Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: AUX-ingång problem med brus

  1. #1

    AUX-ingång problem med brus

    Köpte precis en 9-3SC 2006:a med 150W audiosystemet, det finns på denna en orginalmonterad AUX ingång i vilken det finns ett mycket störande bakgrundsbrus.

    Det spelar ingen roll om man har något anslutet till ingången eller ej, är detta ett problem som fler har eller är det bara jag, om det är ett välkännt problem så borde det ju vara något som går att åtgärda ?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 273
    Även jag har detta på min -03 med 150W systemet. Det är så pass mycket brus att det är helt meningslöst att använda. Har dock inte orkat gjort något åt det eller undersökt närmare, lyssnar på radio istället.

  3. #3
    Mäkta konstigt om det är ett "standard" problem och inte saab har en lösning på det. Borde aldrig accepterats av konstruktörerna om det inte är bättre än så här.

    Jag har iallafall kontaktat saab för att se om de har några ideér/lösningar.

    //Tobbe

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Även jag har detta på min -03 med 150W systemet. Det är så pass mycket brus att det är helt meningslöst att använda. Har dock inte orkat gjort något åt det eller undersökt närmare, lyssnar på radio istället.

  4. #4
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Uppdatera oss när du fått svar, har även jag detta problem.

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Uppdatera oss när du fått svar, har även jag detta problem.
    Nästa steg blir lokala saab verkstaden, saab/gm verkar inte ha något svar

    "Hej Tobias

    Vi har nu undersökt ditt ärende och rekommenderar att du kontaktar en av våra auktoriserade verkstäder för vidare information. Detta eftersom vi här på Saab Direct har en mycket begränsad teknisk support och det är verkstäderna som besitter det djupare tekniska kunnandet. De kan därför bättre besvara dina frågor.

    Vi beklagar om detta inte var det svar du hoppats på."

  6. #6

    Re: AUX-ingång problem med brus

    Jag har också en 9-3 SC -06 med 150W-systemet, och aktiverade AUX-ingången idag. Kör med Saab originalkabel som jag mekade dit i fredags. Utan något anslutet är det både brus och något elektroniskt surr. Med MP3-spelare inkopplad är surret borta, men bruset är kvar. Tycker det verkar vara standard med bruset...
    Nu kollade jag inte så himla noga på kabeln, men är den skärmad under den svarta tygtejpen? Visserligen brukar inte brus leta sig in via luften... Möjligt att det är ett budgetingångssteg för AUX...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    185

    Re: AUX-ingång problem med brus

    Jag har nyligen monterat in aux-ingång i min SS -03. Vill minnas att jag någontans har läst om att man kan byta motståndsvärden i kabeln(?) eller något liknande för att bli av med bruset.

    Själv har jag inget problem med det, men jag har en såpass tidig bil att motstånden som sitter i enheten är för stora vilket gör att signalnivån blir väldigt låg.
    9-3 ss -03 Arc.

  8. #8

    Re: AUX-ingång problem med brus

    Ja jag läste om det tidigare idag här

    Han skriver att problemet med oljud utan något anslutet blev tillrättat någon gång under 2004.
    Vidare skriver han att fram till 2003 var även ingången för okänslig pga felaktig impedans.

    Men nu är det bruset. Det försvinner INTE med några motstånd.
    Sen undrar jag om de uppgraderade programvaran i ICM:en idag samtidigt som de aktiverade AUX, för jag kan inte komma ihåg att jag hade något menyval för hastighetsberoende volym, men det har jag nu...

    Tycker det är rätt bra volym när jag kör mp3-spelaren. Har den iofs på max, och det blir bara lite lägre än radio... Nåja. Får väl ta en titt inuti någon gång när jag orkar...
    NG9-3 SC 05 +PPC BSR steg 1

Liknande ämnen

  1. Problem: aux brus
    Av Linus90 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:58
  2. brus i ljudet.
    Av race_maniac i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-22, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •