Visa resultat för omröstning: Har du testat WD40-metoden?

Antal röster
452. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Japp, det funkar kanon. Motorn slutade dra olja!

    46 10,18%
  • Japp, men jag märkte ingen skillnad!

    23 5,09%
  • Japp, men det är inget jag rekommenderar!

    9 1,99%
  • Näpp, har inte testat!

    374 82,74%
Sidan 11 av 15 FörstaFörsta ... 910111213 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 298

Ämne: WD40-metoden

  1. #201
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av daekol
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Du behöver inte suga ur eg. Utan när du är klar och det bara finns en liten mängd kvar i cylindrarna så töm ur all olja, sedan fyll på med ny olja och nytt filter. När du gjort detta så kör startmotorn nån till några sekunder utan tändstift i så blåses cylindrarna rena. Skruva sen i stiften o starta motorn som vanligt.


    //B
    TapaTalk
    Okej det låter ju vettigare! Lägger in en ny uppdatering nu också i mitt förra inlägg!

    Men, om du har otur och det är lite för mycket kvar kan du få vätskeslag i toppen, dvs att vätskan slår sönder godset på grund av att den inte hinner ut genom tändstiftshålet. Köp en 12V oljesug på Biltema eller liknanade istället...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  2. #202
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av mågis
    ....få vätskeslag i toppen, dvs att vätskan slår sönder godset på grund av att den inte hinner ut genom tändstiftshålet...
    ...och hur f*n ska det gå till om du inte har några stift i?
    TRAMS!
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  3. #203
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 541
    Medlem#
    9308

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    ....få vätskeslag i toppen, dvs att vätskan slår sönder godset på grund av att den inte hinner ut genom tändstiftshålet...
    ...och hur f*n ska det gå till om du inte har några stift i?
    TRAMS!
    Bra fråga! ;D Körde ju bort vätskan med hjälp av startmotorn utan stift. Hade inga problem att starta upp bilen sen efter operationen heller. Däremot rök det en hel del men efter ca 1 mils körning var röken helt borta men det är ju standard efter wd40-metoden.

    Tyckte det var jävligt tråkigt att det inte fungerade för mig. Men för att vara helt säker på att det låga kompet verkligen beror på ringarna skall jag göra ett kompprov med lite olja i cylindrarna också. Blir det bättre då har man ju det svart på vitt att det beror på ringarna. Sen finns det ju dom som säger att sålänge kompvärdet är relativt jämnt är det inga problem men samtidigt tycker jag att bilen går skitdåligt på tomgång samt att den nästan dör om jag släpper upp kopplingen utan grundgas. Behövde aldrig ge grundgas när jag köpte bilen.

    Frågan är ju om det kanske hade hjälpt att stå lite längre än 2 dygn? Kanske fungerar bättre med tunnflytande olja i cylindrarna som J.K Nilsson skrev i början på denna tråden? Är riktigt less på att jag inte fick löst det där med kompet, blev ju dock lite bättre i 2a cylindern men det skiljde bara från typ 9 bar till 10 bar så helt okej blev den ju inte.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  4. #204
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 650

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av csan
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    ....få vätskeslag i toppen, dvs att vätskan slår sönder godset på grund av att den inte hinner ut genom tändstiftshålet...
    ...och hur f*n ska det gå till om du inte har några stift i?
    TRAMS!
    Genom att all vätska KANSKE inte hinner ut genom tändstifthålet (Det framgick ju faktiskt tydligt i mitt första inlägg...), samt det faktum att vätska inte kompressibel KAN medföra att toppen faktiskt skiter sig i gjutningen.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #205
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalby en bit från Lund
    Inlägg
    140

    WD40-metoden

    Har nu testat detta då min 9-5 -98 drar 1l olja på en tank bensin.
    spraya i wd-40 o snurra runt motorn några gånger under en kväll. märktes inte att där försvann nått.. lät stå en natt+förmidda sen va cylinder 2 tom.spaya i lite till o drog runt motorn lite till efter ett par timmar byte jag olja+filter. putta ut bilen ur verkstan o starta den o satan vad det rök :P tur jag putta ut den annars hadde brandlarmet gått . hehe
    sluta efter ca 20 min tomgångskörning.
    körde o fylla upp tanken och
    körde 1 mil o gick på motorvägen o lät alla 150 hk jobba o då rök den rätt kraftigt igen.
    sen efter det börja den smårycka på jämngas..gissar på att stiften inte mår så bra. ska bytta dom imorrn. återkommer med info efter denna tanken e slut om den drar mindre olja.

  6. #206
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Flotte
    Har nu testat detta då min 9-5 -98 drar 1l olja på en tank bensin.
    spraya i wd-40 o snurra runt motorn några gånger under en kväll. märktes inte att där försvann nått.. lät stå en natt+förmidda sen va cylinder 2 tom.spaya i lite till o drog runt motorn lite till efter ett par timmar byte jag olja+filter. putta ut bilen ur verkstan o starta den o satan vad det rök :P tur jag putta ut den annars hadde brandlarmet gått . hehe
    sluta efter ca 20 min tomgångskörning.
    körde o fylla upp tanken och
    körde 1 mil o gick på motorvägen o lät alla 150 hk jobba o då rök den rätt kraftigt igen.
    sen efter det börja den smårycka på jämngas..gissar på att stiften inte mår så bra. ska bytta dom imorrn. återkommer med info efter denna tanken e slut om den drar mindre olja.
    är det inte obra och veva runt motorn med wd40 i tråget? då pumpar ju oljepumpen ut wd40 i hela motorn, då kanske inte det räcker med ett oljebyte för att bli av med allt?

  7. #207
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    WD40-metoden

    Tålamod och tid är ett måste om wd40 metoden ska kunna ge nån effekt i längden. Blir det torrt i nån cyl får man fortsätta tills det blir vätska kvar. Att ändra läget på kolvarna under tiden är nog inte fel. Men inte köra startmotorn i flera sekunder. Det är ingen 12 timmars dos utan det kan krävas en helg i anspråk.

    Sen är det aldrig fel o ta ned tråget för rengörning, det är allt som oftast klägg som orsakar dålig smörjning mm.


    //Björn
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  8. #208
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759

    Re: WD40-metoden

    Själv ska jag köra "wd40-metoden" på min 9-5 Aero -05 typ i samband med nästa oljebyte, mest ur felsökningssynpunkt för att se om det verkar vara genom ringarna oljan försvinner. Om så är fallet så blir det nog nya kolvringar och göra iordning toppen samt byta kedjor i samma veva.

    I övrigt så är det väl troligen som så att vill man ha ett någorlunda resultat så får man göra metoden över en hel helg och inte bara över natten. Dock vet jag inte om man kan få det riktigt bra, jämfört med ett byte av kolvringarna?

    Ska tilläggas att vi även gjort detta två gånger på en Peugeot 407 2,2 på jobbet, varpå ägaren vittnade om en marginell förbättring efter varje gång.

  9. #209
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471

    WD40-metoden

    Wd40 är ju en möjlig quick fix, åtgärda grundorsaken är ju nya ringar/kolvar.


    //Björn
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #210
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278
    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Själv ska jag köra "wd40-metoden" på min 9-5 Aero -05 typ i samband med nästa oljebyte, mest ur felsökningssynpunkt för att se om det verkar vara genom ringarna oljan försvinner. Om så är fallet så blir det nog nya kolvringar och göra iordning toppen samt byta kedjor i samma veva.
    .
    05an, nya typ av oljefällan? Nja... 05-or och 06-or jag jobbat med, backventilerna, i stor sätt alla var fel på, + på 3 av 4 motorer var det sprickor i kolven på C1. Bilar som passerat 20k mil, slitna kolvar med. Lycka till!

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 4
    jag tror = att vilseledda fakta

  11. #211
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Själv ska jag köra "wd40-metoden" på min 9-5 Aero -05 typ i samband med nästa oljebyte, mest ur felsökningssynpunkt för att se om det verkar vara genom ringarna oljan försvinner. Om så är fallet så blir det nog nya kolvringar och göra iordning toppen samt byta kedjor i samma veva.
    .
    05an, nya typ av oljefällan? Nja... 05-or och 06-or jag jobbat med, backventilerna, i stor sätt alla var fel på, + på 3 av 4 motorer var det sprickor i kolven på C1. Bilar som passerat 20k mil, slitna kolvar med. Lycka till!

    Backventilen mellan oljefälla och spjällhus byttes efter att bilen varit i min ägo i ca en vecka, så jag hann aldrig mäta förbrukningen "innan vs efter" ordentligt. En kollega bytte ringar och samtliga avgasventiler (inkl tätningar såklart) på en 2,0t biopower -05, typ 20K mil, den blev bra efter det.

    Dum fråga kanske men.. vad menar du med sprickor i kolven på C1?

  12. #212
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    779
    Medlem#
    7119

    Re: WD40-metoden

    Antagligen cylinder 1.

  13. #213
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    135
    Medlem#
    8759

    Re: WD40-metoden

    Citat Ursprungligen postat av Blommas
    Antagligen cylinder 1.
    Sant

  14. #214
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    Vad tror ni om att använda alfanol som det skrivs lite om här
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=40305
    testade att rengöra oljepump m.m med wd40 och 5-56 men det var ju helt värdelöst på koks och bränd olja, fick ta diesel istället. så det lär ju inte funka särskilt bra på kolvarna heller...

  15. #215
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Borde inte diesel fungera att hälla i istället? Billigare och bättre än WD40 och 5-56?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  16. #216
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Borde inte diesel fungera att hälla i istället? Billigare och bättre än WD40 och 5-56?
    RME föreslog DrBoost får nåt år sen...
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1111185
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  17. #217
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418
    Problemet är väl att det knappt går få tag på ren rme diesel, Statoil har typ 5 stationer i hela landet och närmsta är över 10 mil bort....

  18. #218
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    15
    Bräkleen måste ju göra dunder? När ja gjorde funka ju wd40 men gick ju ett par liter iaf..

  19. #219
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Wd40 är ju en möjlig quick fix, åtgärda grundorsaken är ju nya ringar/kolvar.


    //Björn
    Håller med, känns som en Buttrixlösning.
    Det permanenta botemedlet heter B204/234

  20. #220
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    En fråga ang WD40 Metoden! Är det inte bättre att använda typ bromsrengörning? För det löser ju smuts och dyligt hur snabbt som helst!

    Någon som har provat det??

Liknande ämnen

  1. wd40 metoden
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 21:57
  2. WD40-metoden
    Av Aceman67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 15:31
  3. Fråga om WD40 metoden.
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •