Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Förslag & montering av dörrhögtalare

  1. #1

    Förslag & montering av dörrhögtalare

    Hej!
    Jag monterade Ultimates 6x9 i hatthyllan för ett tag sen och jag är inte riktigt nöjd med basen, vill ha mer. Så jag tänkte montera ett par rena basar i framdörrarna, det sitter inga där just nu eftersom jag har lilla ljudpacketet.

    Vad jag har förstått så måste man ha ett steg till dom för att få lite mer kräm och ett lågpassfilter.. så har ni några bra idéer om var man kan "gömma" steget? Eller finns det bara ett alternativ och montera steget i bagaget och dra massa med kablar

    Är detta överhuvudtaget en bra idé? Jag använder mitt utrymme dagligen och är inte jätte sugen på att ställa en stor baslåda i bagaget.. finns det bra basar som kan pumpa på "bra" i "små" lådor? Som ett alternativ

    Öppen för förslag!

    EDIT: Hålen som finns i framdörrarna är ~135mm och dörrarna sitter i en Saab 900 kupé -97 :P

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Beror ju på hur stora steg det är du ska ha för att driva framsystemet. Det finns en del plats vid fötterna på passagerarsidan vad jag förstått annars är väl bakluckan det bästa. Är det bara delningsfilter som ska gömmas så går det utmärkt att bädda in dessa i isoleringsmatta och gömma i dörrarna. Funkar klockrent.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Har kollat runt lite och har inte hittat mer än vanliga mellanregister i den storleken.. och jag känner att lägga ut pengar på det + steg och kanske inte får den bas man vill ha känns lite fel.
    Ska kolla närmare på en vanlig baslåda trots allt, söker runt lite på forumet och se vad jag kan hitta.

    Tack för tipsen Manick!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    55
    JL Audio har en 6,5" bas, dock vill den ha en 7-9 liters låda så vet inte om man kan få den att lira bra i dörren. Ligger iaf på runt en 1000 lapp. Sen om du hittar ett gammalt rockford punch steg så är de väldigt små till storleken så man borde kunna hitta något ställe att gömma det på.

  5. #5
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548
    6x9 uppgraderingen du gjorde är ju ganska onödig om du inte har ett steg till dessa.
    Gör så att du köper ett 4kanals steg å kopplar in 6,5" basar i fram och 6x9:erna i bak.
    Så kommer det att bli ganska stor skillnad.

    Angående utrymmet i bak så kan man ju höja golvet ett par cm och gömma steget under.
    Och att dra kablarna är inga större problem..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    Jag kör med TEQ SQ6 i mina dörrar.. 6.5" Passar inte direkt i dörren på min 9-3 men med en 22mm baffel som sitter skruvad i dörren sitter det fint.
    Dörrarna är bitumendämpade för styvhet och jag har lagt äggkartongsformad skumplast i dörrsidan för att täta mot dörren.

    Drivs på Alpine 9887R 4x60w peak 4x30RMS, behöver något mer effekt men det fungerar iaf.

    Högtalarna finns att köpa på n-core.se och kostar ca 1800:-

    Högtalarna är rena midbasar...
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    243
    Själv kör jag med ett par TEC spl6hs ifrån n-core.se
    Inte riktigt så mycket djupbas i dom men dom slår jävligt skönt till techno musik osv.

    Söker du lite mer djupbas rekomenderar jag ett par SQ6or tillsammans med ett bra steg.
    Lägg ner MYCKET tid på att dämpa dörrarna, annars kommer du få göra om arbetet.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm / Söderort
    Inlägg
    97
    Citat Ursprungligen postat av Brains
    Själv kör jag med ett par TEC spl6hs ifrån n-core.se
    Inte riktigt så mycket djupbas i dom men dom slår jävligt skönt till techno musik osv.

    Söker du lite mer djupbas rekomenderar jag ett par SQ6or tillsammans med ett bra steg.
    Lägg ner MYCKET tid på att dämpa dörrarna, annars kommer du få göra om arbetet.
    tillägg till föregående talare:

    Se till att högtalaren sitter ordentligt stabilt! Man tappar massor av gott ljud av att högtalarkorgen sitter och rör sig.. Går bra med ex. MDF board som baffel..

    Se oxå till att få tätt mellan dörrsidan och högtalargallret så att ljudet inte sipprar tillbaka i dörren..
    SAAB og9-3 Steg 221hk
    Opel Vectra 4x4 turbo 260hk

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Excalibur
    Jag kör med TEQ SQ6 i mina dörrar.. 6.5" Passar inte direkt i dörren på min 9-3 men med en 22mm baffel som sitter skruvad i dörren sitter det fint.
    Dörrarna är bitumendämpade för styvhet och jag har lagt äggkartongsformad skumplast i dörrsidan för att täta mot dörren.

    Drivs på Alpine 9887R 4x60w peak 4x30RMS, behöver något mer effekt men det fungerar iaf.

    Högtalarna finns att köpa på n-core.se och kostar ca 1800:-

    Högtalarna är rena midbasar...
    Skumplast i dörrarna är inte så bra... anledningen till att använda bitumen är att det inte på nått vis suger åt sig vatten eller hindrar det.

    Distanser till dörrarna måste man alltid ha, finns inget som passar direkt om man vill använda elhissarna.


    Som så många gånger tidigare så är jag helt klart intresserad av hur mycket pengar man är intresserad av att lägga, 2000kr för ett par högtalare till en i övrigt org stereo känns i mina ögon väldigt dumt...

    Så först, vad får installationen kosta?

    utifrån det så får man ju se vad som kan passa, finns många budgetbas element för några hundralappar som faktiskt ger ganska mycket ljud för pengarna om man är ute efter en billig lösning, lika så kan ett par bra koaxialhögtalare med vara en bra lösning om det är en billigare installation man vill göra.

    2000kr för bara ett par 6,5tums element så är det nog nått helt annat man håller på med än att få till lite mer bas i en bil... är iaf min åsikt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Montering av dörrhögtalare
    Av smidifix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-22, 22:32
  2. Montering av dörrhögtalare i Saab 9-3 og
    Av trippo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-13, 00:09
  3. Alt dörrhögtalare i ss
    Av Skeebum i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •