Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Åter problem med bensinpump m.m.m

  1. #1

    Åter problem med bensinpump m.m.m

    Tjenare!
    Har en tråd sedan innan, där de står om mitt problem med att den går ojämt och dricker massa.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... highlight=

    Idag har jag meckat hela dagen och försökt komma fram till så mycket som möjligt.

    Bilen går igång 2-3 sekunder sedan dör den. Efter det är den grymt svårstartad.

    1. Kollade stiften. Dem är svarta..ser ut som olja.
    2. Körde i startgas, bilen går igång 2-3 sekunder och dör...
    3. Jordar tändkasseten och ser att stiften funkar.

    Därefter flyttade jag mig bak till bensinpumpen. Jag gjorde följande.

    1. Satten en petflaska över hålet där slangen till motor går. När jag kör på startmotor så är där högt tryck 2-3 sekunder sedan sjunker trycket och går på lägre tryck.

    2. Satt samma flaska över "returen" det andra hålet. Där ska det komma överflödig bensin. men där kommer det absolut ingenting. Helt snustorrt.


    Mina hypoteser är följande.

    1. Den pumpar rätt tryck på bensinen de första 2sekunderna sen orkar pumpen inte mer och den dör. Där finns fortfarande benisn, men inte tillräkligt för att bilen ska gå igång. Alltså fel på pumpen ?

    2. Där är stopp någonstans i returen ?

    3. Där är något fel på BTR (bränsletrycksregulatorn) ??

    Sen har ju alla pratat om Vevaxelgivaren. Nu är min fråga. Tror ni fortfarande att det är den som spökar ? Jag är inte så sugen att lägga 1800 ifall det inte är den. Men det kan man ju inte veta.

    Som ni förstår börjar jag bli trött på felsökandet. Är de någon som har ett kanon svar eller bara ett tips, kom jätte gärna med förslag. Jag har ägt bilen i 2veckor och den har stått still i 1.5vecka

    Tacksam för alla svar.

    Mvh BamZe
    Brr, att folk orkar!

  2. #2
    Ingen ?......
    Brr, att folk orkar!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ankarsrum, småland
    Inlägg
    955
    Prova köra pumpen genom att bygla på ström vid säkringen mha en sladdstump. Kanske rätar ut några frågetecken.
    Att få bränsletrycket uppmätt skulle jag rekomendera
    /John
    SAAB 9000 BIOPOWER DRAGRACING
    Bästa ET 10.58s bästa topspeed 226 km/h!!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av TurboNisse
    Prova köra pumpen genom att bygla på ström vid säkringen mha en sladdstump. Kanske rätar ut några frågetecken.
    Att få bränsletrycket uppmätt skulle jag rekomendera
    /John
    Att pumpen snurrar de vet jag, det hör jag när jag stoppar ner örat där och poolaren kör på startaten. Men att få bränsletrycket mätt är nog en smart idé. Imorgon ska ja koppla loss slang vid bränslefiltret och pröva köra på starten. Så får ja se vilket tryck där är. Hoppas detta löser några problem. Men tack för hjälpen John!

    mvh bamze
    Brr, att folk orkar!

  5. #5

    BamZe goes HAPPY!!

    Tjenare!

    Först vill jag börja med att tacka alla som hjälpt och tipsat mig angående mina problem med Saaben!

    Det började tä på kraftena. Så jag hade beställt vevaxelgivare och bokat tid på måndag. Tänkte ja måste fan hitta felet så lågt som att lämna in bilen kan jag inte

    Såå jag skruvade av bränslefiltret, där kom det bensin dock inte det trycket jag ville de skulle komma. Så jag beslöt mig för att pilla upp bensinpumpen igen och ta en check IGEN. När jag fått upp den och vrider runt slangen ser jag ett hål på ca 2cm på baksidan om man säger så från pumpen. Bränsleslangen jag köpte på mekonomen som var gjord för 10kg tryck klarade alltså inte saabens tryck på 5kg vid start. Inte konstigt den plödrade när ja gasade, pumpen pumpade ju bara runt bensinen i tanken

    Så jag åkte till auto experten och köpte speciell slang som var gjord för racing. Det var ett helvete och få den i en cirkel men med tålamod och värmepistol så fick jag den till att passa och vips så var saaben igår.

    Vilken härlig känsla. Nu har bilen stått stilla i mer än en vecka för att slangen var sönder. Bytt saker för 1800kr när 3dm slang kostade 18:- så nära man kan vara felet men ändå så långt ifrån!

    Stort tack till TurboMaverik för reservdelar från din saab och all hjälp!

    Creeds till alla!


    Mvh BamZe
    Brr, att folk orkar!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    Lånar tråden, (finns ju redan några om br.pump liksom )

    Är det ett relativt vanligt bränslempumpsproblem (9000 -92) att pumpen går men inte pumpar något bränsle? Alltså som ovan, att en slang pajar på armaturen?
    Jag har provat att bygla i säkringshållarna enligt Haynes (för att mäta flödet) så att pumpen startar och har tagit bort båda anslutningarna från pumpen, tryckoch retur, men ingen soppa kommer.
    För jag har väl inte för lite soppa i tanken? Har slagit i så det är minst 10 liter, men bilen lutar en aning framåt?

    edit: missade helt att tråden ursprungligen handlar om 900 inte 9000.
    sorry. Men om någon vet så....
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

Liknande ämnen

  1. 9-3 aero -04 problem! bensinpump?
    Av mazter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 20:39
  2. min 900 og äter tändstift
    Av Mr Viggen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-23, 16:57
  3. Akut hjälp bensinpump problem
    Av Aerokorven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 09:22
  4. Åter till mitt hastighetsmätar-problem (9000)
    Av Rickard i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-27, 00:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •