Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Turbo & kompressor i 9000 2,3...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134

    Turbo & kompressor i 9000 2,3...

    Håller som bäst på och sätter ihop bilen inför kommande säsong och kom att tänka på en grej... En Saab är ju som gjord att byta ut AC-kompressorn mot en laddtryckskompressor? Det är ju bara att hitta en lämplig, matcha remhjul osv och bygga tryckrör, backventil och lite annat så är det igång?

    Jag har inte läst om någon som gjort det, finns det någon annan som vet mer? Vad kan man tänkas söka efter för lämplig kompressor till detta? Jag hade tänkt mig en snäll en som inte går för tungt, maxladd runt 0,5-0,6? Eller vad skulle vara lämpligt?

    I övrigt sitter det en GTBB30 i bilen och det vore fint med lite tidigare laddtryck som borde göra motorgången (laddtryckskurvan) mkt mjukare när allt funkar som tänkt!

    Någon med koll på läget som kan bidra med bra synpunkter osv?
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Det kan givetvis vara ett kul projekt i sig, för att få pyssla lite och se vad man kan få att funka.

    Men rent praktiskt så ser jag egentligen inget som föranleder mödan eller som gör mödan värt.

    Obesiktningsbart, växellådorna får mer än nog pisk av vridmoment på lägre varvtal redan med turbo, och i princip alla för bilen vettiga effektmål kan fyllas med turbo.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Jo så är det ju, alltid mer eller mindre när man trimmar!
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  4. #4
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Som jag sa när du var över och hämtade delar idag - skulle vara skitfränt
    Dock kommer man behöva bygga lite växlar eftersom man behöver ha rätt bra varvtal på grejerna. Så ett par planetväxlar i serie får man räkna med i alla fall.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Hej! Nu sitter spridarna & bromsarna i bilen

    Ang. varvtalet så ska jag erkänna att jag inte funderat så mkt på det... Har en kompis som kör kompressorladdad tysk som bör vara väl påläst om vilka varvtal som gäller för olika kompressorer, mkt kan man ju även läsa innantill. Någon som känner till ett liknande bygge utöver de välkända? Det är väl kanske dom man borde titta närmare på!
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Att ge sig på att bygga egna utväxlingar för att på så vis få upp varvtalet på en separat kompressordel från en turbo (om det var idén?) är nog inget jag skulle våga ge mig på. Det handlar om våldsamma varvtal som det ska upp i, runt 70 000-190 000 rpm beroende på kompressordel.

    Jag vet att det var en av de allra största problemen för Procharger att lösa på sina remdrivna centifugalkompressorer, att få dessa utväxlingar att hålla.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Något sånt menar Olle från Stockholm väl inte?
    Släng dit en kompressor från t.ex. mini cooper S och dreva den med hjälp av en större remskiva på vevaxeln och en minde på kompressorn så du får laddtryck tidigt av den. Sen då turbon laddar så slår du av kompressorn med magnetkopplimg likt VW eller så låter du kompressorn bara blåsa ut i det fria.

    Att krångla med kompressordelar från turbos som kompressorer är bara dumt.

    /Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Något sånt menar Olle från Stockholm väl inte?
    Släng dit en kompressor från t.ex. mini cooper S och dreva den med hjälp av en större remskiva på vevaxeln och en minde på kompressorn så du får laddtryck tidigt av den. Sen då turbon laddar så slår du av kompressorn med magnetkopplimg likt VW eller så låter du kompressorn bara blåsa ut i det fria.

    Att krångla med kompressordelar från turbos som kompressorer är bara dumt.

    /Kenneth

    Kika på EXD:s svar här ovan, det var det som fick mig att undra och svara som jag gjorde. Planetväxlar har jag svårt kan betyda nåt annat, och EXD hade ju träffat Olle samma dag och snackat om detta.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Hej på er,

    Jag hade tänkt se mig om efter en komplett remdriven kompressor från ex. minicooper eller nån merca, en sån som är tänkt att användas så. Dock kan det ju betyda att man måste laborera en del med utväxlingar, det var min tanke.

    Kolla denna http://www.blocket.se/vi/15383583.htm?ca=11_s

    Tror ni det skulle funka att låta kompressorn (en EATON M45) trycka rakt mot spjällhuset istället för via ICn? Det skulle innebära att man bara gör om tryckröret lite, bygger en backventil på den delen som går ut ur kompressorn... Måste ha måtten på en M45.

    Och hur blir det om saabens rem drar kompressorn åt fel håll?

    Någon som vet vad Merca 180 (där M45 bla finns) har för laddtryck original?
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Är väl enklare att klocka om kammarna perfekt och justera i programmet.

    0.5bar med GTBB kan man ju få tidigt, sen ladda 1.8bar lite efter 3000rpm.

    MEN det kanske förutsätter x-rör
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Det sitter 170/9,5 kammar i och grenröret är nog ett X, om det är det du menar. Det är inte original utan av extraktortyp i alla fall.

    Man kan ju säga att hela den här tråden är att tänka högt, det är kul att leka med tanken... En Eaton M45 verkar kunna förmå ca 0,7 bar, frågan är hur fort, det skulle nog innebära en börbättring men man får ju se till annat som att kompressorn i sin tur tynger motorn. Nu blev jag hur som helst sugen att sätta en M45 på nånting...
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Ingen dum ide alls, särskilt med att ha magnetkoppling styrd av en tryckvakt.

    Det finns ju andra som kör med både och.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Hej!

    Jo en magnetkoppling som är styrd via laddtrycksvakt vore rätt. Har kollat lite mer på det hela och jag är rädd att det kommer bli väldans trångt eftersom jag har extraktorgrenrör. Man kanske får bli en såndär vandal med saker som tittar upp ur huven... Inte bra när man är ute o smyger.
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Något som tåls att tänka på är ju att eaton kompressorn är ju en rotskompressor... och dom genererar väldigt mycket värme. Allt över 0,7 i ladd är mer eller mindre bara att glömma.

    Har hållt på å kikat å pillat med sånna under min VW G60-tid och kom fram till att lysholms skruvkompressorer mer passande för ändamålet överladdning.

    Dessa kompressorer är ganska vanliga i VW världen, framför allt på corrado-fronten (där jag höll till), dom killarna som håller på me dom spisarna brukar vara ganska bra insatta i det hela..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Det räcker nog med 0,7 från tomgång och upp tills turbon laddar, turbon borde även komma igång fortare när man har kompressor och sen har man ju alltid ladd.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Ger M45 kompressorn hela 0,7 på tomgång verkligen? Det låter lite häftigt, i så fall skulle man nog kunna använda en mindre. Den ska ju bara putta igång det hela!?
    Nu 9000 CSE -98... Då 9000 CDE -96, 9-5 Aero SS -00, 9-5 Aero SC -00, CSE Aero MapTun Individual stage 6/7, CD 2.3iA -95, CSE 2.0t -97, CSE 2.3tA -97, CD 2.0i -91...

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Hilmerssons manta laddar ju 0.8 bar från tomgång, det är nog ingen nackdel att alltid ha ladd egentligen, jag tror det mest är centrifugalkompressorer som ökar laddet med varvet.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Kompressor och turbo? Ihop?
    Av JAM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-02, 22:41
  2. undran ang kompressor hus på turbo
    Av nikke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 18:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •