Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Föslag till ljussystemsförbättring i 9-5 -98.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    22

    Föslag till ljussystemsförbättring i 9-5 -98.

    Hejsan! Skaffade mig för en vecka sedan en mörkblå 9-5 2,3t -98. Min första bil.

    Nu är det så att jag inte är helt nöjd med ljudet i bilen och vill uppgradera det på något vis. Har läst på en del och har förstått att HUn skickar lite speciella signaler till steget, signal-och-signal istället för signal-och-jord som oftast används.
    Min bil är utrustad med AS2-paketet.

    Nu till frågorna:
    Skulle jag märka stor skillnad om jag bytte, tex 3,5" och 6,5" ifram och lät det vanliga steget sitta kvar? Är det ett relativt kraftigt steg? Eller är det enda rätta att skaffa sig någon typ av adapter och köpa sig ett riktigt steg?

    Prisklassen beror helt på.. Ska jag köpa steg så får jag väl lägga lite mer pengar men om jag bara köper högtalare är jag nog villig att lägga runt 2000kr för två nya par eller nåt.

    I övrigt verkar forumet riktigt trevligt!
    Ös tips över mig!


    Edit: Hur skulle tex http://www.ljudstudion.se/ShowProduct.a ... 26&cat=142 klara sig i framdörrarna med originalsteget?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Så som jag fattat det är det lite udda impedans i dessa orginalhögtalare..

    Har oxå AS2 och skulel vilja byta ut 6,5":arna som sitter i dörrarna.. låter inte bra ur dom när man poppar på lite
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    22
    Nej precis. Har också hört det där om impendansen.
    http://www.mitt-eget.com/saab/faq_audio.shtml#upgrade
    Scrolla ner en bit ser du Saabs egna mätningar. Men om jag förstått det rätt så ska det gå bra att byta högtalarna iaf. Så länge man håller ohm-talen någolunda lika till originalen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Hittade en intressant tråd med tips på högtalare: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... s3&start=0

    Får nog bli en resa till BRL i helgen
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    22
    Har nu köpt JBL GTO327 (3,5") och monterat dom i instrumentbrädan. Kändes inte som att original-gallren skulle passa att sätta tillbaka för högtalarna har en konstig kant, har inte hunnit testa så mycket. Ska se hur jag ska lösa det där.

    Hur som helst så blev ljudet bättre, mycket klarare diskant och mellanregister, man hör liksom ljud man inte ens visste fanns i låtarna. Basen känns som densamma, lite rappare kanske men ingen skillnad alls i de djupa partierna. Troligtvis kommer jag köpa 6,5:orna när jag får råd och montera dom i dörrarna.

    Har ännu bara testat skivor som är brända från mp3-format. Ska bli spännande att lyssna på en riktig CD.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av Tolan
    Köpte högtalare till framsystemet så det fick bli JBL GTO327 för 400:- dock har de höjt priset på dem till 495:- nu. Ljudet blev mkt klarare samt något ljusare. Ska försöka byta dem i framdörrarna också när pengar är över.
    Var tvungen att slipa ner kanten som skyddar diskanten innan jag fick på gallret men det gick bra!
    http://www.brc.se/sortiment/visa_artike ... HVGR=U1220
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    22
    Aha, misstänkte att det var det enda ingreppet man behövde göra. Men nu är det "confirmat" också. Tackar. Fick vita blinkers och ögonlock idag också! Ska bli kul att testa.

    Detta är ju fel forumdel men är det någon som vet var man lättast får tag på Saabs lackfärger/nr så man kan få tag på mer?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •