Visa resultat för omröstning: Har du testat WD40-metoden?

Antal röster
452. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Japp, det funkar kanon. Motorn slutade dra olja!

    46 10,18%
  • Japp, men jag märkte ingen skillnad!

    23 5,09%
  • Japp, men det är inget jag rekommenderar!

    9 1,99%
  • Näpp, har inte testat!

    374 82,74%
Sidan 15 av 15 FörstaFörsta ... 5131415
Resultat 281 till 298 av 298

Ämne: WD40-metoden

  1. #281
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    På vissa bilmärken har man haft som du säger fysiska fel där t.ex materialfel i oljeskrapringar är boven men i saabarna är det ofta koks som blir segt som sätter sig i kolvringsspåren samt oljeskrapringsspåret och gör så att ringen/ringarna fastnar utan att kunna fjädra ut ordentligt.
    Jag kan tänka mig att om man kör tillräckligt länge så kan man få fysiska ojämna nötningsfel.
    Ta lös kolvarna är naturligtvis bäst men också mest kostsamt.
    Och ska man ta loss kolvarna är det inte långt bort att peta i T5 kolvar och stakar när man ändå är igång

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #282
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag skulle inte tveka en sekund att byta kolvar om jag gick så långt att jag rev ur dom.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #283
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Nu citerar jag hela mitt förra inlägg så det här blir begripligt. Drygt 250mil efter operationen var det som att någon tryckt på en knapp. Oljeförbrukningen var tillbaka och ganska kraftig. Grovt uppskattat så gissar jag 1 liter per 120-150mil, bilen har nu körts 300mil efter operationen. Det är alltså dåligt igen men inte fullt lika illa som det var. Jag tror att en slutsats man kan dra av det är att ett dygn i garaget med metoden var för lite. Jag borde ha toppat upp cylindrarna fler gånger, tills det helt slutat rinna igenom oljeringarna.
    Hade varit intressant att få reda på resultat när du har gjort om metoden tills det slutar rinna förbi kolvringarna.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #284
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Vill man inte inspektera, göra grundligt rent samt byta o-ringar?

    /via Tapatalk
    Ägaren har valt att inte demontera tråget då han anser att hjälper inte detta blir bilen skrot.
    Synd på en 9-3 02-03 som gått 11 000 mil.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #285
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Hej, Har haft problem med allt högre oljeförbrukning på 9-5an 2001 2,3t med 33.000 mil på mätaren. Då Saaben nu varit hemma i garaget p.g.a en omfattande renovering efter plåtskadan i Augusti... ja Saaben ska bevaras! Då var det läge att hälla i WD40 i cylindrarna när den ändå stod länge i garaget. Hällde i WD40 i cylindrarna men det rann igenom på en kvart, hällde i mer nästa dag rann igenom fort då också. Motorn fick sedan en dos per dag i en vecka och wd40 tog slut Köpte mer vätska, men nu den billigare mos2-oljan på 5liters dunk på Swedol. Efter en vecka blev så ettans cylinder tätare och kunde hålla vätska kvar mer än ett dygn. Efter 2 veckor höll alla cylindrar kvar vätska i mer än ett dygn. Tror mest att det berodde på upplöst sot från kolvtopparna som rann med vätskan ner till ringarna och tätade till ringarna. Om man ruckade lite försiktigt på veaxeln så rann det igenom fortare igen. Hade samtidigt 3 av tändstiften i olika test-bad (WD40) och (Mos2olja) och (Diesel från macken) inget av stiften fick sotet upplöst i något av dom olika baden så jag började tvivla om WD40 metoden kan fungera. Tog loss oljesumpen för att kolla hur det såg ut inne i motorn och fann ingen sludge i alla fall. DÅ! bestämde jag mig, kolvarna skulle ur och inspekteras. Lossade toppen och tog ur kolvar och vevstakar. Visade sig att alla komp-ringar på samtliga kolvar var helt rörliga nu och lösa i sina ringspår, MEN oljeskrapringarna nederst på varje kolv hade helt fastnat i sina spår och var igentäppta med koks/klet. Fick nu bli annan metod.

    Nu fick ett tändstift som legat i WD40 i 4 veckor utan att sotet löstes upp, ligga tillsammans med en av dom rätt smutsiga kolvarna i "Kraftshampo" från Swedol i 3 timmar. Döm om min förvåning när jag tog upp dom ur badet, det var bara att skölja av under varmt vatten och dom var helt rena och oljeringarna nu helt lösa efter 3 timmar i badet. Kraftschampot verkar vara helt mirakulöst på att lösa upp koksade motordelar. Prövade först med några billiga aluminium-bitar jag hade i ett dygn i badet för att säkerställa att kraftschampo inte skulle reagera med aluminium. Efter detta har ventilkåpa,oljesump,oljepickup,alla kolvarna fått ligga i badet med lysande resultat, dom blir helt rena utan att man behöver gnugga. Man späder schampot med helst varmt vatten ca 20% spädning, badar delen i en par tre timmar och sköljer av med varmvatten. Nästintill luktfritt. Har man varmt vatten går det snabbare men skulle nog inte våga hälla i det i motorn då det är vatten till stor del. Men för urtagna motordelar.. Kraftshampo 159kr för 5 liter is da shit!

    5 användare gillar detta inlägg



  6. #286
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Hur nödvändigt/icke nödvändigt är det att ta ner oljetråget vid WD40 metoden?
    WD-40 är ju en krypolja med smörjande effekt så att det kan ju aldrig skada motor däremot om den löser upp mycket skit på vägen ner till tråget så kanske silen riskerar att slamma igen vilket jag personligen inte tror skulle vara speciellt troligt. väl nere i tråget så späs ju WD-40n med motoroljan och lär inte verka lika upplösande. Så länge man vet med sig att man inte är drabbad av oil-sludge så finns det nog minimala risker. Bara att lyfta ventilkåpan och kolla lite snabbt om man är osäker innan en WD-40 metod.

    Ska själv prova metoden under denna månad eller nästa i samband med det årliga oljebytet så återkommer med resultat senare.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 2.0t M02

  7. #287
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej! Första inlägget här, men många timmars värdefullt läsande. Kände att jag måste bidra med ett par rader :-)

    Fick ta över farsans 9-5 2,3t från 2003, jag är andra ägaren efter 22500 mil. Har gjort lite hälsokontroll på den och fann ingen oljesludge, kamkedjesträckaren var 16mm ute och mild rost här och där. Dock vid kompprov var 4:ans cylinder klart lägre än de andra. 10,5 bar cirka, de andra låg mellan 13-14. Jag beslöt mig för att testa WD40-metoden. Gjorde på alla cylindrarna för säkerhets skull tänkte jag. Gick åt 8st 200ml burkar över tre dygn, men det var det värt. Avslutade med att slå i några omgångar ren bensin röra runt lite och sen suga upp slabbet (Biltemas tryckluftsdrivna bromsluftare), det var inte fräscht... Startade utan rökmoln men tog ett tag på startmotorn. Satte i nya stift också. Nu ligger 4:an på 14bar och de andra några decimaler högre än tidigare också (13,8-14,5) troligtvis finns dock lite mätfelsmarginal. Avslutade med dubbelbyte på motoroljan och nu spinner hon som en katt!

    Hälsningar Mattias

    4 användare gillar detta inlägg



  8. #288
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Låter ju förtroendeingivande, får se om jag har tid/lust att fixa på min Aero.

    Vet du om den drack olja innan ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    WD-40 är ju en krypolja med smörjande effekt så att det kan ju aldrig skada motor däremot om den löser upp mycket skit på vägen ner till tråget så kanske silen riskerar att slamma igen vilket jag personligen inte tror skulle vara speciellt troligt. väl nere i tråget så späs ju WD-40n med motoroljan och lär inte verka lika upplösande. Så länge man vet med sig att man inte är drabbad av oil-sludge så finns det nog minimala risker. Bara att lyfta ventilkåpan och kolla lite snabbt om man är osäker innan en WD-40 metod.
    Vanligast är väl att man gör WD40-metoden med öppen oljeplugg eller ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #289
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    Är lite sugen på att testa på min men funderade lite på hur det går till exakt

    - ur med tändkassett + stift
    - tömma oljan eller inte?
    - fylla upp med WD40 i "tändstiftshålen"
    - hålla kolla när det försvinner och fylla på tills det slutar försvinna?
    - i med ny olja, kör nån mil(?) och sen byte av olja + filter

    någorlunda nära sanningen?
    finns det några nackdelar med WD40 metoden eller akta sig för nåt?

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  10. #290
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Själv tänkte jag tömma oljan först, och låta pluggen vara ute, givetvis med tråg under bilen för att fånga upp den WD40 som läcker igenom.

    Ofta ruckar man väl lite på motorn (veven) då och då medans det är WD40 i cylindrarna, och ja kompprov innan och efter kan ju vara bra men det gör ju ingen skillnad egentligen.

    Sen vill man nog tömma förbränningsrummen när man är klar också, har sett flera metoder nämnas hur man gör detta, inklusive bara kör runt motorn på starten utan tändstift..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #291
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    ..... inklusive bara kör runt motorn på starten utan tändstift..
    Vilket borde vara absolut sista alternativet bland de som finns..?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #292
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Ja, jag skulle ju försöka både att suga upp vätskan först, och att blåsa ur med tryckluft innan jag drog runt på starten, men det funkar väl det med, om man inte har nåt emot att ha WD40 överallt sen..

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  13. #293
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Jag tömde oljan och lät pluggen och filter vara ur under hela behandlingen, psykologiskt ville jag att WD40’n skulle rinna rakt igenom. Vid ett tilfälle körde jag ett ryck på startmotorn för att positionera om kolvarna. Använde trästicka/blompinne för att mäta WD40-nivån i cylindrarna. Avråder starkt från att spraya ut den överblivna kladdiga WD40’n med startmotorn, den var riktigt äcklig. Sög först upp med en glykolprovare men blev för slabbigt. Vätskan var grumlig och simmig med sotflagor. Gjorde tre sköljningar med ren bensin och sög upp slabbet, mest för att slippa stora rökmoln vid start, men det kändes bra att sköljt rent efter att ha sett vad som kom ut. Sen var det på med nytt filter, i med ny olja och nya stift. Den var rätt svårstartad så oljetrycket lär ha kommit upp ok före start. Hade tänkt rycka säkringen till tändningen av den anledningen men glömde det :-)

    1 användare gillar detta inlägg



  14. #294
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Någon som provat RME/Diesel istället för WD40?

  15. #295
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Enligt Dr Boost skulle RME vara minst om inte bättre än wd40. Tror det står i denna tråd eller i ngn annan här på forumet. Dock inte hört el läst om ngn som provat.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #296
    Inte riktigt men nästan
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost Visa inlägg
    ...
    Betr diesel, det experiment lystne provar ren RME istf "tappdiesel".

  17. #297
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag köpte 5l ren RME för jag tänkte testa, men det står väl fortfarande på todolistan
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #298
    Grundladd bjolesters avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trondheim, Norge
    Inlägg
    123
    Jeg gjennomførte nylig "WD-40 metoden" på min MY02 SAAB 9-5 Aero SC. Jeg begynte prosessen fredag 5 november og avsluttet onsdag 10. november, altså 5 døgn. Cylinder 2 var 100% tett fra første påfylling. Cylinder 1 var middels tett. I cylinder 3 og 4 rant WD-40 gjennom på kort tid.

    Etter 5 døgn og totalt 4 liter WD-40, var cylinder 1, 3 og 4 istand til å holde 1 dl WD-40 i 12 timer uten at det ble tørt.

    Jeg brukte motorvarmer gjennom hele prosessen og kjørte også starter én gang midtveis for å endre posisjon på kolvane.

    Jeg avsluttet med dobbelt oljeskift, der jeg kjørte 70 km (med harde akselerasjoner) mellom de to oljeskiftene.

    Resultat = fiasko! Jeg har nå kjørt 100 mil, og Aeroen har brukt 1 liter olje, akkurat som før WD-40 metoden.

    Kanskje min motor behøver mye mer tid enn 5 døgn med WD-40 kur?
    Senast redigerat av bjolester den 2021-11-19 klockan 10:14.
    2023 Jaguar I-Pace
    2002 SAAB 9-5 Aero SportCombi (solgt)
    2003 SAAB 9-5 Vector 2.0t (solgt)
    2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)

Liknande ämnen

  1. wd40 metoden
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 21:57
  2. WD40-metoden
    Av Aceman67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 15:31
  3. Fråga om WD40 metoden.
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •