Visa resultat för omröstning: Har du testat WD40-metoden?

Antal röster
452. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Japp, det funkar kanon. Motorn slutade dra olja!

    46 10,18%
  • Japp, men jag märkte ingen skillnad!

    23 5,09%
  • Japp, men det är inget jag rekommenderar!

    9 1,99%
  • Näpp, har inte testat!

    374 82,74%
Sidan 13 av 15 FörstaFörsta ... 31112131415 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 298

Ämne: WD40-metoden

  1. #241
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Går det att göra detta med kristallolja istället för wd40 för kristallolja ska va väldigt bra att tabort skit med

  2. #242
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Brinner Mr Muscle?
    Nej det tror jag inte men det är väldigt aggresivt.


    Citat Ursprungligen postat av kimpa87 Visa inlägg
    Går det att göra detta med kristallolja istället för wd40 för kristallolja ska va väldigt bra att tabort skit med
    Var får man tag på det nuför tiden?
    Och spontant så borde det funka
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #243
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Okej.vet nån om de går att få tag på krypolja då för de använda ja för många årsen när ja gick i skolan när man skruva med bilarna där när sakerna satt fast då körde vi med det å efter ett par timmar släppte skruvar å bussningar

  4. #244
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935
    Jag har några flaskor Omicron 636 krypolja i garaget (Omicron är Omegas produkter fast på sprayburk).
    Använder den till det mesta och det är en sjukt bra produkt, men jag har nog faktiskt aldrig provat att lossa bultar med den. Mycket möjligt att den är bra på det med.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  5. #245
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    4
    Jag håller just på med WD40 metoden. Jag började igår med 5-56, det rann undan efter ett tag. Då såg jag att jag hade bara en flaska 5-56 kvar. Jag gjorde en busgrogg på 5-56 och lacknafta i morse. Vid lunch idag så såg jag att det runnit undan lite så jag köpte några wd40 och fyllt på med. För att få nöta bort lite sot så sög jag ur och körde på startmotor nån sekund. Fyllde därefter tillbaka det jag tidigare sög ur.
    Under hela tiden har jag haft oljepluggen ute och det som runnit igenom har fått droppa ned i spilloljetråget. Det har droppat hela dagen men nu verkar det ha slutat att droppa och nivån i cyl. är stabil. Tror det får vara kvar tills i morgon eftermiddag.
    Jag tänker då suga ur det som går. Köra startmotor nån sekund. Fylla på med ny olja och oljefilter. Köra en stund och därefter ta ett kompprov.
    Ska bli spännande att se om det är nån skillnad. Men jag tror stenhårt på detta. Nånting har ju hänt sen igår då det bara rann igenom och droppade i tråget.

  6. #246
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Hej!

    Vill börja med att tacka alla som bidragit med information och kunskap om hur man ska göra detta ingrepp!

    Min 9-5 Aero, -01, har dragit enorma mängder olja. Jag har fått fylla på 1liter vid varje tankning, ca 50-60 mils körning. Jag läste om WD40 metoden och alla inlägg om alla andra sorters medel som skulle vara bra men tänkte att om det nu heter så är där nog en tanke bakom...

    I vilket fall, jag började med att köpa tre sprayburkar, 450ml, men de tog snabbt slut. Det var andra och fjärde cylindern som det rann igenom på. Jag hade läst att det var vanligt att det rann igenom på fjärde cylindern. Snålheten bedrog visheten ännu en gång och jag fick köpa en 5liters dunk med WD40.
    Det är inget svårt jobb, man fyller på ca 2dl i varje cylinder, tänder grillen, läser en tidning, grillar, går ut och kollar nivåerna efter några timmar. Fyller på 2dl där det behövs osv. Så höll det på i 2.5 dygn. Sista kvällen gick jag ut och kollade, bara fjärde cylindern som var torr. Fyllde på med mer WD40 i alla cylindrar så det var samma nivå innan jag gick och la mig. Nästa morgon var det med spänning jag gick ut för att kolla. När jag gungade bilen så skvalpade det i alla cylindrarna!!! )
    Jag tog en liten spruta, satte på en bit gummislang och sög upp resterna ur cylinderloppen så det blev torrt. Bytte olja och filter sen var det dags för start. Bilen startade utan problem med ett vitt rökmoln. Jag körde motorn varm innan jag gjorde ett nytt byte av olja och filter.
    Såhär i efterhand skulle jag gjort ett kompressionstest innan jag började men nu blev det inte så. Det känns faktiskt skillnad i motorgången, placebo eller ej men så är det, där är mer kraft nu.
    Kollade oljan idag efter ca 45mils körning, oljestickan visar på max fortfarande.

    Det funkar för mig..

    Med vänlig hälsning

  7. #247
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Välkommen till STCS CCH


    Du har verkligen upptäckt en av fördelarna med denna klubb och detta forum, nästa steg är att bli medlem!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #248
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    CCH: Det var en solskenshistoria lika passande som sommarens återkomst i augusti. Grattis till att det fungerade till slut även om du tvingades ta i lite extra.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  9. #249
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS CCH


    Du har verkligen upptäckt en av fördelarna med denna klubb och detta forum, nästa steg är att bli medlem!
    Tack HeRmAN, ja detta forum är en guldgruva! Här finns ju hur mycket kunnande som helst! Medlemskap kommer det att bli!

    Mvh

    CCH

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    CCH: Det var en solskenshistoria lika passande som sommarens återkomst i augusti. Grattis till att det fungerade till slut även om du tvingades ta i lite extra.
    Tack MultiMan, nu njuter man varenda gång man sätter sig i bilen.

    Mvh

    CCH

  10. #250
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Norge
    Inlägg
    3
    Min 9-5 2,0 2004-modell kjørt 22000 mil, BSR steg1, har begynt å ryke kraftig blårøyk ved kaldstart, bare når bilen har stått i flere timer. Ingen røyk ellers, ikke ved fullgass-akselerasjon ved lavt eller høyt turtall, og heller ikke når jeg gis gass etter motorbrems ned flere km lang bakke.

    Første tips var å sjekke ventilen i veivhus-ventilasjonen. Den var defekt, og slapp luft i begge retninger, men det ble ikke mindre røyk etter bytte, bare bedre servo-effekt på bremsen.

    Neste tips var kompresjon, der var det bare 7 kg i sylinder 2, ellers ganske jevnt 11-12 kg. Normalisert også i nr 2 med noen teskjeer olje i toppen. Som stor tviler gjorde jeg da WD40-metoden. Justerte alle sylindre i midtstilling ved å rugge bilen, nivellerte med tynne trepinner, fylte først kun i 2. sylinder, men tok alle med etter et halvt døgn. Etterfylte i 2 døgn, i alt nærmere 2 liter WD40, og det rant svært sakte etter hvert. Brukte en del motorvarmer, rugget noen ganger forsiktig sylindrene noen cm opp og ned, kjørte ikke starter, ønsket ikke å pumpe noe av dette ut i kjøler eller turbo. Tappet så av, skylte ut med litt motorolje, skiftet filter og ny olje. En teskje olje i hver sylindertopp en time før oppstart. Kjørte noen omdreninger på starteren uten bensinpumpa tilkoblet før start for alvor. Ved oppstart kom en svart røyksky av 1 sekunds varighet, så ingen røyk. Kompresjon etter varmkjøring var jevn og fin fra 11,75 til 12,25, og bilen går tydelig bedre.

    Men dessverre ryker det igjen mer og mer ved kaldstart, ikke ellers. Hva er dette? Sliten turbo? Er så vidt jeg vet aldri byttet.
    Saab 9000 CSE 2,0 LTT 1996
    Saab 9-5 Arc 2,0t 2004

  11. #251
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Det farliga är om man har bristande vevhusventilation är att det ger uppbyggnad av oil sludge pga. att sot inte evakueras och att det kan trycka sönder tätningar, och blå rök kan vara ett symptom på detta. Som du sett, bristande kompression/hög leakdown kan ge likartade problem för vevhusventilationen för att den inte lyckas hålla jämna steg (och dessutom brukar leakdown accelerera), och resulterar också i ökad nersmutsning av oljan.

    Som jag förstått det är huvudanledningen till blårök från turbon vid bristande vevhusventilation (som ger övertryck istället för undertryck i vevhuset) att oljan då inte snällt rinner förbi lagret och tillbaka mer i oljetråget att utan trycks in i luftvägarna. Dvs, blåröken i sig är inte problemet, utan vad den tyder på.

    En turbo som gått 22000 mil är alldeles säkert lite sliten, och viss blårök vid start (men begränsade mängder) är i sig inte hela värden. Det gjorde min första turbo från 15000 mil till dess att den byttes vid 31000 mil (pga. av allt mer oljud), och i efteranalysen märktes en del glapp i lagret samt att det uppkommit en hel del porer i godset, och att det fanns små sprickor på icke kritiska ställen av gjutgodset. Notera att i detta fall vet vi med säkerhet att de sista 2000 milen kom blåröken vid start inte från motorn eftersom resten av motorn renoverades professionellt vid 29000 mil (turbon bedömdes tillräckligt bra då). Notera, lagren i turbon saknade fortfarande funktionsproblem, och det går inte att säga hur långt till den skulle gått utan att haverera.

    Så om kompet är bra och vevhusventilation fungerar korrekt så är en viss blårök vid start i sig mest ett kosmetiskt problem. Problemet är att kunna säkerställa att komp och vevhusventilation är bra, framför allt det senare är inget jag skulle lita på slumpmässig verkstad eftersom det kontrolleras genom att provblåsa samtliga slangar och backventiler i systemet.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #252
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg



    Var får man tag på det nuför tiden?
    Och spontant så borde det funka
    Lacknafta är ett annat namn för kristallolja.
    9-3 SS 1,8t -04

  13. #253
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Nja.. är inte helt säker på det

    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Dagens lågaromatiska lacknafta är värdelös jämfört med kristallolja man kunde köpa förr i tiden. Tyvärr är det svårt (omöjligt?) att få tag på. Alla bara hänvisar till lacknaftan vilken som sagt inte kan jämföras med den gamla kristalloljan.
    Källa: vart får man tag i Kristallolja?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #254
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nja.. är inte helt säker på det



    Källa: vart får man tag i Kristallolja?
    Så är det säkert generellt sett, men det finns säkert olika kvaliteter på lacknafta med som med allt annat!

    Håller inte fotogen bättre kvalitè än lacknafta?
    9-3 SS 1,8t -04

  15. #255
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Lite återkoppling i den här tråden för personer som upplever samma problem.

    Bil: Saab 9-5 Aero -03 26000mil.
    Övrigt: Kamkedja bytt på garanti vid 12000 mil på grund av oilsludge, då byttes även till nya vevhusventilationen. Turbon inspekterad vid 26000mil och är 100% frisk. Inga oljeläckage från motorn.

    Symptom: Oljeförbrukning mer än 1 liter på 70 mil. Luktar illa på tomgång vid kallstart och ryker eventuellt något mer än en frisk bil.

    Åtgärd (utförs på egen risk):
    Tömde ur den gamla oljan. Lät oljepluggen stå öppen. Blev rekommenderad att köra en häxblandning i cylindrarna istället för WD-40. 2/3 lacknafta och 1/3 T-röd. Jag kompletterade detta med biltemas rostlösningsspray (likt wd-40, 5-56). Fyllde upp alla cylindrar och endast cylinder 2 blev tom efter 5-6 timmar. Jag kunde höra ett svagt sakta droppande innifrån motorn. Fyllde upp extra i alla cylindrar (svårt att se nivån så jag toppade upp i alla). Tog en 27 mm fastnyckel och rörde lite lätt på vevaxeln fram och tillbaka (ett par tre cm bara) för att få lite rörelse på ringarna. Upprepade rörelsen på vevaxeln efter en timme. Ett par timmar senare hade det runnit igenom på cylinder 2 och 4. Toppade upp alla cylindrar igen, rörde på vevaxeln lite, lät stå ett par timmar innan jag rörde på vevaxeln igen och toppade upp cylindrarna trots att det redan fanns vätska kvar. Lät stå över natten. På morgonen var alla cylindrar tomma utom cylinder 3 som fortfarande höll tätt. Sög upp det överblivna häxblandningen med en vakuumpump. Fyllde på med ny olja i motorn. Var tvungen att gnugga i närmare 20 sekunder innan motorn startade. Varmkörde motorn och den rök som tusan. Film på spektaklet https://youtu.be/w3bU8izv1e0 Jag var nästan säker på att saker och ting blivit värre Efter varmkörningen så bytte jag olja igen och självklart ett nytt oljefilter. Bilen rök en del extra de första 3-6 milen.

    Resultat: Bilen har nu gått ca 50 mil efter operationen och har sedan dess inte dragit någon olja trots att sambon som äger bilen fortfarande kör en hel del kortsträckor med bilen. Jag råkade toppa upp stickan lite för mycket så det är möjligt att bilen dragit några droppar olja men det är inte i närheten av förbrukningen som var förut. Lyckad operation!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2017-04-19 klockan 18:35.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  16. #256
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    När jag köpte min Aero så tyckte jag den drack mycket olja, pratade då med nån mek som bokstavligen skrattade ut mej när jag sa att den drog ca 2-3l på 1000 mil, han tyckte att om den drog så lite skulle jag bara vara glad och att det inte var nån ide att göra något åt det´, "det är snarare mindre än normalt" (vilket jag inte tyckte lät rätt då min 2.0t inte dricker nämnvärt med olja)

    MEN, han berättade också om WD40-metoden och att "numera" (alltså för några år sedan) så använde man inte WD40 utan ett speciellt medel, vilket skulle stå i servicemeddelanden från saab hur man gjorde.

    jag är 90% säker på att jag sen lyckades googla fram just det servicemeddelandet, troligen på den där svenska siten om oilsludge som inte fuinns längre ? Jag minns att det stod hur man skulle mäta kompression före och efter och upprepa om kompressionen inte ökade, dessutom stod det att man skulle toppa upp osv.

    Är det någon som vet vad jag menar ? och vad sjutton var det för soppa saabverkstäder hällde i cylindrarna enligt det isåfall ?

    har googlat nu helt utan resultat.
    Senast redigerat av GlennB den 2017-04-20 klockan 03:03.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #257
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Kan inte svara på din fråga men dålig kompression behöver man inte ha för att. Sambon 9-5 hade 13.5 bar på alla cylindrar men det drog ändå olja enligt inlägget tidigare.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  18. #258
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, om det bara är oljeringen som sitter fast lär man ju få den effekten gissar jag, men jag minns att det stod så i det jag läste. Troligen skulle man väl bara göra "behandlingen" om det var ojämn kompression.

    Jag brukare ha dille på att spara ner intressanta dokument när jag hittar sådana (man vet aldrig när saker försvinner från nätet) men jag verkar inte ha gjort det här.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  19. #259
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nu har oljetörsten i aeron sprungit iväg, toppade upp med olja för två veckor sen, och igår var det torrt på stickan, blä..

    Ingen som har nån aning om det där servicemeddelandet ? ..annars får jag väl köpa en dyr dunk WD40 och schedulera stillestånd på bilen nån vecka.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #260
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Nu har jag fått tsag i ett par liter ren RME, får väl se om det kan vara nåt.. WD40 i dunk kostar från ca 400:- och uppåt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. wd40 metoden
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 21:57
  2. WD40-metoden
    Av Aceman67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 15:31
  3. Fråga om WD40 metoden.
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •