Vad är det som krävs igentligen för att få regga om en bil till amatörbyggt fordom?
Ändra drivlina
bromsar
& motor ?
Fördelen med amatörbyggt fordom är väl att man kan ha obegränsad effekt på motorn & utan kat om man så vill ?
Utveckla gärna
Vad är det som krävs igentligen för att få regga om en bil till amatörbyggt fordom?
Ändra drivlina
bromsar
& motor ?
Fördelen med amatörbyggt fordom är väl att man kan ha obegränsad effekt på motorn & utan kat om man så vill ?
Utveckla gärna
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Obegränsad effekt och ingen katalysator ställer jag mig frågande till.
Varje bilchassie har en maxeffekt och över den kan man glöma direkt att besiktiga med...
Det är inte lätt att vara ett pucko...
Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00
Ursprungligen postat av hammarslag
Du måste ha katalysator med en ny motor som hade det original. Så du kommer inte undan (du kan dessutom omöjligt få igenom regbes. med din motor du köpt nu).
Det du benämner är "ombyggt fordon" och då är det två av följande du behöver ändra:
1. styrinrättning med rattaxel
2. motor med kraftöverföring
3. bromssystem
Du behöver alltså kombinera två av ovanstående tre punkter. Förslagsvis 2 och 3.
Ursprungligen postat av EXD
Tänker rakställd motor.+ andra bromsar, borde räcka o ombes eller hur ?
Att jag inte kan ombes som bilen är nu det vet jag.
Men tänker stort nu, och ett rwd projekt att ge mig på ev redan nästa vinter.
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Enkelt svar, NEJ. Vid amatörbyggt fordon är det max 15kW per 100kg tjänstevikt som gäller. För vårt bygge, en super seven, innebär det att vi måste upp i knappt 700kg eftersom vår motor ger 100kW. Katten slipper vi däremot, men man åker på en dispensavgift... Kan tipsa om forumet på www.locostsweden.se där har detta diskuterats mycket noga.Ursprungligen postat av hammarslag
9-3 Viggen Cab -00 "Humlan" http://www.garaget.org/sword7
9-5 TiD -10 "Leif"
Mitsubishi Galant Avance -01 som dragbil.
Skoda Fabia Greenline "Fabbe" pendlarvagnen
Tog man inte bort dispensavgiften för något år sedan?Ursprungligen postat av Sword
Ursprungligen postat av EXD
Alldeles riktigt!
Jonathan Nilsson STCS#4021
Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973
Den enda "avgasrening" man kräver är sluten vevhusventilation samt en CO-halt som på en 70-talsbil. Effekten begränsas mycket riktigt till 15kW per 100kg tjänstevikt....om bilen ser ut att klara det. Detta är max och inte alls självklart.
Fredrik J
Okej för jag går i planerna om att bakhjuls covertera saaben framöver, dvs långtids projekt, nåt att ha och göra på vintern.
Därför jag undrar vad som gäller, och man vill ju givetvis mjölka ur mer än de 225 orginal hästar isåfall![]()
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Flyttar man drivningen till en annan axel så räknas det väl som amatörbyggt fordon inte ombyggt?
Har för mej att jag läst det nånstans.
//Dunken
Projekt Secret ..
ja okej, ja det var nog så jag menade.Ursprungligen postat av Dunken
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Man ska avsevärt förändra bilens konstruktion. Byta från fram till bakhjulsdrift är mer än tillräckligt. Det man ska komma ihåg är att det inte går att backa tillbaka d.v.s. den bil du använt som bas går inte att få in i registret igen.
Fredrik J
Förstör inte en så fin Aero som du har!!! bättre å bygga på en vanlig cse då!!Ursprungligen postat av hammarslag
Flera som sagt det och det är nog bäst att köpa en CSE och ge sig på och göra en rwd banbil av, kan vara fräckt det med.Ursprungligen postat av mr.Danne
För känner jag mig själv kommer jag komma halvvägs och sedan bli tvungen att avbryta det hela, så inte så skoj o ha en isärsågad aero i garaget då
Köpte adapterplattan för kortmotor av nån här på forumet, iaf ett steg på vägen.
Nu återstår frågan hur allt i helvete ska gå till, jag som är en sån fördjävulsk bilmek menar jag, inte ens mekat bilmotor förut :-S
Meen man lever väl bara en gång
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke
Det visste jag inte, men det stämmer säkerligen låter rätt logiskt.Ursprungligen postat av Fredrik J
![]()
Körde en 9000 Aero Quaife låda & diff 515hk / 607nm Trollspeed mappad, byggd av Micke