Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Köpråd, eller att tänka på vid köp av beggat...

  1. #1

    Köpråd, eller att tänka på vid köp av beggat...

    Jaha då kommer första inlägget på detta forum!
    Känns lite trist att behöva göra det i forma av detta inlägg men så kan det vara ibland.

    Jag håller just nu på att leta efter en 9-5 Aero kombi och har letat under en tid för att "scana av" marknaden lite. Till sist hittade vi ett fint exemplar från 2002 som vi faktiskt var rätt nöjda med efter provkörningen och vi började att prata lite om prisbilden med säljaren.
    Samtidigt som vi ville slå till på en gång så kändes det inte helt rätt i maggropen och vi skulle tänka på saken.
    Sagt och gjort.
    Vi hade till sist bestämt oss för att ta en ordentlig titt på bilen för att se att allt fungerade mm. Innan vi gjorde detta så begärde jag ett utdrag från vägverket för att kunna kontakta tidigare ägare för att se att bilen verkligen var betald.
    Jag samtalde då med en trevlig kille som hade ägt bilen tidigare och mellan honom och nuvarande ägare hade en mindre bilverkstad som ägt bilen. Han blev mycket förvånad över att jag ringde och frågade om bilen och han berättade att han hade fått bilen inlöst av försäkringsbolaget efter en trafikolycka och kunde inte riktigt förstå att den var till salu nu. Det som skulle blivit skadat vid olyckan var framförallt underredet.
    jag började då att känna att min maggropskänsla infriades och köpet kom i en annan dager. Ringde efter detta upp bilfirman som hade haft bilen och lyssnade lite om de hade någon historik på bilen men det ända de kunde dra sig till minnes var att det var en riktigt fin bil. Även säljaren var ovetande om denna historia och medgav att han inte hade undersökt saken så djupt när han köpte den.

    Vad som är sant eller inte förtäljer inte historien men detta sammantaget med andra saker innebar att vi tackade nej till denna bil.

    Det lustiga är att det på utdraget från vägverket inte står något om att ett försäkringsbolag har ägt bilen.

    Kontentan är att kolla upp historiken på bilen innan du köper något och att bedömma detta ur ett "neutralt" perspektiv så kanske man minskar riskerna att få oväntade överraskningar eller i varje fall är lite förberedd på riskerna.

    Jakten går nu vidare...
    Robert Schöllin
    Motto: "Det man inte kan göra själv är inte värt att kunna"
    9-5 Aero -03 SC - Cosmic Blue

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 953
    Medlem#
    Dolt
    Får börja med: Välkommen till STCS!

    Även om det är tråkigt med denna typen av bilar (reparerade) så är det skönt att få läsa ett inlägg där någon verkligen kollat upp bilen i förväg ordentligt. Tyvärr görs många impulsköp där det sedan visar sig att varken ägare, skatt, bilens historia eller liknande är i ordning.

    Lycka till i fortsatta letandet efter bil.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473
    Jag hade lite samma problem. Letade å letade efter just en 9-5 aero (som jag till slut hittade).

    Full historik, har vart samma ägare som haft den hela tiden innan mig, såld först i finland, "såld" till en exportfirma som exporterade den till tyskland och "sålde" den till första ägaren. Samma visa igen fast nu från tyskland till sverige. Ägaren sålde sedan bilen till en handlare här i stockholm som sedan sålde den till mig. Allt var dokumenterat vad som var gjort, stora 11,000 mila servicen var gjord, fullsmetad servicebok från finland, tyskland och sverige, inga problem alls.

    MEN

    Problem kan fortfarande uppstå... Jag tackade ja till bilen mot att dom skulle renovera upp bromsarna bak (Oken kärvade aningen och skivor/belägg var ganska slut) och att dom besiktigade bilen. På besikningen gick den igenom klockrent förutom att det sista som hände var att motorlampan började lysa.... Visade sig att det var en vaccumslang som lossnat som enkelt åtgärdades och 2'an släcktes.

    Jag måste säga att jag hade tur som fick ett års beg-bils garanti av handlaren, annars hade detta blivit ett dyrt köp. dryga 5 månader efter jag köpt bilen började växellådan krångla och jag kunde inte längre få i backen. Pratade med firman och dom tog in å rotade runt och leta va de va. Visade sig att det var bara skit kvar av backdrevet så lådan skulle renoveras (Materialkostnad på 19000:-) detta sades också att det var ett "standardfel" på dessa lådor att dom fått in flera fall med exakt samma problem.

    Summa summarum... Även om bilen är fläckfri när den köps så får man alltid räkna med att det kommer komma fel (Det är ju trots allt en beg bil), kolla med firman vad dom kan lämna för garantier på bilen och se vad du kan deala till dig.

    Lycka till!
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Tanka 95 eller 98 oktan i chippad 9-3 SS
    Av ChristianL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-10, 22:40
  2. Köpråd/ att tänka på med 9-5 AERO ´05
    Av RacingEdition i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-05, 18:57
  3. Köpråd 9-5 kombi (00-03), vad ska man tänka på ?
    Av eddy79 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 07:48
  4. Köpråd 9-3 eller 9-3 SS?
    Av Xand0r i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-11-11, 14:06
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 13:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •