Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Ni med IF Saabförsäkring..

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    99

    Ni med IF Saabförsäkring..

    Hallå,

    Jag tyckte min helår helförsäkring var i dyraste lagret (ca:9500) för min 9-3:a så jag kollade upp på deras online sökning och då stod det 7592:-.

    Ringde dom och undrade vad f-n jag pröjsa så mycket för, nästa dag så ringde dom upp och sa att det blivit nåt fel med nån data tankning och bad om ursäkt och jag fick retruaktivt från förra året och har nu det nya lägre priset.

    Men hade jag ej ringt så hade dom inte sett det, dom erkände inte direkt men indirekt.

    Kolla upp så ni inte blir blåsta, 2lax om året kan man lägga på annat.

    /Kman (sthlm)
    9-3 2,0t -01 Polar

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 953
    Medlem#
    4181
    Sist jag kollade på dom ville dom ha 18000 kr/helår/helförsäkring/5000kr självrisk.

    Länsförsäkringar ville bara ha ~5000 kr.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    99
    IF har maskinskada upp till 15000mil.

    Bettan har passerat 12000mil så därför betalar jag x-tra.

    Har ej läst det finstilta men det står ju att om nåt i moroten eller nåt dyrt havererar så täcks det och det känns bra
    9-3 2,0t -01 Polar

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    822
    Försäkringar är ett h*lvet. Tänk om alla sa upp sina försäkringar och la undan lite pengar istället om något skulle hända... Hur ofta får man egentligen användning för nån av sina tiotals försäkringar?
    9-3 SE 2,0T220 -99 SÅLD
    Spakar numera en Toyota

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    84
    Hutlösa 24.000 ville Saab/if-försäkringen ha per år. Efter att jag frågade om damen skämtade räknade hon om och då sjönk beloppet till 15.000…. Nej tack sa jag ändå.

    Jag stannar kvar hos Trygg-Hansa. Att åka 9-3 Aero Coupé med helförsäkring i Stockholm kostar mig 8.000 hos dem.


    Det har sagts förr... A och O med försäkringar är man ska kolla runt innan man bestämmer sig. Det stämmer.
    9³ Aero Coupé, Kawa ZX-9R Ninja

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    890
    Jag ger 7314:- på min 900 Aero -88
    Ett tips kan vara att även kolla Trygg Hansa,, gjorde en förfrågan på internet och fick då premien c:a 4400:-!! Det är inte farligt för en Aero!

    Mvh. Mathias
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954

    Re: Ni med IF Saabförsäkring..

    Citat Ursprungligen postat av kmannen
    Hallå,

    Jag tyckte min helår helförsäkring var i dyraste lagret (ca:9500) för min 9-3:a så jag kollade upp på deras online sökning och då stod det 7592:-.

    Ringde dom och undrade vad f-n jag pröjsa så mycket för, nästa dag så ringde dom upp och sa att det blivit nåt fel med nån data tankning och bad om ursäkt och jag fick retruaktivt från förra året och har nu det nya lägre priset.

    Men hade jag ej ringt så hade dom inte sett det, dom erkände inte direkt men indirekt.

    Kolla upp så ni inte blir blåsta, 2lax om året kan man lägga på annat.

    /Kman (sthlm)


    Har råkat ut för exakt samma sak, fast annat bolag.

    Håll koll!!!!!!!!!!!!





  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Jag hade halvförsäkring hos folksam förra året, och nu när jag ställde på bilen iår ringde jag dom och ville ha igång försäkringen igen, men det gick inte serni.. Jag måste åka in och visa upp bilen innan dom ev. vill försäkra den. Dra åt helvette var mitt spontana svar

    Så nu letar jag nytt försäkringsbolag.. åker runt trafikförsäkrat just nu!!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    161
    betalar 178:-/mån på min 9000T-89, visserligen bara trafik, men det räcker åt mig.
    //Mvh Chrille

  10. #10
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    Var i kontakt med Saab försäkringar nu när vi skaffade turbo till tjejen. (hon ska ju oxå åka ståndsmässigt) och det var ju givetvis stängt. Därför ringde jag till IF och fick reda på följande: IF äger Saab försäkringar, och tjejen som jag pratade med hon kunde räkna ut på ngt sätt vad Saab skulle ha för att försäkra tjejens bil. tjena.. Det var dyrare än if.. tror att det rörde sej om 1500 om året. Dessutom om man skulle ha viltskydd så var man tvungen att ta det via en helförsäkring. Gick inte med tilläggsförsäkring med Saab. Det gick däremot alldelels ypperligt att lösa en halvförsäkring med viltskydd hos IF. Skumt..

    Har haft min egen Aero försäkrad hos Saab innan men nu ska jag byta till IF och köra samma försäkring som tjejen. Halv med viltskydd. 3000 billigare om året på min bil bara. Så för en 9-3 Aero 01 och en 900 T-94 betalas det runt 9 000 pix per år. Då kanske jag ska tillägga att även min bruksbil, en ford eskrot express -96 ingår i detta priset.

    En jäkla djungel det där med försäkringar. Snuskiga pengar finns att spara för den som letar.
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Dock bör man tänka på ang IF och Saab försäkringen att det är bara Saabförsäkringen som har maskinskada till 15000mil.

    Alltså även om IF och Saab verkar vara samma sak, IF är ju moderbolaget så har INTE IF mer än 10000 mil maskinskada.

  12. #12
    Helt original Aero_Masses avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bohus
    Inlägg
    920
    Medlem#
    8839
    Och om ngt skulle hända som faller inom maskinskade biten så kommer dom å tittar på bilen, kollar styrdonet, konstaterar programvaran och sen skrattar dom en rakt i ansiktet och sätter dit en för försäkringsbedrägeri !

    (kanske lite hårddraget)
    Röde Baronen - 2.3t SE 2001 ///Mackanized
    Black Betty - 9-5 2.0 vector 2002 ///Mackanized
    Den Sletne - 9-5 2.3 vector 2002 ///Mackanized R.I.P

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    52
    Hade Saabförsäkring innan men bytte till Folksam.
    Ringde upp Saabförsäkring en gång när jag "råkade" stöta till en moped i en rondell (bländad av solljus om man nu ska skylla ifrån sig) så mopeden och mopedisten trillade i asfalten.
    Så jag ringde Saabförsäkring och då skulle jag betala en självrisk på 5000 spänn enligt hon som satt där och otrevlig var hon med då jag inte kom ihåg vilket reg nr jag hade så jag blev lite frånvarande och var tvungen att tänka efter och då kom hon med och frågade om jag inte kunde bokstavera eller och snäste åt en så jag tackade för mig så nu har jag bytt försäkringsbolag.
    (Ja till stor del av bemötandet man fick så ska inte jag sponsra hennes lön)
    Men jag fick 1000 spänn billigare på Folksam om året så det gjorde ju sitt till oxå.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Tråden är lite gammal men jag måste bara tillägga att det har betydelse hur försäkringsbolagen ser på indragningar av körkort. Det kan vara en av anledningarna till att vissa bolag är dyra(har fått indraget körkort 3 ggr 3år i rad (i maj alla 3 ggr)) Jag har försökt att prata med dom att en fortkörning händer lätt (kör SAAB) och att jag aldrig har utnyttjat försäkringen på 10 år osv. men icke, de kan inte lura systemet säger dom. Jag har inte tagit så hårt på det för det finns andra bolag som inte räknar på det sättet(Trygg Hansa bla).

    Favoriten var när jag fick reklam hem, det stod att eftersom jag kör Saab så bör jag ha Saab försäkring (IF) Jag fyllde i körsträcka osv. och skickade iväg för nöjes skull. 22000 helår helförsäkrat. Orsaken var att jag räknades som nytaget körkort. 5400 hos Trygg Hansa var bättre.

    /Per
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Dock bör man tänka på ang IF och Saab försäkringen att det är bara Saabförsäkringen som har maskinskada till 15000mil.

    Alltså även om IF och Saab verkar vara samma sak, IF är ju moderbolaget så har INTE IF mer än 10000 mil maskinskada.
    Fast bara tills bilen är högst 6 år gammal om jag inte missminner mig. Insåg just att jag inte har någon glädje av maskinskadedelen då min bil är en -98.

    Har varit i kontakt med en drös av personer på SAAB försäkring och är inte särdeles imponerad av bemötandet. Speciellt SAAB-kunniga har de inte givit intryck av att vara. Dock är de billigare än IF för mig.

    F-n vad det är trist med försäkringar.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Tråden är lite gammal men jag måste bara tillägga att det har betydelse hur försäkringsbolagen ser på indragningar av körkort. Det kan vara en av anledningarna till att vissa bolag är dyra(har fått indraget körkort 3 ggr 3år i rad (i maj alla 3 ggr)) Jag har försökt att prata med dom att en fortkörning händer lätt (kör SAAB) och att jag aldrig har utnyttjat försäkringen på 10 år osv. men icke, de kan inte lura systemet säger dom. Jag har inte tagit så hårt på det för det finns andra bolag som inte räknar på det sättet(Trygg Hansa bla).
    Samma sak för mig .. men man måste ringa på kontortid för att kunna lösa den biten med att "lura" systemet. Dom som jobbar utanför kontorstid till sent på kvällar har inte den befogenheten utan kan bara lägga upp "vanlig" föräkring och ta emot skadeanmälan. (detta gäller iaf för IF)

    Jag har blivit av med KK några ggr för fortkörning och det var inga problem efter ha snackat vänligt en stund med tjejen i tfn då jag skulle boka försäkringen .. Fick FULL bonus på min 9000 Aero -97 .. 8000 kr mitt i centrala Göteborg ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    ''Airside'' Arlanda
    Inlägg
    8
    Själv köpte jag en 9-5 -04 runt midsommar, råkade köra sönder oljetråget på min älskling och nu säger Saab Försäkring (fick en gratis helförsäkring i 6 månader) att självrisken är 4000, det är ju hutlöst den dyraste självrisk jag någonsin hört talas om i mannaminne! Hur fan kan det vara så in i h-vete dyrt?!?

    Nu ligger älsklingen på sjukan i väntan på reparation, jag saknar henne!!
    <Born from Jets>
    Saab 9-5 LinearBusiness SportCombi (2004)

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Robban87
    Själv köpte jag en 9-5 -04 runt midsommar, råkade köra sönder oljetråget på min älskling och nu säger Saab Försäkring (fick en gratis helförsäkring i 6 månader) att självrisken är 4000, det är ju hutlöst den dyraste självrisk jag någonsin hört talas om i mannaminne! Hur fan kan det vara så in i h-vete dyrt?!?

    Nu ligger älsklingen på sjukan i väntan på reparation, jag saknar henne!!
    Skaffar du en försäkring utan att ens läsa villkoren på den?

    Saab/if ville ha 29 995kr helår och helförsäkrat för min ng900, köpte den för 37...
    Länsförsäkringar tog 7000kr och då har jag dubbla mitalet och halva självrisken.

    Allt handlar ju inte heller om pris, jag tog Atava på andrabilen som sambon kör, de va billiga, men totalt värdelösa, och otrevliga i kundtjänst.
    Så flyttade den bilen med till Länsförsäkringar, och då sänkte de priset på mina försäkringar så pass att de va en riktigt lyckad affär.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Robban87
    Själv köpte jag en 9-5 -04 runt midsommar, råkade köra sönder oljetråget på min älskling och nu säger Saab Försäkring (fick en gratis helförsäkring i 6 månader) att självrisken är 4000, det är ju hutlöst den dyraste självrisk jag någonsin hört talas om i mannaminne! Hur fan kan det vara så in i h-vete dyrt?!?

    Nu ligger älsklingen på sjukan i väntan på reparation, jag saknar henne!!
    Skaffar du en försäkring utan att ens läsa villkoren på den?
    Läs igen. Han fick med en gratis helförs. när han köpte bilen.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Robban87
    Själv köpte jag en 9-5 -04 runt midsommar, råkade köra sönder oljetråget på min älskling och nu säger Saab Försäkring (fick en gratis helförsäkring i 6 månader) att självrisken är 4000, det är ju hutlöst den dyraste självrisk jag någonsin hört talas om i mannaminne! Hur fan kan det vara så in i h-vete dyrt?!?

    Nu ligger älsklingen på sjukan i väntan på reparation, jag saknar henne!!
    Skaffar du en försäkring utan att ens läsa villkoren på den?
    Läs igen. Han fick med en gratis helförs. när han köpte bilen.
    jo det såg jag, men då ska man väl inte klaga över dåliga vilkor, är man inte nöjd med dem så byter man ju?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Saabförsäkring.se
    Av PaleRider i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 10:15
  2. Saabförsäkring omöjligt att komma fram!
    Av Rickard i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 10:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •