samtidigt och jag tror inte så många "vanliga" Saab ägare ens vet att det går att andra funktionen. För övrigt behöver man väl inte stifta ur nån kabel, det ända som behövs är en om programmering. De som flyttar kabeln gör väl det för att få till att dimljusen går på automatiskt i stället för halvljuset?

Liknande ämnen

  1. Programmera dimljus ng9-3sc 2006
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-08-09, 09:28
  2. Tech2 hur programmera in stol NG9-3
    Av Mendi i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 12:26
  3. Tech2 tips vid aerokonvertering 9-5 och open sid mha tech2?
    Av Perho i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 12:21
  4. [LÖST] Programmera om US AS3? OG9-3
    Av Sword i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-17, 00:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •