Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Racimax trim?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116

    Racimax trim?

    Är det någon som har testat deras trim.
    Ecomax trim till 9-5 2,0t har ett grymt vridmoment vid 2000varv om det stämmer.
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Aldrig hört talas om det företaget har du länk?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Hört talats om Google?
    Man lär så länge man lever.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Finns att läsa hos RaciMax om deras Eko-trimning:

    "Det går att spara upp till cirka 20 %. På testfordonen uppnåddes en besparing på mellan 14 % och 22 % (se även ECO-testfordon). Därmed har investeringen vid dagens bränslepriser lönat sig efter cirka 20 000 km. Stiger bränslepriserna, så sänks tröskeln kraftigt till när investeringen lönar sig. Utgår man ifrån att man kör en bil i 4 år och åker cirka 20 000 kilometer per år, så kan alla se vilken besparingspotential det finns här."


    Vad man "glömmer" att ta upp i informationen när man magrar ut bränsleblandningen på detta sätt är den ökade förbränningstemperaturen som skapar lavinartade ökningar av NOx-utsläpp samt ökningen av avgastemperaturer som sliter hårt genom termisk belastning.

    Bilen går snålare, men går samtidigt varmare och spyr ut föroreningar som aldrig förr... Det känns lite trist att kunden inte informeras om dessa små "baksidor" av att köra magert.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Inte illa att dessutom få in mjukvaran utan att varken tanka via diagnosuttag eller lödning. Wifi?

    Ahh.... Dom byter nog bara bränsletrycksregulator.
    Man lär så länge man lever.

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Racimax trim?

    Citat Ursprungligen postat av JämtSaab
    Är det någon som har testat deras trim.
    Ecomax trim till 9-5 2,0t har ett grymt vridmoment vid 200varv om det stämmer.
    Inte illa, har faktiskt inte mycket vrid alls vid 200 varv jag, men bara den passerat tomgången vid ~1000 varv så händer det grejer sen. ;)
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av John F
    Vad man "glömmer" att ta upp i informationen när man magrar ut bränsleblandningen på detta sätt är den ökade förbränningstemperaturen som skapar lavinartade ökningar av NOx-utsläpp samt ökningen av avgastemperaturer som sliter hårt genom termisk belastning.

    Bilen går snålare, men går samtidigt varmare och spyr ut föroreningar som aldrig förr... Det känns lite trist att kunden inte informeras om dessa små "baksidor" av att köra magert.
    Ja, fast den "abrovinkeln" är de ju inte direkt ensamma om tyvärr...

    Stokiomevadå? Äsch det är nog bara nåt mattejox.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Ja, fast den "abrovinkeln" är de ju inte direkt ensamma om tyvärr...

    Stokiomevadå? Äsch det är nog bara nåt mattejox.

    Mvh

    KK

    Frågan är väl om trimfirman inte vet om att det blir såhär (vilket känns ganska skrämmande),
    eller om de vet om att det blir så men struntar i det (vilket känns ganska skrämmande) eller
    om de vet om det men struntar i att berätta det för kunden som helt ovetandes kör runt i en
    riktig skitgris i tron om att han/hon gör miljön en tjänst genom att förbruka "mindre bensin"
    (vilket känns ganska skrämmande).

    Få 50 hästar extra och minska bränsleförbrukningen med 20% på Din Saab klingar i mina öron
    lite för bra för att vara sant, och om det låter för bra för att vara sant så brukar det ofta
    vara lite "för bra"...

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av John F
    Få 50 hästar extra och minska bränsleförbrukningen med 20% på Din Saab klingar i mina öron lite för bra för att vara sant, och om det låter för bra för att vara sant så brukar det ofta vara lite "för bra"...
    Ja, som ekonom gillar jag uttrycket "There is no such thing as a free lunch"...

    Hur man än vänder och vrider på det är det en kombination av "skrämmande" och i vissa fall på gränsen till bondfångeri.

    Jag vet att min bil, som har skapligt bra fyllnadsgrad sett till in- och utpassager, går lambdareglerat i alla körsituationer utom vid fullgasaccelerationer upp till maxvarv. Den går att köra strax under litern på E75 vid landsvägskörning. Lägre än så är jag ytterst skeptisk till att man kan köra en konventionell ottomotor med originalkompression på E75/85 utan att magra ut rejält enligt ovan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116

    Re: Racimax trim?

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av JämtSaab
    Är det någon som har testat deras trim.
    Ecomax trim till 9-5 2,0t har ett grymt vridmoment vid 200varv om det stämmer.
    Inte illa, har faktiskt inte mycket vrid alls vid 200 varv jag, men bara den passerat tomgången vid ~1000 varv så händer det grejer sen.
    Menar förstås vid 2000varv.
    Stämmer det verkligen att man har 240Nm vid 2000varv på en Saab 9,5 2,0t 1999.

    Intressant det där med mager blandning och höga utsläpp.

    Ni som har trimmat motsvarnade bil som jag har hur är bränsleförbrukningen?

    Vilken av de stora trimguruna har bäst vrid vid 2000varv vet någon?
    Att jag är intresserad av detta är att det är oftast där jag ligger vid normal körning, sällan man passerar 3500varv.
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551

    Re: Racimax trim?

    [quote=JämtSaab]
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Citat Ursprungligen postat av "JämtSaab":2fdjljzk
    Är det någon som har testat deras trim.
    Ecomax trim till 9-5 2,0t har ett grymt vridmoment vid 200varv om det stämmer.
    Inte illa, har faktiskt inte mycket vrid alls vid 200 varv jag, men bara den passerat tomgången vid ~1000 varv så händer det grejer sen.
    Menar förstås vid 2000varv.
    Stämmer det verkligen att man har 240Nm vid 2000varv på en Saab 9,5 2,0t 1999[/quote:2fdjljzk]
    Maxvrid innfinner sig nog runt 2000-2100 rpm på 2-litrarna, ja. Orginal alltså, med trim brukar maxvridet komma lite senare, eftersom man dels vill skona lådan, dels för att det inte finns tillräckligt med avgaser för att driva turbon.
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Om man prompt vill ha mycket vrid tidigt på en 2,0:a så är någon form av uppgradering av avgassystemet, helst helsats men annars ett grövre framrör och lite friare katalysator, nästan en nödvändighet tycker jag.

    Det går att få ganska bra med vrid även i en 2,0:a, men om man inte varvar ur den och kör lite "rejsigare" så missar man en stor del av tjusningen med den motorn tycker jag.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av John F

    Frågan är väl om trimfirman inte vet om att det blir såhär (vilket känns ganska skrämmande),
    eller om de vet om att det blir så men struntar i det (vilket känns ganska skrämmande) eller
    om de vet om det men struntar i att berätta det för kunden som helt ovetandes kör runt i en
    riktig skitgris i tron om att han/hon gör miljön en tjänst genom att förbruka "mindre bensin"
    (vilket känns ganska skrämmande).

    ..
    Nu gäller väl inte detta bara denna trimfirman
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Nu gäller väl inte detta bara denna trimfirman
    Säkerligen inte. Flera trimfirmor som profilerar sig med denna typ av argument borde nog ta en funderare kring hur de utmärker sig... I vissas ögon är de frälsare, i andras ögon är de miljöbovar och i den tredjes ögon är de lurendrejare.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Om man prompt vill ha mycket vrid tidigt på en 2,0:a så är någon form av uppgradering av avgassystemet, helst helsats men annars ett grövre framrör och lite friare katalysator, nästan en nödvändighet tycker jag.

    Det går att få ganska bra med vrid även i en 2,0:a, men om man inte varvar ur den och kör lite "rejsigare" så missar man en stor del av tjusningen med den motorn tycker jag.

    Mvh

    KK
    Vad rekommenderar du för avgassystem?
    3" hela vägen 3"fram 2,5"bak det är en kombi jag har.
    Vilket eller vilka trim fungera bäst till 2,0t.
    Jag har bytt till diselsnok och aerokobra samt sportluftfilter.
    Vad är nästa steg??
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116
    Har ett diagram från dem men lyckas inte infoga det.
    Hur gör man???
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Undersåker
    Inlägg
    116
    Hej här kommer en länk till deras diagram
    http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... 625687.png
    SAAB 95 1974
    SAAB 9-5 Vector 2,3t 2009
    SAAB 9-5 2,0T 1999
    Allting går utom nyfödda barn, men dom lär sig

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Jag skulle bytt turbo till en Aero dito, efter det en 3" DP med större kat och 2,5" bakom.
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Racimax?
    Av saab_driver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 22:15
  2. Racimax några som vet?
    Av Montecarlo99 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 20:22
  3. trim
    Av 9000kalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 01:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •