Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Snurrande hjul?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173

    Snurrande hjul?

    Hej

    Höll på att byta avgasrör idag och skulle kolla om det läckte så jag drog igång bilen med friläge i när hon stod på pallbockar.

    Då märker jag något grymt konstigt, hjulen snurrar! Varför gör dom det?! Är det något som tjärvat ihop i lådan? Eller skall det vara så?

    MVH Joakim
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111
    Tja!

    Det har väll med oljetrycket att göra... Om du tar handen på däcket så känner du att det är lätt att stanna däcket och snurra det hur du vill...

    Edit: Allså helt normalt...
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Inte oljetrycket om det är en manuell växellåda.

    Däremot så drar ju motorn alltid runt växellådans ingående så länge kopplingen är uppe.

    När ingående axeln roterar så drar den med sig olja sm kastas runt i lådan, och olja ligger mellan olika glidytor m.m. som roterar mot varandra. Det gör att de delar som roterar kan dra med sig andra delar som kan rotera om de inte har nåt större motstånd. Som t ex utgående axlar och hjul.

    Detta fenomen kan man ofta tydligt märka av på kalla vintermorgnar när oljan i lådan är seeeg, då kan man känna hur det nästa vill dra fast man har friläge i, eller att om man stått med kopplingen nere en stund m ed motorn igång och sen lägger i en växel så kan det dunka till lite i lådan för så har den sega olja dragit med sig stillastående delar i lådan och fått de att rotera.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Inte oljetrycket om det är en manuell växellåda.

    Däremot så drar ju motorn alltid runt växellådans ingående så länge kopplingen är uppe.

    När ingående axeln roterar så drar den med sig olja sm kastas runt i lådan, och olja ligger mellan olika glidytor m.m. som roterar mot varandra. Det gör att de delar som roterar kan dra med sig andra delar som kan rotera om de inte har nåt större motstånd. Som t ex utgående axlar och hjul.

    Detta fenomen kan man ofta tydligt märka av på kalla vintermorgnar när oljan i lådan är seeeg, då kan man känna hur det nästa vill dra fast man har friläge i, eller att om man stått med kopplingen nere en stund m ed motorn igång och sen lägger i en växel så kan det dunka till lite i lådan för så har den sega olja dragit med sig stillastående delar i lådan och fått de att rotera.


    MVH Tony
    Aha, fick man veta hur det igentligen är!
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    173
    Aha på så vis, tack för den bra förklaringen = )
    2 x 9-5 2.0t BioPower, en original och en konverterad

Liknande ämnen

  1. [LÖST] NG9-3 hjul på OG9-5?
    Av Danjel i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-03-25, 16:31
  2. Förvaring av hjul?
    Av AeroX i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-16, 16:40
  3. Lutande hjul??
    Av Wirf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-15, 18:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •