Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vilken olja?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89

    Vilken olja?

    Hej jag undrar vilken olja jag ska köra med på min 9000 aero -95 steg 3 18000mil?

    Jag har läst mycke här på forumet om oljorna som folk skriver om men kommer inte fram till vilken som egentligen är bäst för mig. Så jag tänkte höra vilken olja ni föredrar?
    (funderar även på att uppgradera till steg 4 innom kort.)

    Mvh
    Andreas
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    76
    jag ska också köpa olja till min 9000 jag har hört mig för o kommit fram till att jag ska köpa Mobil1 0W-40 helsyntet
    9000 2.3T A50 -97

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Anledningen att folk inte kommer fram till ett enhälligt svar i tidigare trådar (och säkerligen inte i denna tråden heller) om vilken olja som är bäst är kanske för att det inte finns ett enkelt svar?

    Kör med en helsyntetisk olja med viskositet: 0w30, 5w30, 0w40 eller 5w40.
    Det är den rekommendation som jag kan ge. Sen om du kör med OKQ8, Shell, Castrol, Statoil, Mobil1, Helix, Kendall, Misoil, Biltema, eller "Björtas Bilolja", det är inte lika lätt att rekommendera. (eller jo, rekommendera kan man göra, men vilken av de som är bättre eller sämre, prisvärd kontra dyr, ja det är nästan omöjligt att svara på)

    Personligen använder jag OKQ8 EXCEL 5w40 helsyntet i ng900,an och är nöjd med den (motorn eller turbon har inte skurit och bilen drar ingen nämnvärd mängd olja). Men den olja jag tycker verkar vara en av de bättre men som jag inte kör med på grund av att den är så jäkla dyr är Castrol Edge 0w40. Men som sagt. Personliga råd kommer du säkert att få många av och vilken av de du ska gå på, ja det är inte lika lätt att klura ut.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89
    hehe ne det är sant, man kan ju inte direkt säga vilken olja som är bäst när det är så många saker som spelar in
    men jag tar på mig det, jag kunde formulerat frågan lilte bättre för det är egentligen förslag och omdömmen jag är ute efter

    Jag tackar så mycke för svaret

    Mvh A
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av XtraX
    jag kunde formulerat frågan lilte bättre för det är egentligen förslag och omdömmen jag är ute efter
    Som sagt så kommer du inte få något enhälligt svar då det finns så många olika braiga oljor... Precis som om du frågar efter var det är bäst att tanka bensin. Vissa kommer svara Statoil, andra Preem, OKQ8, Hydro, Jet, Q-star, osv, osv.

    Men om jag ska ge dig mitt råd så:

    Bästa budgetval: Biltema 5w40 helsyntet. (ca 220:-/4 liter på Biltema)
    Lämplig medelolja: Q8 Formula Excel 5W-40 helsyntet. (vet ej exakt pris, men gissningsvis ca 550:-/4 liter på OKQ8 om jag inte minns fel)
    Bästa oljeval: Castrol Edge 0w-40 helsyntet. (ca 740:-/4 liter på Mekonomen)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Vet att Maptun använder Q8:s olja. Sådana trådar har en tendens att spårea ur eftersom alla har sina åsikter. Min rekommendation är att byta olja var 700:e mil och då kan du använda en lite billigare olja som har rätt viskositet. Castrol edge tycker jag är ett överskattat val för MIG eftersom jag byter ofta. Lantmännen har en bra olja för 1300 spänn 20l.

    Byt oftare och undvik en 0w50 olja då den är lite väl blaskig vid högre temp (sämre pumpbarhet)
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Vet att Maptun använder Q8:s olja. Sådana trådar har en tendens att spårea ur eftersom alla har sina åsikter. Min rekommendation är att byta olja var 700:e mil och då kan du använda en lite billigare olja som har rätt viskositet. Castrol edge tycker jag är ett överskattat val för MIG eftersom jag byter ofta. Lantmännen har en bra olja för 1300 spänn 20l.

    Byt oftare och undvik en 0w50 olja då den är lite väl blaskig vid högre temp (sämre pumpbarhet)
    Och så har vi ju Lantmännen som har Agrol Spectra 5w-40 för 300kr för 4 liter...

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    89
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Vet att Maptun använder Q8:s olja. Sådana trådar har en tendens att spårea ur eftersom alla har sina åsikter. Min rekommendation är att byta olja var 700:e mil och då kan du använda en lite billigare olja som har rätt viskositet. Castrol edge tycker jag är ett överskattat val för MIG eftersom jag byter ofta. Lantmännen har en bra olja för 1300 spänn 20l.

    Byt oftare och undvik en 0w50 olja då den är lite väl blaskig vid högre temp (sämre pumpbarhet)
    Hehe aa de blir lätt så men jag tackar för dom här svaren.
    Det får bli Q8:s olja för min del

    Mvh
    A
    9-5 aero-04
    og900 aero cab-92
    Bilarna finns på http://www.garaget.org/XtraX

Liknande ämnen

  1. Vilken olja?
    Av Moribound i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •