Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Tekniska frågor B-motorturbo

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888

    Tekniska frågor B-motorturbo

    Topplocket:
    1. Är det någon skillnad på förgasar/insprutartoppar och turbotoppen bortsett från kammen?
    2. Hur känslig är toppen, slår den sig lätt, spricker den lätt?
    3. Tål den blyfri bensin?
    4. Om den inte tål blyfri bensin, går det att byta ventilsäten till sådana som tål blyfritt?

    Grenröret:
    5. på H-motorn påstås grenröret kunna spricka lätt, gäller det B-motorns grenrör också?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Hedemora
    Inlägg
    298

    Re: Tekniska frågor B-motorturbo

    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Topplocket:
    1. Är det någon skillnad på förgasar/insprutartoppar och turbotoppen bortsett från kammen?
    2. Hur känslig är toppen, slår den sig lätt, spricker den lätt?
    3. Tål den blyfri bensin?
    4. Om den inte tål blyfri bensin, går det att byta ventilsäten till sådana som tål blyfritt?

    Grenröret:
    5. på H-motorn påstås grenröret kunna spricka lätt, gäller det B-motorns grenrör också?
    1. Natriumkylda avgasventiler har jag för mig på t-toppen.
    2. Enligt MIN erfarenhet; Nej.
    3+4: Det går att byta ventilsäten till sådana som klarar blyfritt.
    5. Ja.


    /Krister K
    /Krister K

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    2. Nog är dom topparna ganska känsliga ändå På den tiden när det rullade många turbobilar med B-motor var det mer regel än undantag att bilar med 15000mil på mätaren hade utbytestopp.
    Orsaken vet jag dock inget om, men sprickor är ju inte helt ovanliga..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Det är ett hyfsat stort ämne att börja utreda...
    Men, lite kort:

    1. De flesta B-motorer med K-Jetronic (dvs insprutare efter -75 och alla turbo) har natriumkylda avgasventiler. Finns kanske även på vissa tidigare bilar? Turbon har dessutom annorlunda insugningsventiler!

    2. Toppen är inte jättebra, i synnerhet är zonen mellan avgasventilsäte och ut till vattenkanalen dålig på 2:an och 3:an. Det är vanligt att de spricker där, ibland UNDER sätet, vilket är svårt att hitta.

    3. Jag har kört ganska många tusen mil trimmat med B-turbo och BF 98 utan att ha problem med säten eller ventiler.

    4. Sätena går dock att byta.

    5. Det är i princip samma grenrör - det som skiljer är placeringen av waste gate, där man lämnat urtaget för B-motorns separata ventil obearbetad på H-motorns grenrör.

    Om man vill åka bra och tillförlitligt med B-motor MÅSTE man ha koll på insprutning och tändning, så att man inte får problem med magerspikningar eller höga avgastemperaturer. K-Jetronicen har en primitiv men fungerande anrikningsfunktion för att hålla ordning på kylningen. Det är bla denna överfetning som gör att det är en törstig bil att åka fort med.
    Fungerande (och icke bottnande) K-Jetronic = motorn håller minst lika bra som H-motorn, och går mycket "trevligare". Mindre skrammel och vibrationer samt "roligare" effektkurva!

    /Alexander
    Kör för tillfället: SAAB 9-3 SC 1,8t BioPower 2007, Dacia Sandero 2012, och Yamaha XT 660R 2012

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Så det gäller att kolla upp K-Jetroniken om man köper sig ett gammalt exemplar.

    Hur upptäcker man annars eventuella sprickor i toppen? Dålig komp? Missfärgat kylvatten? Annat?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Så det gäller att kolla upp K-Jetroniken om man köper sig ett gammalt exemplar.

    Hur upptäcker man annars eventuella sprickor i toppen? Dålig komp? Missfärgat kylvatten? Annat?

    Sprucken topp brukar märkas på att tempen åker jojjo.
    Sen kan det ju även märkas på att det ryker vitt eller att det vill koka.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #7
    Jag råkade ut för en trasig toppackning på en Audi 100 c4 som jag har stående.
    Kollade runt lite på internet och fick ett tips på en produkt som heter
    Bar´s Leaks som man häller i kylaren.
    Jag kan inte säga annat än att det funkade mycket bra.
    Bilen har rullat ca: 500 mil efer det och inte inte en droppe vatten i oljan.
    Så om man har en gammal bil och inte känner för att byta topp ute på parkeringen i regnet så...

    http://www.bars.se/default.asp?id=96;52 (GM använder det)

Liknande ämnen

  1. Ni som jobbar på Saabs tekniska avdelning alt. någon verksta
    Av Stoffe #2959 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 11:04
  2. söker lite svar på en del tekniska bitar bla kolvringsgap?
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 13:28
  3. F1 2009 - Nya tekniska regler med mera
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 23:32
  4. Tekniska specifikationer
    Av Stefan_Nhn i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •