Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vacumslang till orginal laddtrycksmätare ( saab 900NG)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38

    Vacumslang till orginal laddtrycksmätare ( saab 900NG)

    Hej! undrar vart Orginal vacum slangen går? har tagit bort akvariet men hittar inget.. behöver hjälp snarast!!!! meckardag idag


    mvh


    Gällen en saab 900 från 94 2.0 T (coupe)
    hej svejs

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156
    Det finns ingen vakuumslang till laddtrycksmätaren. Den är elektroniskt styrd..

    Någon av vakuumslangarna och någon givare påverkar troligtvis mätaren, men det går inte in någon slang i kupén i alla fall.

    Någon kan säkert förklara mer exakt vad som ger signal till mätaren.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454
    Kan bara svara för hur det fungerade med "laddtrycksmätaren" som var inbyggd i färddatorn på min gamle Corrado... Gick en slang från insug till styrbox/mapsensor och därifrån fick också den mätaren sina värden ifrån. Så ett tips kan väl vara den slang som går till mapsensorn är den som ser till att den inbyggda mätaren ger utslag?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    Är ju så att den laddar inte alls som den ska, och de pyser ständigt när jag drar på lite så turbon suger... men de händer liksom inget. läste då i en tråd att de kan vara vacumslangarna, och därmed den som gick in till orginal mätaren som kunde hoppa utav. men i mitt fall så har ja ju ingen tydligen :/

    vad kan de vara? kan de vara y korset som läcker? eller bara hål i ngn vacum slang.. för de låter väldigt mycket, speciellt inne i bilen när man kör.


    laddar nu ungefär 0.5 MAX och förut låg den på 1.3-1.4 BAR


    någon ide?
    hej svejs

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454
    Det kan inte vara nån större läcka iaf... Går den jämt å bra på tomgång med?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av mauk
    Är ju så att den laddar inte alls som den ska, och de pyser ständigt när jag drar på lite så turbon suger... men de händer liksom inget. läste då i en tråd att de kan vara vacumslangarna, och därmed den som gick in till orginal mätaren som kunde hoppa utav. men i mitt fall så har ja ju ingen tydligen :/

    vad kan de vara? kan de vara y korset som läcker? eller bara hål i ngn vacum slang.. för de låter väldigt mycket, speciellt inne i bilen när man kör.


    laddar nu ungefär 0.5 MAX och förut låg den på 1.3-1.4 BAR


    någon ide?
    Saab 9000 har slang till mätaren. Ng900 har inte det, åtminstonde inte vad jag vet. Vissa brukar påstå att det finns, men jag har haft lös min mätare nämligen och jag kunde då för mitt liv inte se någon slang där bak. Man ska ju enligt vissa källor också kunna påverka via Tech-2 hur mätaren visar samt det faktum att den stänger av sig vid black-panel (tror inte den har någo spjäll som stänger tillförseln och dessutom ger ett vakuum eftersom mätaren sjunker till botten (undertryck) om man trycker på blackpanel).

    Så helt klart så tror ju i alla fall jag att mätaren styrs elektroniskt via någon givare någonstans. Inte en direktmatad historia alá 9000.


    Låter det mer utanför bilen (ökar ljudet om du hissar ner rutan?) så är jag ganska övertygad om att du har läckage på någon slang på trycksidan av turbon.

    Jag hade ett hål på en slang efter IC,n och den uppförde sig ungefär som du säger.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    Okej. Får kolla lite mer efter någon lös/trasig slang då, men de är så svårt att komma under och se. något tips ?


    mvh
    hej svejs

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av mauk
    Okej. Får kolla lite mer efter någon lös/trasig slang då, men de är så svårt att komma under och se. något tips ?


    mvh
    Min slang var den mellan IC och tryckrör upp till insuget. Vet inte om det är en standardhistoria att den pajjar just där, men ett tips är det ju.

    Ett råd jag kan ge är att du noggrant kollar över alla slangar som är lätta att se innan du river för mycket. Vore ju trisst att plocka isär allt för mycket för att sedan upptäcka att det är någon slang till insuget som sitter lätt till som läcker.

    Men om du bestämmer dig för att kolla slangarna till o från turbon så kan du kanske se de flesta slangarna om du hissar upp bilen på en GDS hall eller liknande. Försök sedan att komma åt och klämma på dom. Min slang var gammal och murken så den hade spruckit så man fick in lillfingret ungefär i sprickan. Grejen var den att det syndes inte föränn man klämde på slangen. I mitt fall så tappade jag ungefär 0.4 bar på det hålet. (Från 1.4 ner till ca 1)

    Kommer du inte åt underifrån så skulle du kunna plocka av fronten för att enklare komma åt. Har du väl gjort det så kommer man åt riktigt okej både till IC;n och övriga slangar. Dock är slangklämmorna mellan IC och tryckrör ett helvete att komma åt med vanlig skruvmejsel så en flexibel slangmejsel är kanon att ha där.

    Det är betydligt enklare än det låter att plocka av fronten men lite arbete är det.

    Bort med blinkers (1 skruv/blinkers)
    Bort med lyktor (3 skruvar/lykta)
    Eventuellt bort med plastskydden under (ett gäng skruvar)
    Och bort med krockbalk, front och hele helsike. (2 skruvar)

    Sen kommer du lätt åt IC,n men jag skulle ändå rekommendera att du försöker höra om det pyser utanför kupén eller inne i kupén. Det borde högst troligt vara utanför, och då är det väldigt troligt att det är någon slang som hoppat av eller gått sönder. Och det kan nog vara både en liten vakuumslang, eller någon stor turbotrycksslang mellan turbo och insug..

    Att du laddar precis 0.5 kan ju låta som att det är GLT och då kanske det är bara någon av de mindre 4mm vakuumslangarna som gör att bilen går ner på GLT och att det pyser, men det kan ju vara lite vanskligt att hitta.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    254
    Kan det inte vara avlastningsventilen som är defekt? Fast då kanske inte laddtrycket ändras iofs...

    Edit: En viss finess då man väljer ord får man väl ändå ha? Moderator /LM
    Audi A4 allroad

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    38
    Dumpen tror jag inte de är, då jag provat med min Öppna dump och orginal dumpen, och samma sak är kvar. låter nästan mer inuti bilen, vad de nu kan betyda? men låter ju fortfarande utanför självklart. Kände lite på mitt Y kors med vacumslangar. Och den grejen som själva Y korset sitter på, känns lite "slapp" men den är ju på.. kan de vara något så enkelt som förstör? hoppas ni förstår mig,

    mvh
    hej svejs

Liknande ämnen

  1. Eftermontering av laddtrycksmätare orginal. saab 9000
    Av georgekenedy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-10, 22:40
  2. Orginal laddtrycksmätare. Vad är fel?
    Av Ludde_4000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 18:58
  3. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 08:35
  4. Innerdiameter på vacumslang till 9000?
    Av Murkas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-31, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •