Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Handsfree 9-3 SC MY07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    23

    Handsfree 9-3 SC MY07

    Hej

    Till att börja med vill jag ventilera möjligheten till att uppgradera från TEL1 till TEL2(Bluetooth). Den saab tekninker jag pratat med påstår att detta inte är möjligt? Om möjligt någon som vet kostnad?

    Därefter undrar jag van ni monterat för system till TEL1? HCB-700, Parrot, något till Iphone m.m.

    Kör just nu HTC Touch telefon och funderar då på BT HF men är ev sugen på iPhone och det rycktas om att denna inte kan användas mot BT HF (kanske efter SDK släppt).

    MVH Fredrik
    -----------------------------------------
    SAAB 9-3 SC 2.8T Aero

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    23
    Kommpletterar genast mitt eget tillägg och upplyser om att bilder på installationer uppskattas mycket.

    mvh Fredrik
    -----------------------------------------
    SAAB 9-3 SC 2.8T Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    23
    -----------------------------------------
    SAAB 9-3 SC 2.8T Aero

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    23
    Någon här på forumet som jobbar på Saab och kan ta fram vettig info åt mig då tredje tekniker på saab jag får tag (senaste personen nu på morgonen) på har en egen version utifrån vad de tror men inga belägg.

    /Fredrik
    -----------------------------------------
    SAAB 9-3 SC 2.8T Aero

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    14
    kOLLA LÄNKEN NEDAN.
    http://www.sonyericsson.com/cws/product ... c=se&lc=sv

    Denna blåtands hands free går att koppla mot orginalstereon på alla 9-3 och 9-5 från -00 och framåt om bilen är telefonförbered från fabrik. HSB 400 tonar ner ljudet i stereon och samtalet ko´mmer upp i högtalarna.

    Tyvärr har Ericsson tagit bort sin "riktiga" hands free från marknaden. Nu mer finns bara blåtand.
    9-3 SS-08 2.0t BioPower 200hp tjänstebil
    9-3 SS-06 2.0t 175hp familjebil
    9-3 SE-02 2.0t 185hp grabbens bil

  6. #6
    Tja du kan köra med i princip alla sorters hf och få den att tona ner ljudet på din stereo och få ut ljudet i högtalarna är oftast inte i själva hf'en som det sitter utan är oftast ett mute kablage eller ett vda kablage som man ska använda till saab som är teleförberädda, detta kablage går att hitta på dom flesta ställen som säljer hf satser..

    Men tycker att om du ska ha en htc så är nog parrot den bästa är i princip bara den som klarar av att kunna synka telefonboken på htc...
    Fullt ös med saab

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    TEL1 är väl handsfree förberedd, men innebär det egentligen att bilen är byggd med TEL2 ?

    Det finns ju saabs egna bluetooth handsfree är det den du menar med TEL2? (där numren osv står i huvudinstrumentet och du ringer med rattknapparna)
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Nej menar om du har tel 1 då den är förberedd och inte har saabs original hf i sig då kan du eftermontera vilken hf du vill och fortfarande få ut ljudet i högtalarna och att den mutar ner stereon det enda du behöver är ett vda kablage
    Fullt ös med saab

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    737
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    TEL1 är väl handsfree förberedd, men innebär det egentligen att bilen är byggd med TEL2 ?

    Det finns ju saabs egna bluetooth handsfree är det den du menar med TEL2? (där numren osv står i huvudinstrumentet och du ringer med rattknapparna)
    Går det att uppgradera till Saab BlueTooth HF i efterhand i 9-3SS/SC MY2007 och 2008?

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    TEL1 är väl handsfree förberedd, men innebär det egentligen att bilen är byggd med TEL2 ?

    Det finns ju saabs egna bluetooth handsfree är det den du menar med TEL2? (där numren osv står i huvudinstrumentet och du ringer med rattknapparna)
    Går det att uppgradera till Saab BlueTooth HF i efterhand i 9-3SS/SC MY2007 och 2008?
    Saab själva säljer det inte som ett kit, men det är inte så många komponenter så man kan göra det själv. Koppla in enheten på bilens databuss + ström + lägga till telefonfunktion i huvudinstrumentet. Mikrofon behöver man förstås också... Har tyvärr ingen noggrannare beskrivning, har inte provat själv (för man kör ju i en "gammal" MY04). UHP är kopplad till takantennen också, men borde inte behövas om man kör med den som bluetooth headset till den vanliga telefonen, men ger väl bättre mottagning.

    Har själv Saabs integrerad telefon i min 04:a och är riktigt nöjd! Den nya är ju lite smidigare iom att man slipper ha SIM-kort i bilen, och jag har provat den nya lite grann och gillade den starkt.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    737
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    TEL1 är väl handsfree förberedd, men innebär det egentligen att bilen är byggd med TEL2 ?

    Det finns ju saabs egna bluetooth handsfree är det den du menar med TEL2? (där numren osv står i huvudinstrumentet och du ringer med rattknapparna)
    Går det att uppgradera till Saab BlueTooth HF i efterhand i 9-3SS/SC MY2007 och 2008?
    Saab själva säljer det inte som ett kit, men det är inte så många komponenter så man kan göra det själv. Koppla in enheten på bilens databuss + ström + lägga till telefonfunktion i huvudinstrumentet. Mikrofon behöver man förstås också... Har tyvärr ingen noggrannare beskrivning, har inte provat själv (för man kör ju i en "gammal" MY04). UHP är kopplad till takantennen också, men borde inte behövas om man kör med den som bluetooth headset till den vanliga telefonen, men ger väl bättre mottagning.

    Har själv Saabs integrerad telefon i min 04:a och är riktigt nöjd! Den nya är ju lite smidigare iom att man slipper ha SIM-kort i bilen, och jag har provat den nya lite grann och gillade den starkt.

    /Henrik
    Min bil är ju HF förberedd så då borde ju mic och antenn finnas redan!
    Kan man hitta något i WIS/EPC angående orginal BT HF?

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Crille81
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    TEL1 är väl handsfree förberedd, men innebär det egentligen att bilen är byggd med TEL2 ?

    Det finns ju saabs egna bluetooth handsfree är det den du menar med TEL2? (där numren osv står i huvudinstrumentet och du ringer med rattknapparna)
    Går det att uppgradera till Saab BlueTooth HF i efterhand i 9-3SS/SC MY2007 och 2008?
    Saab själva säljer det inte som ett kit, men det är inte så många komponenter så man kan göra det själv. Koppla in enheten på bilens databuss + ström + lägga till telefonfunktion i huvudinstrumentet. Mikrofon behöver man förstås också... Har tyvärr ingen noggrannare beskrivning, har inte provat själv (för man kör ju i en "gammal" MY04). UHP är kopplad till takantennen också, men borde inte behövas om man kör med den som bluetooth headset till den vanliga telefonen, men ger väl bättre mottagning.

    Har själv Saabs integrerad telefon i min 04:a och är riktigt nöjd! Den nya är ju lite smidigare iom att man slipper ha SIM-kort i bilen, och jag har provat den nya lite grann och gillade den starkt.

    /Henrik
    Min bil är ju HF förberedd så då borde ju mic och antenn finnas redan!
    Kan man hitta något i WIS/EPC angående orginal BT HF?
    Sök i WIS på "UHP" (Universal Handsfree Phone)

    Mvh
    Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    23
    Hej

    Har nu fått hem en HCB-700 och glad i hågen installerat den i bilen. Har dock tvp funderingar.

    1 är att de inte ger ett liv ifrån sig. Mätt upp att det kommer 12v fram till den och då borde jag väl åtminstånde kunna hitta den med telefonen även om display kass? eller tror ni att enheten är död?

    2: Blå kabel i paketet är "remote" och skall kopplas till tänning. Hur har ni gjort här då det inte finns på adaptern? men dock en "extra" kabel fram till adaptern fån "bilen" (lila).

    Det satt en hca-60 i innan som använde adaptern och där på ett "relä" kopplat på musikdämpnings kabel (gul), skippade den i nya installationen ?

    Tacksam för hjälp!
    -----------------------------------------
    SAAB 9-3 SC 2.8T Aero

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    23
    Jaha så var det då måndag och man tänkte åka och byte den trasiga HCB-700....

    ...då har SE lagt ner tillverkn ingen och inga mer finns att tillgå hos butiken och de fins inga de kan beställa från SE.

    Får väl pengarna tillbaka men vad skall man montera nu då?
    -----------------------------------------
    SAAB 9-3 SC 2.8T Aero

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Nokias Blåtands handsfree (kommer inte håg vad den heter nu) funkar ypperligt i min 9-3:a kör den i hop med både nokia och ericsson telefoner.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Niils
    Nokias Blåtands handsfree (kommer inte håg vad den heter nu) funkar ypperligt i min 9-3:a kör den i hop med både nokia och ericsson telefoner.
    Har du installerat den själv, i så fall var det svårt? Kan du kolla vilken modell du hade. Här kan du kolla om du känner igen vilken du har.
    http://www.katshing.se/prod/prod.asp?to ... freesatser

    Jag vill gärna ha något likande i min bil, men vet inte vilken som funkar.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    63

    Re: Handsfree 9-3 SC MY07

    Jag har kört med en Nokia CK-7W med svanhalsmik som har funkat perfekt med min Nokia E71a.

    Den är förövrigt tillsalu om någon är intresserad....skicka PM isåfall.

  18. #18

    Re: Handsfree 9-3 SC MY07

    Har haft en Parrot 3200 LS Bluetooth handsfree monterad av Saab återförsäljare i snart ett år. Fungerar mycket bra med de telefoner jag haft (Sony Ericsson samt Nokia), skulle något inte fungera går man in på deras hemsida och laddar ner uppdateringar till enheten och installerar dessa. Inga problem hitintills. Vill du ha en iPhone Bluetooth handsfree fungerar Parrot MKI 9200 helt suveränt. Jag lovar att installationen blir skitsnygg och diskret.

    En bild på min installation:


    Senaste Parrot för IPhone:
    http://www.parrot.com/tur/runler/parrot-mki9200

    Inköp i sverige:
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=391154

    Lycka till..........
    9-3 TURBO X Hirsch SC -08

Liknande ämnen

  1. 9-3 MY07 SC Stereo?
    Av mariusg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-08, 23:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •