Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bromsproblem tisdag, men inte onsdag?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418

    Bromsproblem tisdag, men inte onsdag?

    Tjenare!

    Lite konstig topic kanske men har en lite "berättelse" här. Hade en Saab 9000 CS -96a för några månader sen. Va med om en olycka där jag kom in för fort i en rondell och körde rakt igenom, och jag är helt säker på att bromsarna inte tog.

    Kommer kanske 200-400 m innan rondellen (inte säker på sträckan) och lägger växeln i friläge (som jag aldrig annars gör?) bromsar men det händer inget. Körde en aning lite för fort, paniken kommer. Pumpar och pumpar... Tar slut ett antal meter senare efter en liten lufttur. Jag hävdar alltså att bromsarna inte fungerade, polisen har gjort en ockulär besiktning men hittar inget fel, har nämligen 30m långa bromsspår??

    Har hört att det kan ha med vacumstyrningen att göra att när växeln ligger i friläge så kan det hända att jag inte får samma kraft plus att det kan "läcka" någon stans eller något sånt.
    Sen så märks det inte efteråt kanske?

    Vill bara veta så att jag inte är helt ute o cyklar? Någon som varit med om liknande eller kan sånt här?

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  2. #2
    Hej!

    Vet du om bromsvätskan är bytt de senaste åren? Har du haft problem med att nån broms ligger an?

    Jag har varit med om en liknande händelse med en gammal Saab 90. På den låg ena bakbromsen an lite och bromsvätskan var knappast bytt de senaste 10 åren.
    Detta resulterade i att när man kört 2-3 mil så kunde man plötligt vara tvungen att pumpa några gånger innan det blev nån bromsverkan.
    Det som hände var att vattnet som samlats i bromsvätskan kokade i bromsoket och skapade ångblåsor.

    Ganska intressant upplevelse måste jag säga.. resulterade dock inte i nån olycka i mitt fall som tur var.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Vet du om bromsvätskan är bytt de senaste åren? Har du haft problem med att nån broms ligger an?

    Jag har varit med om en liknande händelse med en gammal Saab 90. På den låg ena bakbromsen an lite och bromsvätskan var knappast bytt de senaste 10 åren.
    Detta resulterade i att när man kört 2-3 mil så kunde man plötligt vara tvungen att pumpa några gånger innan det blev nån bromsverkan.
    Det som hände var att vattnet som samlats i bromsvätskan kokade i bromsoket och skapade ångblåsor.

    Ganska intressant upplevelse måste jag säga.. resulterade dock inte i nån olycka i mitt fall som tur var.

    Hejsan!

    Jag hade inte haft bilen så länge, kanske 7-8 månader och det är väl tveksamt att bromsvätskan va bytt på länge. Men jag tror nog inte att några bromsar låg på, inte såpass mycket så det märktes i alla fall, sen så va den besiktigad några månader innan.
    Men jag vette fan alltså, jag är så säker på att det inte va någon bromsverkan för man vet ju hur det känns att "nita" när ABSen går in o det rycker typ i ratten o så.... Inget sånt hände...

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Det är ingen som har någon aning om det problemet som jag nämde överst? Eller som det kan finnas någon annan anledning. Kan jag vara bra o berätta något för Harry!

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Brukar va att beläggen kan hårdna om man har kört hårt och sen svalnat och är man inte uppmärksammad så känns de som om dom inte tar.
    Varit med om de ett antal gånger så därför säger jag använd INTE orginal när man kör trimmade saabar.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Brukar va att beläggen kan hårdna om man har kört hårt och sen svalnat och är man inte uppmärksammad så känns de som om dom inte tar.
    Varit med om de ett antal gånger så därför säger jag använd INTE orginal när man kör trimmade saabar.

    MVH

    F

    Okej, fast jag körde inte speciellt hårt innan. Hann inte köra så långt innan det hände heller. Grejen är ju att jag känt av att bromsarna har varit lite halvkass från och till, tänkt typ att ja får väl byta beläggena snart, men vissa dagar funka det perfekt o andra mindre bra, o det såg ut som att det fanns mycket kvar på beläggena med..

    Tror nog mer på det där om vacumstyrningen.

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Åker pedalen bara ner i golvet utan att det händer så hade du förmodligen fukt i bromsledningarna. Är det varmt ute och du har fukt i ledningarna så blir fukten/vattnet till ånga istället dvs du får luftfickor i ledningarna och bromsarna fungerar förmodligen inte. Råkade själv ut för detta på en volvo 240 jag en gång i tiden ägt men som tur var så uppkom problemet i bilköer så hastigheten gick sällan över 10km/h så handbromsen gick att använda..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Åker pedalen bara ner i golvet utan att det händer så hade du förmodligen fukt i bromsledningarna. Är det varmt ute och du har fukt i ledningarna så blir fukten/vattnet till ånga istället dvs du får luftfickor i ledningarna och bromsarna fungerar förmodligen inte. Råkade själv ut för detta på en volvo 240 jag en gång i tiden ägt men som tur var så uppkom problemet i bilköer så hastigheten gick sällan över 10km/h så handbromsen gick att använda..

    okej, ja precis den åkte bara ner i bott (i golvet alltså), tyvärr så hände detta i över 100 KM/H så fick inte stopp på bilen, satt fortfarande med koppling och broms i bott när bilen stannade helt "en bit" bort.
    Fast detta va då på kvällen/natten, va ju inte så kallt men lite halvfuktigt ute kanske. Men fukt kan ju aldrig vara bra i bromsledningarna oavsett väder.

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Då är de ju nått med vakum slang eller en bromsslang som är dålig.
    Kolla över om alla dina slangar ut till bromsoken är hela och fina med.

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Då är de ju nått med vakum slang eller en bromsslang som är dålig.
    Kolla över om alla dina slangar ut till bromsoken är hela och fina med.

    MVH

    F

    Jo fast den är ju skrotat nu då så kan ju inte det.
    Jag ville göra en teknisk undersökning på bilen efter olyckan men fickinte för det görs bara vid dödsfall, men dom gick ändå dit och gjorde en "ockulär besiktning, kollade bromsvätskenivån, kände att dom fick tryck på pedalen osv. så dom säger ju att inte det är något fel. Men jag hävdar fortfarande motsatsen.
    Ville bara höra om någon kunde sånt här eller varit med om liknande så att jag kan framföra detta problem i ett ytterligare förhör eller rättegång.

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    541
    30 meter långa bromsspår antyder väl att bromsarna tog?

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    vakum slang eller en bromsslang som är dålig.
    Kolla över om alla dina slangar ut till bromsoken är hela och fina med.

    MVH

    F

    Denna bil har ju inte heller något traditionellt system med bromsservo, utan en stor hydraulpump som sköter alltihopa så att säga.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    30 meter långa bromsspår antyder väl att bromsarna tog?
    Jo jag vet detta, jag kan inte förklara vart dom kommer ifrån. Men kraftens lagar med friktion o allt sånt så måste det ha uppkommit på något sätt, en tanke är att det har blivit lite bromsverkan som då har skapat dessa. Dom va inte så kraftiga, o ca 2 dagar efter så va dom helt borta.
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE

    Denna bil har ju inte heller något traditionellt system med bromsservo, utan en stor hydraulpump som sköter alltihopa så att säga.

    okej, vad kan det göra för skillnad i mitt fall??
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

  15. #15
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Citat Ursprungligen postat av K.Andersson
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE

    Denna bil har ju inte heller något traditionellt system med bromsservo, utan en stor hydraulpump som sköter alltihopa så att säga.

    okej, vad kan det göra för skillnad i mitt fall??
    Lägger pumpen av blir du av med trycket & du har då ingen servoverkan på frambromsarna och helt utebliven bromsverkan bak! Men om pumpen inte går ska bromsvarningslampan (!) och även ABS-lampan lysa!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    418
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Lägger pumpen av blir du av med trycket & du har då ingen servoverkan på frambromsarna och helt utebliven bromsverkan bak! Men om pumpen inte går ska bromsvarningslampan (!) och även ABS-lampan lysa!

    Okej, men så va det nog inte i mitt fall då.. Blir inte klok på detta.. men men man får väl leva vidare i ovisshet

    MVH K.Andersson
    Saab 9-3 SS 2,0t Vector -04
    http://www.garaget.org/K_Andersson

Liknande ämnen

  1. Saabträffen Stockholm tisdag 8 Oktober 18:00
    Av lingua i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-10-08, 17:18
  2. lääängtar till onsdag!!
    Av ski4fun i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 16:22
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 11:47
  4. Västerås på onsdag ?
    Av niklas hammargren i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 12:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •