Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saaben som slutade starta...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48

    Saaben som slutade starta...

    Mitt tålamod börjar tryta med min 900NG -97:a nu (ingen turbo eller annat kul).

    Den har varit lite svårtstartad ett kortare tag för att till slutliga låta bli att tända öht. Startmotorn går runt, inga problem där och soppapumpen fungerar också.

    Fick för mig att det kunde vara tändspolen så den byttes utan att något hände. Gick sedan lös på rotor och fördelarlock samt tändkablar utan att det blev bättre.

    Samtliga säkringar är kollade utan anmärkning och nu slutligen har jag kollat med tändningsinställningslampa och jag verkar inte få ström öht fram till stiften då lampan inte tänder när jag vrider på tändningen..

    Tips och förslag mottagets tacksamt.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67
    har du bytt tändstift?
    Saab 9000 2,3 FTT

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Nu vet jag inte om Motronic fungerar som Trionic men kolla om varvräknaren rör på sig när du kör på startmotorn, om den inte gör det så kan det vara vevaxelgivaren (så är det iallafall på Trionicbilar).

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Hade liknande symptom på min 9000 härom året då det var tjall i tändlåskontakten. Ingen kontakt i "tändningsläget" ibland vilket faktiskt syndes på att de gånger då bilen inte startade fungerade inte heller instrumenten/instrumentbelysningen. Försökte man flera gånger kunde den starta och det föregicks då alltid av att instrumenteringen också hoppat igång i tändningsläget. Löste det med att ta loss kontaktstycket och spraya elektronikrengöring i det. Efter detta fungerade det i tre år tror jag men jag fick byta kontakten i höstas då återgångsfjädern pajat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    48
    Citat Ursprungligen postat av r06ban
    har du bytt tändstift?
    Inte eftersom jag inte ens har ström fram till dom nej.



    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Nu vet jag inte om Motronic fungerar som Trionic men kolla om
    varvräknaren rör på sig när du kör på startmotorn, om den inte gör det så kan det vara vevaxelgivaren (så är det iallafall på Trionicbilar).
    Ingen aning. Aldrig reflekterat över om den gör det eller inte. Någon som kan bekräfta eller dementera ??



    Citat Ursprungligen postat av LM
    Hade liknande symptom på min 9000 härom året då det var tjall i tändlåskontakten. Ingen kontakt i "tändningsläget" ibland vilket faktiskt syndes på att de gånger då bilen inte startade fungerade inte heller instrumenten/instrumentbelysningen. Försökte man flera gånger kunde den starta och det föregicks då alltid av att instrumenteringen också hoppat igång i tändningsläget. Löste det med att ta loss kontaktstycket och spraya elektronikrengöring i det. Efter detta fungerade det i tre år tror jag men jag fick byta kontakten i höstas då återgångsfjädern pajat.
    Men då bör väl inte startmotorn gå runt ?
    Eller är det separata ledare från tändningslåset till startmotor och tändning ??

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av Bejron
    Men då bör väl inte startmotorn gå runt ?
    Eller är det separata ledare från tändningslåset till startmotor och tändning ??
    Japp, dessutom flera olika kontakter för "tändningsläget" så jag hade vissa funktioner OK medan andra inte funkade.
    Jag är dock långt ifrån säker att du har samma problem.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. 9-5an slutade svara på gas
    Av CFahlgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 14:20
  2. Abs'en slutade fungera?
    Av johanekblom86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 16:18
  3. SAABen är död! Länge leve SAABen!!!
    Av The Duke i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 22:32
  4. Bromsljus slutade fungera.
    Av Lindfors i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •