Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Svart APC istället för grå. Går det?

  1. #1

    Svart APC istället för grå. Går det?

    Som jag förstått det så sitter det den gamla enkelradiga gråa boxen i 9000 årm. 85, stämmer det?

    Jag funderar om det går att sätta i en svart APC i en bekants 85:a. Alltså är det möjligt att byta ut handsken i kabelhärvan eller kommer det saknas en massa sladdar till diverse komponenter?

    För vad jag har hört så är det svårare att justera den grå lika bra som en svart, alltså högt och jämnt tryck. Men det kanske bara är något jag fått för mig för att gamla 900 T8 med grå brukar vara lite "tjuriga"?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Det stämmer att 9000 turbo -85 har den enkelradiga boxen (14pin, boxen är dock svart om jag inte minns fel).

    Det borde inte vara några problem att bygga en adapter för att köra med tvåradiga boxar (25pin) i en bil som är avsedd för enradiga. Vissa funktioner som den tvåradiga boxen har kommer man dock inte kunna koppla in, dock inget som försämrar funktionen på bilen. Ett elschema över de båda systemen är nog mer eller mindre ett måste när man gör detta ingreppet.

    En funktion som jag har för mig tillkom med den "nya" tvåradiga boxen är att bilen går på grundladd när bromsljuset aktiveras. Detta är ett exempel på en funktion som man inte behöver/kan koppla in vid byggnationen av en adapter.

    Jag har dock inte hört något om att det skulle vara svårare att löda om de enkelradiga boxarna. Här finns det lite information om hur man skall gå tillväga.

    MVH

  3. #3
    Tack för svaret!

    Så det är ingen större skillnad på den enkelradiga och dubbelradiga i hur bra de går när man skruvar F och P? Sitter det R42 i den äldre också, den man byglar?

    Grejen är att jag läst när Anders Olsson (APC-guru på forumet) justerat potarna på sin gamla T8 så menade han att det var hårfint att ratta in rätt för ett stabilt tryck. Jag har själv haft en 9000T16 en gång, med dubbelradiga. Där var det inte alls svårt att få bra laddtryck efter rätt yviga skruvmejselsröreslser . Därför undrar jag om den äldre boxen är tjurigare, eller om 16v motorn med LH helt enkelt är tacksammare att modda än 8v med mek.sprut?
    Saab är ett Aerorikt märke!
    ---------------------------------
    You don´t get any longer dick by driving a turbo charged car, but the turbo gives a nice BLOW JOB!

Liknande ämnen

  1. t25 istället för gt17 på 9-5 -98
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •