Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Råd vid slitzning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256

    Råd vid slitzning

    Jag har skaffat mig lite värre doningar den här säsongen när det gäller bromsar. Har tänkt o köra med 9-3 viggen ok, 9-5 aero skivor och greenstuff både fram och bak.

    Sen går jag lite i funderingar på om jag ska slitza framskivorna eller inte, jag får det gjort gratis så det är inga problem. Men hur djupa o breda slitzar ska man ha? Har hört vissa som kör med 0,75mm i djup o andra som kör 1,5mm.

    Vad kan ni rekomendera som har slitzat era skivor? Är glad för alla tips!
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 272
    Alla skivor jag slitsat har jag gjort slitsarna så djupa att när slitsarna är helt borta så har skivan nått sin minimitjocklek.

    Tex om skivan är 30mm med en minimitjocklek på 28, så har jag gjort slitsarna 1mm djupa per sida.

    Slitsarna har varit 3mm breda och helt raka, tycker det är överlägset snyggast.

  3. #3
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Som 93t säger, ett alternativ är att köra till mintjockleken, då får du även en indikation på när de ska bytas. Visar det sig att du får obarmhärtiga djup (typ över 2mm) kan man fundera på om man ska göra dem lite grundare och fräsa upp nya slitzar igen senare.

    Slitzarna ska vara tillräckligt många för att du alltid ska ha en slitz under bromsbelägget. Slitzarna ska även förskjutas 50% på motsatt sida så att de inte hamnar rakt ovanför varandra.

  4. #4
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252
    Citat Ursprungligen postat av EXD
    Som 93t säger, ett alternativ är att köra till mintjockleken, då får du även en indikation på när de ska bytas. Visar det sig att du får obarmhärtiga djup (typ över 2mm) kan man fundera på om man ska göra dem lite grundare och fräsa upp nya slitzar igen senare.

    Slitzarna ska vara tillräckligt många för att du alltid ska ha en slitz under bromsbelägget. Slitzarna ska även förskjutas 50% på motsatt sida så att de inte hamnar rakt ovanför varandra.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Använg gärna radiefräs oxå så blir det mindre risk för sprickbildning i skivan.

    Storleken bör väl vara typ 1mm djupa och 4 mm breda.

    De slitsar jag gjort är mest böjda då jag tycker att det väsnas mindre men det spelar nog mindre roll...gör vad du tycker är snyggast.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Tack så mycket för alla svar!

    Det där med att dom ligger förskjutet, är det något som är viktigt för hållbarheten eller är det mest för att beläggen alltid ska vara i kontakt med en slitz om man säger så?

    Finns det kanske någon som har slitzat sina 9-5 aero skivor som kan säga hur djupt/brett ni körde, och hur resultatet blev. Så har man något att utgå ifrån, svårt o veta när de e första gången....

    Håller med Larzzon om att böjda slitzar är iaf snyggast, men smaken är ju bekant som baken.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  7. #7
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    Det där med att dom ligger förskjutet, är det något som är viktigt för hållbarheten eller är det mest för att beläggen alltid ska vara i kontakt med en slitz om man säger så?
    Förskjutningen är ur hållbarhetssynpunkt.

    Bredd: Inte bredare än 3mm, finns ingen mening att göra dem bredare än så. Fullradiefräs skall användas. Jag skulle sedan gå över med en 4-5mm radiefräs precis ovan spåret för att grada av slitzarna. Du fräser alltså inga nya spår med den fräsen.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Ok! Då så vet jag lite mer, får ser hur resultatet blir sen då.
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Fick till svar av en som är gammal i gemet att köpa riktiga belägg istället så slipper du köra slitsat å risk för att köra i diket....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Motala
    Inlägg
    256
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Fick till svar av en som är gammal i gemet att köpa riktiga belägg istället så slipper du köra slitsat å risk för att köra i diket....
    Menar du för att skivorna skulle gå sönder eller vad? Tror nog att greenstuff räknas som riktiga belägg
    Kör: Saab 9-3 Aero Coupé
    "Han som ingen turbo har, han får åka utan bar!"

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av DaMan
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    Fick till svar av en som är gammal i gemet att köpa riktiga belägg istället så slipper du köra slitsat å risk för att köra i diket....
    Menar du för att skivorna skulle gå sönder eller vad? Tror nog att greenstuff räknas som riktiga belägg
    Ja risken ökar väl med att skivan flyger i bitar när man slitsar vid extrem körning kan ja tänka mig, men med ett häftigare belägg med ordentligt bett i så behövs inga slitsar även vid häftigare körning, sen att slitsar vid vanligt bruk kan va bra för att få snabbt bett vid väta tex. Nackdelen med bra bett i belägget är väl att det ofta skriker å dammar.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Lånar tråden lite. Funderar på att köpa slitsade skivor, men några polare säger att beläggen slits med med slitsade skivor. Något ni har erfarenhet av?

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 403
    Citat Ursprungligen postat av Victor W
    Lånar tråden lite. Funderar på att köpa slitsade skivor, men några polare säger att beläggen slits med med slitsade skivor. Något ni har erfarenhet av?

    mvh
    Victor
    Nej de gör de inte.
    Inte om man kör med rätt belägg.
    Skulle säga red stuff iistället för grenstuff och kanske black diomond belegg.
    De man ska akta sig för är hål borrade skivor för dom kan spricka lättare enligt en som slitsar många skivor med mönster!

    Köp du slitsat och bara gasa.
    Jag har kört i snart 2 år och de har inte slitits mycket fram även vid hårda inbromsningar.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Slitzning av skivor.
    Av Robin_s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 19:23
  2. slitzning av bromskivor, BRÅTTOM!
    Av NocaL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-06, 00:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •