Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: okynnespling SID

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326

    okynnespling SID

    Min relativt nyinköpta 9-5SC -05 har börjat okynnesplinga i tid och otid. Uppskattningsvis kan det vara en pling per mil eller kanske dag men ibland kan det vara flera på rad med bara någon minuts mellanrum, ibland kan den gå flera dagar utan pling. (allt detta när man har bilen igång förstås)

    Oftast hinner inget visas i SID'en men triangeln i instrumentpanelen lyser alltid upp. Ibland ser man som hastigast att det står "ta på bältet" i SID'en. Misstänker starkt en stolsgivare som skall indikera om någon sitter på sätet.

    Vad är vanligt fel? Hur fungerar stolsgivaren numera? Finns dessa givare även i baksätet? Finns någon standardlösning?

    // F

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Det finns ingen givare i baksätet och troligtvis är det passagerar stolen som varnar. Det är en slinga i stolen och är kopplad till TWICE och till jord. När någon sitter i stolen detekterar TWICE att ingången är jordad. Troligtvis är det fel någonstans på denna ledning. I värsta fall får du koppla bort den sladden i kontaktstycket under stolen, men då får du inget bältespling för pass.sidan givetvis.

    OBS! Jag förutsatte att du körde själv i bilen?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    117
    jag skulle prova att koppla i bältet på passagerarsidan och se om det försvinner då. Eftersom du inte är helt säker på vad som händer

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 070
    Medlem#
    4096
    Trodde oxå nått var fel först, men det var bara 1,5l colan som rullade runt i sätet
    I´ll never buy a Toyota, and not a Honda of course.....
    Won´t even think of a VOLVO, I might as well use a Horse........
    <<<Aero>>>

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Det finns ingen givare i baksätet och troligtvis är det passagerar stolen som varnar. Det är en slinga i stolen och är kopplad till TWICE och till jord. När någon sitter i stolen detekterar TWICE att ingången är jordad. Troligtvis är det fel någonstans på denna ledning. I värsta fall får du koppla bort den sladden i kontaktstycket under stolen, men då får du inget bältespling för pass.sidan givetvis.

    OBS! Jag förutsatte att du körde själv i bilen?

    /Henrik
    Det kan hända både när man åker själv och när någon sitter på passagerarplatsen. Oftast åker vi två när den används så då händer det oftast då men det kan komma upp när man åker själv också.

    Jag har även noterat att airbaglampan lyst till någon gång. Denna lyser i några sekunder sen släcks den. Att det är airbag och inte något annat är enkelt för det lyser "airbag" intill triangeln i instrumenthuset samt att den lyser längre än okynnesbältesplinget. Jag har aldrig behövt släcka airbag med tech2, den slocknar efter bara några sekunder.

    Jag fick av en gammal Saabmek på jobbet att ett vanligt fel är glapp i kontakterna under stolen. Han sa, dra ur och sätt i kontakterna under stolen, bunta sen upp dom mot underredet. Han kände igen problemet. Han sa även att det fanns en givare inne i stolen på/under sittdynan som inte var helt ovanligt att man fick byta. Denna var man tvungen att lossa ryggstödet samt klädseln på dynan för att nå.

    Låter detta rimligt?

    Om man kopplar bort denna kabel så finns "aldrig" någon passagerare, påverkar detta SRS/airbag & bältessträckare för passagerarplatsen?

    Om man trycker försiktigt på sätet så kan man framkalla/simulera passagerare. Trycker man lätt och snabbt så blir resultatet exakt som ett okynnespling. En 1,5L cola skulle med all sannolikhet kunna trigga även min passagerarstols passagerarindikator.

    Eftersom det kan hända även med passageraren bältad så borde det vara glappkontakt eller intermittent avbrott. Jag får undersöka vidare.

    // F

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    jag hade tagit en så pass ny bil till saab och kollat om de fanns någon felkod, nått är det ju beviserligen som glappar någonstans, vilket kanske är bäst att läsa av så de inte är nått som är trasigt.
    Är de inte nybilsgaranti kvar på bilen?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag hade tagit en så pass ny bil till saab och kollat om de fanns någon felkod, nått är det ju beviserligen som glappar någonstans, vilket kanske är bäst att läsa av så de inte är nått som är trasigt.
    Är de inte nybilsgaranti kvar på bilen?
    Nybilsgarantin är 2 år så den går det inte på tyvärr.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Jag skulle lyft på förarsätet och kontrollerat kablaget. Det brukar ligga och skava mot stolschassit och då är det ofta kabeln till bälteslåset som till slut jordar där. Brukar även finnas felkod i SRS-styrdonet. Nåt i stil med "Bälteslås förare, avbrott/kortslutning B+"

    Titta NOGA, det kan va svårt att se vart det skavt ibland.

    Detta har jag fått för mig händer oftast på årsmod. 04 och 05.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Jag skulle lyft på förarsätet och kontrollerat kablaget. Det brukar ligga och skava mot stolschassit och då är det ofta kabeln till bälteslåset som till slut jordar där. Brukar även finnas felkod i SRS-styrdonet. Nåt i stil med "Bälteslås förare, avbrott/kortslutning B+"

    Titta NOGA, det kan va svårt att se vart det skavt ibland.

    Detta har jag fått för mig händer oftast på årsmod. 04 och 05.
    Högintressant. Skall kontrolleras. Ligger felkoden kvar i SRS-styrdonet även efter att felet 'försvunnit' eller måste detta mätas 'on the fly'?

    Felkoden "Bälteslås förare, avbrott/kortslutning B+" borde inte den generera en trasig säkring? jord mot B+ = kortslutning.

    // F

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    Ja, felkoden sparas även om felet är intermittent.

    Jag har aldrig varit med om att säkringen gått sönder i samband med detta felet, men jag ska inte säga att det aldrig kan hända.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Detta har jag fått för mig händer oftast på årsmod. 04 och 05.
    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Vill minnas att jag vart igång o lött lite på en 9-5 runt de årsmodellerna...

    Högintressant. Skall kontrolleras. Ligger felkoden kvar i SRS-styrdonet även efter att felet 'försvunnit' eller måste detta mätas 'on the fly'?

    Felkoden "Bälteslås förare, avbrott/kortslutning B+" borde inte den generera en trasig säkring? jord mot B+ = kortslutning.

    // F
    När den jordas så tänds ju lampan så de blir som att knäppa upp bältet bara...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Detta har jag fått för mig händer oftast på årsmod. 04 och 05.
    Vill minnas att jag vart igång o lött lite på en 9-5 runt de årsmodellerna...

    Citat Ursprungligen postat av gramse
    Felkoden "Bälteslås förare, avbrott/kortslutning B+" borde inte den generera en trasig säkring? jord mot B+ = kortslutning.

    // F
    När den jordas så tänds ju lampan så de blir som att knäppa upp bältet bara...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •