Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Regga som amatörbyggt fordom?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Regga som amatörbyggt fordom?

    Vad är det som krävs igentligen för att få regga om en bil till amatörbyggt fordom?

    Ändra drivlina
    bromsar
    & motor ?

    Fördelen med amatörbyggt fordom är väl att man kan ha obegränsad effekt på motorn & utan kat om man så vill ?

    Utveckla gärna
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Obegränsad effekt och ingen katalysator ställer jag mig frågande till.
    Varje bilchassie har en maxeffekt och över den kan man glöma direkt att besiktiga med...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: Regga som amatörbyggt fordom?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Vad är det som krävs igentligen för att få regga om en bil till amatörbyggt fordom?

    Ändra drivlina
    bromsar
    & motor ?

    Fördelen med amatörbyggt fordom är väl att man kan ha obegränsad effekt på motorn & utan kat om man så vill ?

    Utveckla gärna

    Du måste ha katalysator med en ny motor som hade det original. Så du kommer inte undan (du kan dessutom omöjligt få igenom regbes. med din motor du köpt nu).

    Det du benämner är "ombyggt fordon" och då är det två av följande du behöver ändra:
    1. styrinrättning med rattaxel
    2. motor med kraftöverföring
    3. bromssystem

    Du behöver alltså kombinera två av ovanstående tre punkter. Förslagsvis 2 och 3.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311

    Re: Regga som amatörbyggt fordom?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Vad är det som krävs igentligen för att få regga om en bil till amatörbyggt fordom?

    Ändra drivlina
    bromsar
    & motor ?

    Fördelen med amatörbyggt fordom är väl att man kan ha obegränsad effekt på motorn & utan kat om man så vill ?

    Utveckla gärna

    Du måste ha katalysator med en ny motor som hade det original. Så du kommer inte undan (du kan dessutom omöjligt få igenom regbes. med din motor du köpt nu).

    Det du benämner är "ombyggt fordon" och då är det två av följande du behöver ändra:
    1. styrinrättning med rattaxel
    2. motor med kraftöverföring
    3. bromssystem

    Du behöver alltså kombinera två av ovanstående tre punkter. Förslagsvis 2 och 3.

    Tänker rakställd motor. + andra bromsar, borde räcka o ombes eller hur ?
    Att jag inte kan ombes som bilen är nu det vet jag.
    Men tänker stort nu, och ett rwd projekt att ge mig på ev redan nästa vinter.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    199

    Re: Regga som amatörbyggt fordom?

    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Fördelen med amatörbyggt fordom är väl att man kan ha obegränsad effekt på motorn & utan kat om man så vill ?
    Enkelt svar, NEJ. Vid amatörbyggt fordon är det max 15kW per 100kg tjänstevikt som gäller. För vårt bygge, en super seven, innebär det att vi måste upp i knappt 700kg eftersom vår motor ger 100kW. Katten slipper vi däremot, men man åker på en dispensavgift... Kan tipsa om forumet på www.locostsweden.se där har detta diskuterats mycket noga.
    9-3 Viggen Cab -00 "Humlan" http://www.garaget.org/sword7
    9-5 TiD -10 "Leif"
    Mitsubishi Galant Avance -01 som dragbil.
    Skoda Fabia Greenline "Fabbe" pendlarvagnen

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 259

    Re: Regga som amatörbyggt fordom?

    Citat Ursprungligen postat av Sword
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Fördelen med amatörbyggt fordom är väl att man kan ha obegränsad effekt på motorn & utan kat om man så vill ?
    Enkelt svar, NEJ. Vid amatörbyggt fordon är det max 15kW per 100kg tjänstevikt som gäller. För vårt bygge, en super seven, innebär det att vi måste upp i knappt 700kg eftersom vår motor ger 100kW. Katten slipper vi däremot, men man åker på en dispensavgift... Kan tipsa om forumet på www.locostsweden.se där har detta diskuterats mycket noga.
    Tog man inte bort dispensavgiften för något år sedan?

  7. #7
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 144

    Re: Regga som amatörbyggt fordom?

    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Citat Ursprungligen postat av Sword
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Fördelen med amatörbyggt fordom är väl att man kan ha obegränsad effekt på motorn & utan kat om man så vill ?
    Enkelt svar, NEJ. Vid amatörbyggt fordon är det max 15kW per 100kg tjänstevikt som gäller. För vårt bygge, en super seven, innebär det att vi måste upp i knappt 700kg eftersom vår motor ger 100kW. Katten slipper vi däremot, men man åker på en dispensavgift... Kan tipsa om forumet på www.locostsweden.se där har detta diskuterats mycket noga.
    Tog man inte bort dispensavgiften för något år sedan?

    Alldeles riktigt!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Den enda "avgasrening" man kräver är sluten vevhusventilation samt en CO-halt som på en 70-talsbil. Effekten begränsas mycket riktigt till 15kW per 100kg tjänstevikt....om bilen ser ut att klara det. Detta är max och inte alls självklart.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Okej för jag går i planerna om att bakhjuls covertera saaben framöver, dvs långtids projekt, nåt att ha och göra på vintern.

    Därför jag undrar vad som gäller, och man vill ju givetvis mjölka ur mer än de 225 orginal hästar isåfall
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  10. #10
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788
    Flyttar man drivningen till en annan axel så räknas det väl som amatörbyggt fordon inte ombyggt?
    Har för mej att jag läst det nånstans.

    //Dunken
    Projekt Secret ..

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Flyttar man drivningen till en annan axel så räknas det väl som amatörbyggt fordon inte ombyggt?
    Har för mej att jag läst det nånstans.

    //Dunken
    ja okej, ja det var nog så jag menade.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Man ska avsevärt förändra bilens konstruktion. Byta från fram till bakhjulsdrift är mer än tillräckligt. Det man ska komma ihåg är att det inte går att backa tillbaka d.v.s. den bil du använt som bas går inte att få in i registret igen.
    Fredrik J

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    425
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Okej för jag går i planerna om att bakhjuls covertera saaben framöver, dvs långtids projekt, nåt att ha och göra på vintern.

    Därför jag undrar vad som gäller, och man vill ju givetvis mjölka ur mer än de 225 orginal hästar isåfall
    Förstör inte en så fin Aero som du har!!! bättre å bygga på en vanlig cse då!!
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Citat Ursprungligen postat av hammarslag
    Okej för jag går i planerna om att bakhjuls covertera saaben framöver, dvs långtids projekt, nåt att ha och göra på vintern.

    Därför jag undrar vad som gäller, och man vill ju givetvis mjölka ur mer än de 225 orginal hästar isåfall
    Förstör inte en så fin Aero som du har!!! bättre å bygga på en vanlig cse då!!
    Flera som sagt det och det är nog bäst att köpa en CSE och ge sig på och göra en rwd banbil av, kan vara fräckt det med.

    För känner jag mig själv kommer jag komma halvvägs och sedan bli tvungen att avbryta det hela, så inte så skoj o ha en isärsågad aero i garaget då

    Köpte adapterplattan för kortmotor av nån här på forumet, iaf ett steg på vägen.
    Nu återstår frågan hur allt i helvete ska gå till, jag som är en sån fördjävulsk bilmek menar jag, inte ens mekat bilmotor förut :-S
    Meen man lever väl bara en gång
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    1 311
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Man ska avsevärt förändra bilens konstruktion. Byta från fram till bakhjulsdrift är mer än tillräckligt. Det man ska komma ihåg är att det inte går att backa tillbaka d.v.s. den bil du använt som bas går inte att få in i registret igen.
    Det visste jag inte, men det stämmer säkerligen låter rätt logiskt.
    Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke

Liknande ämnen

  1. Ombyggt fordon/Amatörbyggt Saab 9-5
    Av gazer3312 i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 23:16
  2. Regga med burbåge?
    Av rpracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 16:57
  3. Ombyggt eller amatörbyggt fordon. Frågor:)
    Av Moribound i forum Allmänt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-12-24, 02:13
  4. regga 99a med 16v förgasare?
    Av putteturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-23, 06:14
  5. Regga en 99a med T16motor?
    Av rpracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 14:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •