Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Problem med hyresvärden och polisen

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800

    Problem med hyresvärden och polisen

    Hej!

    Jag har råkat ut för ett "smärre" problem.
    Köpte en bil.
    Åker å hämtar den, kommer överens om att betala den senare. Får således inga papper heller på bilen.
    Kommer hem, börjar plocka isär den (defekt bil, som jag inte tänkte göra till bil igen, utan ta de delar jag behöver själv å sälja resten, vilket blir ungefär samma pengar som om jag skulle gjort iordning den).
    Dagen efter anmälen hennes (hon jag köpte den av alltså) pojkvän att den är stulen, han visste inte om att hon sålt bilen. (anmälan tas tillbaka när han får reda på det så klart, kommer till det senare)
    Så långt förstår jag att allting är ok.

    Däremot så har hyresvärden varit in till mitt "garage", å tyckt det pågått nåt "skumt". Han har nyckel för att kunna läsa av elmätaren, och byta någon säkring om det går sönder någon (stor elcentral som sitter inne hos mig), men nån säkring har det INTE gått sönder, det vet jag.
    Han har gått in helt utan min tillåtelse.
    Idag var polisen där fick jag höra, och när jag åkte dit för att titta, så var låset till porten utbytt, samt att det var lastbilsspår utanför.
    Har inte varit in dit pga att jag inte har nyckel till det låset.
    (Polisen har varit där under den korta tid bilen varit anmäld stulen.)

    Har pratat med dom jag köpte bilen av, och det är uppklarat på alla håll, det var ett enkelt missförstånd som blossat upp till oanade höjder.
    Anmälan är tillbakatagen (dom hade redan ringt och pratat med polisen när jag pratade med dom).

    Summan av kardemumman är allså:
    Låset till porten borta (trasigt? bara jag och en till som har nyckel, han har INTE varit där). Vem ersätter det?
    Får hyresvärden gå in till mig hur som helst?
    Får polisen gå in hur som helst (nu vet jag inte om dom gjort det, men jag antar det) ?
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529

    Re: Problem med hyresvärden och polisen

    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Får hyresvärden gå in till mig hur som helst?
    Får polisen gå in hur som helst (nu vet jag inte om dom gjort det, men jag antar det) ?
    1: Nej, han får inte gå in till dig utan din tillåtelse, hemfridsbrott annars. Har han däremot anledning så antar jag att han får (rätta mig om jag har fel).
    2: Har dom tillstånd får dom det, annars måste dom hålla sig till som har det.

    Är inte helt säker dock. Finns säkert en massa kryphål och tilläggslagar eller nåt
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431

    Re: Problem med hyresvärden och polisen

    Citat Ursprungligen postat av Schäfer

    Summan av kardemumman är allså:
    Låset till porten borta (trasigt? bara jag och en till som har nyckel, han har INTE varit där). Vem ersätter det? Borde ersättas av hyresvärden, absolut inte av dig.

    Får hyresvärden gå in till mig hur som helst? Normalt sett nej, fast i det här fallet kan det vara så att han har rätt till det beroende på er överenskommelse för elmätaren

    Får polisen gå in hur som helst (nu vet jag inte om dom gjort det, men jag antar det) ? Nej
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej

    jag är lite insatt ifallet och känner schäfer.

    1) ingen elmätning är på fråga så det kan inte användas som kryphål. Behöver han lastbil för att läsa av den isåfall. Dessutom poliseskort för det är ju inte heller helt korrekt


    och han har inte gett någon tillåtelse.


    I mina ögon är det hel sjukt!


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Arlöv/Malmö
    Inlägg
    2 016
    vad säger hyresvärden själv då?
    Fredrik Engdahl

    9-3 aero -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Först blåljög han om att han inte visste nånting om poliser eller nåt sånt, trots att folk sett polisbilen alldeles brevid hans bil utanför hans dörr.
    Låset ska han faktiskt ersätta.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    450
    Vad fick han att ana oråd då? Brukar han gå in och kolla i garaget kanske då eller? Har han bett om ursäkt?
    Om jag vore hyresvärden skulle jag skämma ögonen ur mig!
    Skönt att det löste sig iaf!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-06 klockan 18:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    MVH Markus
    Saab 9-3 SC Aero -10
    Saab 900 T16 "Aero" Cabriolet -88

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Vet faktiskt inte hur ofta han brukar springa där, fast nu tänker jag byta lås så han inte kommer in "bakvägen" heller.
    Han tyckte bilen var "för ny" för att plockas isär.
    Ska försöka hitta nåt liknande till ungefär samma pengar, ska kolla runt lite överallt vad som finns nu, bara det att det inte är så lätt att hitta 300 kvm bra lokaler med en hyra på 2025:- i månaden plus el.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-06 klockan 18:39. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    2 466
    Fast om du vänder på det:
    Det var din bil som var stulen, någons hyresvärd anar oråd och kontaktar polisen och fallet klaras upp.

    Och bilen var ju faktiskt anmäld stulen.

    Jag förstår dock om du känner att du inte vill stå kvar där, fast å andra sidan kanske han har jättebra koll på omgivningen och därmed kan förhindra inbrott.
    Och människan vandrar på jorden om och ingen vet, varifrån hon kom,
    och ingen vet, vart leden bär, och ingen vet, vad livet är.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    Hej

    Noteras bör ju att Hyresvärden inte har alla hästar i stallet.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    2 466
    Beroende på vilket sätt han inte har det, kan det ju ses som en fördel eller nackdel.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-06 klockan 18:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Och människan vandrar på jorden om och ingen vet, varifrån hon kom,
    och ingen vet, vart leden bär, och ingen vet, vad livet är.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Citat Ursprungligen postat av Fizzle
    Fast om du vänder på det:
    Det var din bil som var stulen, någons hyresvärd anar oråd och kontaktar polisen och fallet klaras upp.

    Och bilen var ju faktiskt anmäld stulen.

    Jag förstår dock om du känner att du inte vill stå kvar där, fast å andra sidan kanske han har jättebra koll på omgivningen och därmed kan förhindra inbrott.
    Om min bil blivit stulen, då skulle jag vara tacksam. Däremot inte om jag sålt den.
    Bilen var anmäld stulen, rätt, fast det var som jag sa ett missförstånd.
    Tycker inte han har koll på nånting väsentligt faktiskt...
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 860
    hej

    I detta fall en nackdel

    Dock saker som inte bör yppas på ett forum likt detta.


    Mvh
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    2 466
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    fast det var som jag sa ett missförstånd.
    Ja, men det kan ju inte nån förutom ni veta?

    Men tycker du att han är läskig så är det ju bara att flytta.
    Och människan vandrar på jorden om och ingen vet, varifrån hon kom,
    och ingen vet, vart leden bär, och ingen vet, vad livet är.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Japp, ska göra det.
    Börjar leta nytt ställe i mårrn. Ska ju tydligen finnas en hel del lediga försvarsförråd här snart.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-11-06 klockan 18:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894
    Inget dåligt missförstånd du...
    Audi 80 Quattro

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    65

    Re: Problem med hyresvärden och polisen

    Låset till porten borta (trasigt? bara jag och en till som har nyckel, han har INTE varit där). Vem ersätter det?

    Beror på om det är polisen eller hyresvärden som har tagit bort det?
    Polisen så kan du glöma det.
    Men det är ett hyres garage så kan du säga till värden att du skall ha ett nytt lås.
    -------------------------------------------------------------------------------------
    Får hyresvärden gå in till mig hur som helst?

    Har han någon typ av "central" där som han måste ha tillgång till så får han det oavsett om du är med eller ej.
    -------------------------------------------------------------------------------------
    Får polisen gå in hur som helst (nu vet jag inte om dom gjort det, men jag antar det) ?[/quote]

    Japp dom får göra som dom vill ifall dom misstänker brott, dvs inte som i usa med domstolsbeslut eller dyl. dom får gå igenom din lgh,garage,bil, om dom misstänker brott utan div papper.
    -------------------------------------------------------------------------------------
    Du skrev att det var spår av en "lastbil".?
    Det jobbiga för dig kan bli att du måste åka till stationen själv och hämta grejjerna dom tagit med sig.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    894

    Re: Problem med hyresvärden och polisen

    Får polisen gå in hur som helst (nu vet jag inte om dom gjort det, men jag antar det) ?
    Japp dom får göra som dom vill ifall dom misstänker brott, dvs inte som i usa med domstolsbeslut eller dyl.
    dom får gå igenom din lgh,garage,bil, om dom misstänker brott utan div papper.
    [/quote]

    Så du menar alltså i sverige finns det inget som heter husransakan utan de får bara klampa in?
    Audi 80 Quattro

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800
    Hej! Det verkar uppklarat nu. Har suttit på polisstationen i en och en halv timme i förhör, och dom kunde inte styrka något brott.
    Hyresvärden ska stå för ett nytt lås, ett försäkringsklassat sådant. Likadant som jag hade tidigare.
    Sakerna får jag tillbaka så fort jag får ägarbeviset.
    Polisen sa även att dom kör tillbaka sakerna.

    Fast, det återstår fortfarande att stereon är trasig. Ska ringa å se vem som ansvarar för det, jag menar, det kan ju aldrig vara så att dom får förstöra saker, även om det inte är meningen.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Citat Ursprungligen postat av Fizzle
    Men tycker du att han är läskig så är det ju bara att flytta.
    Japp, ska göra det.
    Börjar leta nytt ställe i mårrn. Ska ju tydligen finnas en hel del lediga försvarsförråd här snart.




    Du kan ju köpa halva frösön alternativt en hygglig verkstad i stan östersund
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Var hämtar polisen inspirationen?
    Av GubbNicke i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 20:24
  2. [LÖST] Polisen vs inkopplade "USA blinkers"
    Av Kungen_ i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:32
  3. SAAB vs. Polisen
    Av Andreas Plars i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-09-28, 14:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •