Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oljefilm i slangen efter turbo. 9-5 2,3t M99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66

    Oljefilm i slangen efter turbo. 9-5 2,3t M99

    Står inför att lämna in nyförvärvet på garantireparation. Jag har några konstaterade fel men gjorde lite undersökningar igår. jag tog bort slangen på trycksidan vid turbon. Tyckte att det verkade bökigt att titta efter olja i intercoolern. i utloppet och slangen fann jag en tunn oljefilm och jag undrar om det kan vara betydande i att avgöra om det är läge att få aggregatet utbytt. Jag har som sagt inte kollat i IC'n. Det är inga mängder olja. Inga droppar. Bara en tunn oljefilm.

    Den bållmar blå/vitt vid kallstart nämligen. Så frågan är om det rör sig om koksade kolvringar eller turboras.
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813
    Hej !

    En viss oljefilm i inloppssystemet är normalt.
    Därmed inte sagt varken det ena eller det andra om skicket på din motor eller turbo, nå't spiksäkert svar går knappast att ge efter en sådan relativt enkel undrsökning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    En viss oljefilm i inloppssystemet är normalt.
    Därmed inte sagt varken det ena eller det andra om skicket på din motor eller turbo, nå't spiksäkert svar går knappast att ge efter en sådan relativt enkel undrsökning.
    Okej. Så nästa steg är att kolla i IC'n då? Jag har t.ex. ingen olja i tryckröret efter IC'n- Däremot så har jag förmodligen koxade kolvringar eller nått eftersom den dragit en liter på några hundra mil. Hoppas kunna säkerställa att turbon är okej innan jag provar wd40 metoden. Finns det några andra test jag kan göra på den?
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    664
    Medlem#
    7641
    Kolla upp så att vevhusvetillationenfungerar ok, den kan dra olja den vägen. Installera versionen 6 om du inte redan har det.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av CosmicBlue
    Kolla upp så att vevhusvetillationenfungerar ok, den kan dra olja den vägen. Installera versionen 6 om du inte redan har det.
    Ja, den har inte uppgraderats till 6:an vad jag kan se så jag tänkte göra det vartefter. Tänkte bara utesluta turboproblem först.
    Saab 9-3 SS 1,9 TTID -10
    Saab 9-5 2,3t -99

Liknande ämnen

  1. Köpa eller inte, en 9-3 2.2 TiD med tunn oljefilm i...
    Av Dragonsailor i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 16:15
  2. Identifiera min turbo efter reperation.
    Av FaeN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 22:54
  3. Skumma spån å olja i slangen direkt efter IC
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •