Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: effektskillnader mellan 99 V-power - 98 - 95 oktan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    28

    effektskillnader mellan 99 V-power - 98 - 95 oktan

    Hej!

    Finns det uppmätta effektskillnader mellan 99 V-power - 98 - 95 oktan? Hur stor skillnad gör det?

    Mvh Simon
    Saab 9-3 AERO -04

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: effektskillnader mellan 99 V-power - 98 - 95 oktan

    Citat Ursprungligen postat av Rajjan
    Hej!

    Finns det uppmätta effektskillnader mellan 99 V-power - 98 - 95 oktan? Hur stor skillnad gör det?

    Mvh Simon
    motor med 95 =150hp org.
    motor med 98= 153 hp org.
    99 V-power vet ej

    siffror som jah fått från BSR. Gäller för en bil som dom skulle chipa åt mig.

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Som jag har förstått det så har soppa med högre oktan högre tålighet mot spikningar, vilket innebär att man kan maxa det hela längre tid med 98 oktan jämfört med 95 oktan. Därför känns det bättre drag/mer klipp med högt oktantal för effekten justeras inte ner lika fort, typ...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Hej !

    Min bil är mappad för 99 oktan..

    Har tankat nu full tank 98 för att se vad som händer..

    Har märkt att motor jobbar hårdare och att den drar mer bensin vid hårdkörning..

    Efter den tanken så ska jag tanka 95 oktan för att se vad som händer då dock inte full tank ..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    http://www.garaget.org/video/nll0eyrscvc3

    Fifth Gear testar olika oktan.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Var det inte Nordic som provade i bänken?? Och egentligen inte kunde visa på någon skillna på v-power och std 98-oktan ???

    Men jag har iofs hört motsatsen oxo. Vem skall man ro på??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    28
    Sannerligen intressant inslag av Fifth gear. Så ju mer finslipat/optemerad motor man har ju större skillnad. Skulle vara kul att se ett sånt test på 9-3 aero SS..
    Saab 9-3 AERO -04

  8. #8
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Var det inte Nordic som provade i bänken?? Och egentligen inte kunde visa på någon skillna på v-power och std 98-oktan ???

    Men jag har iofs hört motsatsen oxo. Vem skall man ro på??
    Vet inte detta angående nordic,men jag är 100 på att på min bil går sämre något med 98 oktan än 99,ska kolla med racelogic om det påverkar prestandan något..

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    28
    Hur ligger pris skillnaderna? Visst, att slänga in v-power i tanken när man skall ut och Köra är ju en sak, men när man bara puttrar till jobbet kanske det inte är lika kul med höjda bränslekostnader..

    Dessa säger att det inte blir någon effektskillnad
    http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/drivmedel.pdf
    Saab 9-3 AERO -04

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Rajjan
    Hur ligger pris skillnaderna? Visst, att slänga in v-power i tanken när man skall ut och Köra är ju en sak, men när man bara puttrar till jobbet kanske det inte är lika kul med höjda bränslekostnader..

    Dessa säger att det inte blir någon effektskillnad
    http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/drivmedel.pdf
    98oktan kostar 12:42:- här i katrineholm och v-power kostade iaf 13:15:- lördagen den 23/2
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    129
    Frågan är kanske inte hur mycket effektskillnad det blir i en redan färdigprogrammerad motor med olika bensinkvaliteter, utan hur stor skillnaden kan bli om man anpassar tändvinkelmatriser och AFR för respektive bensinkvalitet.

    Håll även i åtanke att olika bensinkvalitet har olika knackbeständighet vilket även för med sig att potentiellt effektuttag kontra varierande MAT kan skilja. Således har de olika bränslekvalitetrna olika förutsättningar att kunna prestera även när insugstemperaturerna ökar, exempelvis under hård körning eller varma sommardagar etc.

    Se även http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=209574

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Född i Eskilstuna bor i Göteborg
    Inlägg
    502
    Teknikens Värld gjorde ju ett liknande test som Fifth Gear för något år sedan på en Porsche runt 300 hkr. Även det testet gjordes i Rototest och det skiljde då ca 10 hkr mellan 95 oktan och V-power.

    Själv så har jag en erfarenhet med V-Power och Millers CVL Turbo. Nu kanske jag jämför äpplen och päron här men i Rototest bromsade jag 305 hkr och 480 Nm. Men på Trollspeeds rullande landsväg med Millers CVL Turbo blev resultatet 298 hkr och 525 Nm. Det går ju inte att jämföra mätmetoderna men borde inte vridet ha blivit lite lägre också med rullande landsväg om oktanboostern inte hade haft någon inverkan?

    http://www.max-boost.co.uk/max-boost/in ... octane.pdf

    Mvh

    Thomas Alexanderson
    9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
    Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
    9-3 SS Aero VADÅ M3!

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    tror nog mest att man inbildar sig att bilen går bättre, iaf dem som kör org bilar, trimmat är ju en annan 5a.
    men har man tex en helt original ng900 2,0T så har jag svårt att se att man skulle märka sånn jätte skillnad mellan 95-99 oktan, jag har aldrig märkt nått de gånger jag testat,,,

    Är lite som ett nöt på jobbet som säger att hans passat 1,8i inte är körbar på 95 oktan... (han kan förvisso knappt köra bilen med 98 oktan heller men de beror mer på han själv än bilen...)

    Vill nog säga att en otrimamd originalbil= inte märkbar skillnad
    trimmad bil är ju oftast optimerad för 98 eller 99 oktan och då blir de så klart stor skillnad mellan 95 och 99 oktan bensin.

    Sen beror det kanske även på vilken bil man utgår ifrån, T7an jobber väl lite annorlunda mot T5an tex.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av b10tax
    Själv så har jag en erfarenhet med V-Power och Millers CVL Turbo. Nu kanske jag jämför äpplen och päron här men i Rototest bromsade jag 305 hkr och 480 Nm. Men på Trollspeeds rullande landsväg med Millers CVL Turbo blev resultatet 298 hkr och 525 Nm. Det går ju inte att jämföra mätmetoderna men borde inte vridet ha blivit lite lägre också med rullande landsväg om oktanboostern inte hade haft någon inverkan?
    Hej,

    Det går tyvärr inte att jämföra två bromsningar, vid olika tillfällen och på olika mätutrustning, på det sättet. Dessutom är skillnaden i maxvrid och effekt inte särskilt stor. Snarast är skillnaden i vrid kontra effekt ett resultat av de olika mätmetodernas beskaffenhet samt mjukvarans karaktär.

    Men, som sagt, de skillnader du har uppmätt är nog till största delen ett resultat av olika mätmetoder och -utrustning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Var det inte Nordic som provade i bänken?? Och egentligen inte kunde visa på någon skillna på v-power och std 98-oktan ???

    Men jag har iofs hört motsatsen oxo. Vem skall man ro på??
    Vet inte detta angående nordic,men jag är 100 på att på min bil går sämre något med 98 oktan än 99,ska kolla med racelogic om det påverkar prestandan något..

    Mvh
    Jag är övertygad om att skillnaden mellan 99 och 98 oktan ligger inom felmarginalerna på Racelogic för din bil, speciellt i dessa temperaturer.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    81
    Jag har alltid varit skeptisk till folks tyckanden om saker och ting, särskilt om det hävdas "det är det bästa, finns inget annat som fungerar" mer än en gång i veckan från personen i fråga. Jag träffar emellanåt på en person när jag är på diverse terrängkörningsevenemang som hävdar att V-Power gör en hiskelig skillnad i ork på B30:n i hans Terrängbil 13. "Jovisst, i en motor från Kalla Kriget, troligt..." har jag tänkt och avfärdat påståendet som nonsens.

    Men när soppaförbrukningen ligger mellan 2.2 och 2.5 liter milen så kör man inte runt och letar tioöringar i skillnad mellan olika mackar, så vid ett tillfälle stod jag inför valet tanka V-Power eller chansa på att inte få soppatorsk tills jag kom fram. Underligt nog går alltså gammel-möllan BÄTTRE med V-Power än OK:s 98 som jag kör på annars (ganska hög tändning på de gamla monstren, försvaret specar 97 oktan)! Jag kan inte påstå att effekten vart bättre, för 117 originalkusar på 3500kg ger inga såna sensationer. Men gången vart klart trevligare och orken uppför backar var inte lika matt.

    Samma sak med SAABen. Inte heller där kan jag påstå att det gjort nån skillnad på effekt, men motorgången blev bättre. Nu har jag haft mina bekymmer med durrande lågvarvsbeteende och lite annat, se min tråd "Tändstiftsbyte, hur fort märks skillnaden?", så det kanske har hjälpt till att ge en skillnad mot annars.

    Nåt är det med den där soppan, den saken är klar. Men den kostar, så jag kör definitivt inte på den så länge det finns annat att spilla i. Om det gick att påvisa motsvarande minskning av bränsleförbrukning däremot, vore det skillnad.
    9-5 SC 2.0t -02
    Volvo C304 6x6 -75, Offroad Crew Cab
    Volvo 4x4 och 6x6 i "modernare användning"

  17. #17
    Oktantalet är ett mått på hur högt tryck bensinen tål utan att självantända. Din motors knacksensor känner av om cylindrarnas bensin-luft-blandning självantänder. Så fort detta händer ändras motorns inställningar på ett sätt som ger lägre effekt och därmed sämre verkningsgrad. Högre oktan ger mer effekt mer hur mycket beror på motorns förmåga.
    ~ 9-5 AERO SC ~

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 686
    Tjurnacke> Det där behöver inte vara sant.
    Om Saab ifrån början bestämde att aldrig gå högre än gränsen där 95 oktanig bensin självantänder så kommer du inte märka effektskillnad mellan 95,98 eller 99oktanig bensin då knackregleringen inte behöver begränsa tändpunkten. (om man bortser fårn andra faktorer som tex. MAT)

    Din beskrivning gäller ju dock på en trimmad motor där man ändrat "gränsen" till 98 oktan tex.
    Man lär så länge man lever.

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    en trimmad bil kan känna mest skillnad i vilket bränsle man kör på men de är mest i förbrukning och inte i prestanda.
    De har jag märkt när jag tankat i olika bränsle och kört samma sträcka på ungefär samma sätt.
    statiols BF98 mot V-power tycker jag inte är nån skillnad på när de gäller förbrukning men de är skillnad mot OKQ8 mot statiols och Shells BF98/V-power.
    Men om de är stor skillnad i effekt vet jag inte men tänker mer på att de blir billigast för mig att köra på statiols så därför kör jag på de.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Sen beror det kanske även på vilken bil man utgår ifrån, T7an jobber väl lite annorlunda mot T5an tex.
    Regleringen av bränsle/luft förhållande och tändvinkel fungerar i princip likadant för dessa styrsystem. Dock så tror jag att Trionic 7 har tillgång till avgastemperatursmappar, vilket förmodligen inte T5 har, T8 har dessa mappar i varje fall, så mycket vet jag. Dessa mappar gör att man kan styra bränsleupprikningen vid hög last lite bättre (undika onödig uppfetning).

    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Tjurnacke> Det där behöver inte vara sant.
    Om Saab ifrån början bestämde att aldrig gå högre än gränsen där 95 oktanig bensin självantänder så kommer du inte märka effektskillnad mellan 95,98 eller 99oktanig bensin då knackregleringen inte behöver begränsa tändpunkten. (om man bortser fårn andra faktorer som tex. MAT)

    Din beskrivning gäller ju dock på en trimmad motor där man ändrat "gränsen" till 98 oktan tex.
    För de flesta lastpunkter är tändningen ställd för MBT, alltså maximalt bromsat vridmoment. Att öka förtändningen mer har alltså inte positiv effekt. Undantaget är vid hög last, då blir man tvungen att minska förtändningen för att undvika knackning. Även för dessa lastpunkter så finns dock ett tändläge sparat i motorns tändmatriser, och styrsystemet kommer inte att öka förtändningen mer än så. Knackregleringen kan bara minska förtändningen från detta läge för att undvika knackning och då knackningen upphör stegvis gå tillbaka till detta värde.

    Det finns dock fler egenskaper hos bensinen än oktantalet som kan påverka motorns effekt och gång.

Liknande ämnen

  1. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  2. effektskillnader mellan steg och bas
    Av Pontaaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 19:36
  3. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 14:10
  4. Skillnad i bränsleförbrukning mellan 95 och 98 oktan
    Av Aleleo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 19:41
  5. Nya Shell V-power på 99 oktan bra eller dåligt?
    Av Tomassjolin i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 19:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •