Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Bättre kylare

  1. #1
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309

    Bättre kylare

    Är det någon här som har hittat någon bra kylare till 9K, det har skrivits trådar i ämnet tidigare men inte någon som har hittat något som funkar, ska man behöva att tillverka en egen man kan ju labba med termostat eller ytspänningsmedel att ha i köldmedlet men jag tycker att det är fel väg att gå jag vill hitta en större kylare utan att behöva modda allt
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  2. #2
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Bättre kylare

    Citat Ursprungligen postat av Apex
    Är det någon här som har hittat någon bra kylare till 9K, det har skrivits trådar i ämnet tidigare men inte någon som har hittat något som funkar, ska man behöva att tillverka en egen man kan ju labba med termostat eller ytspänningsmedel att ha i köldmedlet men jag tycker att det är fel väg att gå jag vill hitta en större kylare utan att behöva modda allt
    Klassikern brukar vara att börja med RedLine Water Wetter (2.7 dl för ditt system) samt en droppe diskmedel.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Hej,
    större kylyta med mera vatten ( större kylare) vs snabbare flöde med samma vattenmängd ( el vattenpump) ?
    El vattenpumps version ger också lite mera hp. och de kostar 4000:-kr.
    Org. kylfläkt bygger ut 120mm och de finns fläktar som är mycket mindre i tjockleken om man väljer större kylare.

    Eller testa med org. fläkt och org kylare att manuell koppla på den redan vid 60c för att se hur de går , så gör el vatten pump och höjer flöde bra tidigare än när de är kritiskt.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    El pump blir lite för dyrt, det jag behöver är en större kylare som passar någotlunda, jag har en stor IC framför och borttagen AC så det är ju inte jättemycket plats kvar, någon som har provat att varva upp pumpen lite jag holler visserligen på och mappar men kylsystemet verkar vara den svagaste länken här

    P/S Kylaren är rengjord, Rätt tryck i systemet, motorn nybyggd, jag kan koppla på kylfläkten manuelt
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Hej,
    Konceptet med el vattenpump bygger att ger hög flöde innan de är försent , men våra Saab fläktar gör precis tvärt om.( givare på kylaren)
    Min trimmade BMW fick så bra kylning med Ford Transit ( mini buss) kylare och en el fläkt som startade vid 60c att de vart rena nöje att åka till syd Europa i 40-45grade värme och ha inga som helst problem.
    En sak skulle man kunna göra också . Antar att flaskhals ligger vid termostaten alltså fixa en termostat med längre slaglängd och mjukare fjäder eller bredare öppning. Värmekropp i termostaten har max längd 4mm vid full öppning( mät på pinnen) och fjäder gör att den öppnar sakta . Om du tar isär en termostat kan du ändra på pinnen eller hållaren till pinnen till en långslagig samt fjäders styvhet.
    Du kan alltid borra flera hål på termostat flens för att få ändå mera flöde.
    En till alt. är att ändra utväxling på vattenpumpen ( mindre remskiva i diameter) Remmar finns i flera längder att köpa på mekonomen ( man får svarva , gäller att känna folk om man kan inte göra själv).

    De var en hel del men jag tror på större kylare med el fläkt som startar tidigare. Man kan alltid komplettera med en ”crakad ” termostat.

    Tillägg: kör bilen och starta fläkten tidigare så du kan se om de blir lite bättre. Koppla en relä och en lampa som lyser så du vet att fläkten går. Om du vill kan jag rita el schema så du vet att din kontrollampa kopplats rätt. Matnings ström till lampa ska ligga på samma pinne på rele som matnings ström till el fläkt. Får du lite/mkt bättre då kan du tänka dig att de blir ändå bättre med större kylare.

    Kul att du har ny motor och önskar det bästa.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. CC kylare i CS
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 13:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •