Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: og 900 t8 -87:a går illa, behöver hjälp! *LÖST!*

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97

    og 900 t8 -87:a går illa, behöver hjälp! *LÖST!*

    Satte i ett K&N-öppet filter i luftburken, var lite bökigt, men det gick till slut. Åkte några dagar, allt okej. Därefter tjuvstannade bilen oväntat för ca. 2 veckor sedan, har alltid legat högt på tomgången (1200 rpm) men efter stoppet startade den igen och låg då på 900 rpm.

    Kort därefter började bilen gå riktigt illa, misstände etc.

    Jag bytte stift, fördelarlock, rotor, tändspole och tändmodul eftersom det verkade vara dax ändå. Nu startar bilen och går riktigt illa, kanske på 2-3 cylindrar, den tänder till sporadiskt ibland och går på alla 4:a men endast korta stunder. Den trycker dessutom ur sig soppa genom avgasröret = misständer... Men om man tar ut stiften och kollar dem ett och ett så får samtliga gnista ? ?

    Någon som har förslag på vad det skulle kunna vara för fel? Har varit inne på hallgivaren eller jordfel, ska kolla lågströmskablarna till tändspolen i morgon tänkte jag...

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    117
    Kan det ha hänt något när du mekade på ditt filter, skulle kolla mängdmätarskiva om jag vore dig. Kolla så den är centrerad går lätt
    och är i rätt nivå.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Hur vet man vad som är rätt nivå?

    Jag tror att den ska vara i höjd med nederdelen av tratten, men är inte säker...

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    117
    Det är riktigt som du tror. Går den lätt att lyfta upp? om du tar en tång i skruven och lyfter skivan, inga hack eller elände?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Den går fint att lyfta och faller ner fint.

    Det märkliga är ju att den verkar få bra med soppa, det verkar snarare som att stiften inte tänder som de ska bitvis. Kanske är någon jordpunkt som jag missat? Har även provat med stift från tändspolen, gnistan är då jämt och regelbunden.

    Skumt...
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    117
    Har du verkligen monterat alla tändkablar på rätt plats? 1-3-4-2 moturs

    Hur är kondisionen på tändkablarna?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Tändkablarna är nyköpta.

    Tändkablarna är monterade i rätt ordning

    I dag torkade jag av stiften, kollade alla kontakter jag kom åt i motorn och borstade upp jordskenan fram i motorn. Bilen startade och gick bra ett par skälvande sekunder för att sedan falla tillbaka i 2 eller 3 takt...

    Har lagt ut en säljes på den nu, är så less på att stå under bar himmel och leta fel.... 3000:- är den nog värd tror jag...

    /m.v.h.
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Vad har du för tändstift i?

    T8:orna kan vara riktigt tjuriga på stiften. Original är 7:or men testa att sätta i ett gäng 6:or (NGK BP6es). De sotar inte igen lika lätt.

    Och att torka av eller borsta tändstift som varit med om rejäl nersurning är inte alltid det hjälper. Det är nya som gäller om du vill vara på säkra sidan. Lika så att du får gnista i fria luften behöver inte innebära att gnistan slår över i det höga kompressionstrycket.
    Hur såg gnistan ut? Liten, svag, gnistrade snett / åt sidan mm?

    Just att du nämner att det går bra ett par sekunder när du rengjort stiften låter tändstiftssuspekt.
    Vad bytte du till för spole? Originalspolen är oftast mycket bättre än billiga ersättare från biltema ex.

    Hang in there! Du hittar felet!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Det är säkert som du säger, David, men jag är heltidsstudent och det handlar både om tid och pengar.. Har ju fixat mycket själv tidigare men nu måste jag nog prioritera annat...

    Men om ingen vill ha den så får jag väl prova med nya stift igen... det sitter biltemastift i den nu som den har gått bra på ett tag (någon månad), men NGK ska ju vara bäst för saab så...

    Tändspolen såg riktigt trött ut, har nog aldrig varit bytt sedan ny, så det blev en biltema. Den ger stark och bra gnista vid test, bättre än den gamla svarta orginalaren...
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  10. #10
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av claatu
    Tändspolen såg riktigt trött ut, har nog aldrig varit bytt sedan ny, så det blev en biltema. Den ger stark och bra gnista vid test, bättre än den gamla svarta orginalaren...
    Precis som jag misstänkte, en Biltema tändspole...*SUCK*

    Den fungerar inte till bilar som har brytarlöst tändsystem...
    Trots att den gamla såg trött ut, skulle tro att den är bättre till din bil än en från Biltema, och sedan deras stift...släng dem...

    Montera tillbaka orginal tändspole, köp 4st BP6/7ES...kostar inte många kronor. Skulle tro att hela problemet är löst då, vad är det för tändkablar som du monterat, låt mig gissa...Biltema...släng, montera tillbaka orginalen.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Hehe, ja det vore ju onekligen skönt om felet satt i tändspolen... men varför skulle inte Biltemas tändspole funka till saaben? Den ger ju bra gnista när man testar den?

    Kablarna som satt på innan kan inte vara bättre än nya från Biltema, de hade nån fransk text på sig och det vet vi ju alla hur det är med franska bilar

    Ska mer än gärna testa med gamla tändspolen och nya NGK-stift, det kan det vara värt för att få fart på den..

    Tack för peppningen, man börjar ju ledsna ur så smått...
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Gnistan kan nog se helt ok ut med biltemaspolen, men det har varit uppe tidigare på forumet om misständningar och hack som uppstått med biltemaspole och brytarlöst tändsystem.
    Och när du nu har båda är det ju lätt testat!
    (Du får gärna utföra ett fälttest sen, när bilen går som den ska kan du sätta tillbaka biltemaspolen och utvärdera. Alltid bra att ifrågasätta och testa själv. Redovisa här sen! jag är nyfiken )

    Men stiften först och främst! Köper du på mekonomen och vill komma undan lite billigare så stå på dig och säg att du vill ha BP6ES eller BP7ES (trimmad bil eller kör hårt ta 7:or, mycket stad och lite mildare funkar nog 6:or bättre). De kommer rekommendera EVX-stiften som nästan kostar en 100-lapp mer per styck och det är lite saftigt om man bara vill felsöka.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Ska prova i eftermiddag med nya NGK-stift + gamla spolen.

    Om det funkar som det ska så innebär det att Biltemastiften höll i 7 dagar i min bil, vilket är ganska tragiskt om det stämmer...

    Det skulle också förklara tjyvstoppet jag hade med påföljande lägre tomgång strax innan den började gå illa: Det kanske var ett av stiften som gick sönder... Jag tyckte dock inte att den gick riktigt så illa som det brukar göra när en motor går på 3 cylindrar, därav mina misstankar om andra elfel...
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Stiften går i regel inte sönder, utan sotar igen eller får en beläggning på sig om värmetalet inte är helt rätt.

    Gamla T8:or går gärna lite fett och med för kalla stift (NGK = högre nummer) så sotar gärna stiften igen efter en varierande tids körning = dålig gång, ibland bara på tre cyl, bluddrar osv.

    Kolla gärna hur de gamla stiften ser ut, sotiga? Eller har de fått en glasig hinna på isolatorfoten?

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  15. #15
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Ett brytarlöst tändsystem jobbar med betydligt högre spänning än ett vanligt system med brytare och kondensator, därför har tändspolarna byggda för 2 helt olika spänningar.

    Sedan är det väldigt många Saabägare som haft problem om man inte använder orginal kablar och tändstift, deras erfarenheter av billigare produkter måste ju tas på allvar.

    Orginalkablarna tillverkas av en fransk tillverkare...Bugicord eller vad de nu heter.
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    97
    Var ner till macken och köpte 4 st. NGK BP6ES för den facila summan av 137:- Monterade tillbaka gamla Bosch-tändspolen (tur man sparade den!), rev ur de gamla stiften, och tryckte i NGK-stiften...

    Bilen startade direkt!

    Tog ut pärlan på en provsväng, ni vet, man börjar runt det lokala kvarteret först, för att avsluta med ett par rejäla urvridningar när man fått upp tempen och förtroendet. Bilen gick hur bra som helst och fick läska sig med 98 oktan BF som tack för besväret...

    Stort tack till er som hjälpte mig med detta

    ...och Biltema då? Tja, det blir inga mer vitala delar inköpta där av mig i allafall!
    "I rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy!"

  17. #17
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661
    Grattis! Alltid roligt när man kan hjälpa till, dock inte med egen erfarenhet utan av andras misstag...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Har varit mkt trådar uppe om att just T8 aldrig vill ha annat än NGK original. Biltema, Mekonomens "superstift" med 4 poler etc, alla erkända att orsaka problem på T8. Gött att det löste sig!

    Av någon anledning är T16 mindre känsliga verkar det, men varför chansa, det är NGK som gäller där också.
    MEDLEM 7032.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Kanon!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp att utreda misständningar*Troligen löst*
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 15:02
  2. Bilen är stendöd - behöver snabb hjälp. *LÖST*
    Av Brandten i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-09, 00:43
  3. Behöver hjälp ang, el-koppling drag 9-3 **LÖST SEJ**
    Av 7anne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 08:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •