Visa resultat för omröstning: Har du testat WD40-metoden?

Antal röster
456. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Japp, det funkar kanon. Motorn slutade dra olja!

    46 10,09%
  • Japp, men jag märkte ingen skillnad!

    23 5,04%
  • Japp, men det är inget jag rekommenderar!

    9 1,97%
  • Näpp, har inte testat!

    378 82,89%
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 319

Ämne: WD40-metoden

Hybridvisning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    80

    WD40-metoden

    Här och var i trådarna rekommenderas att använda sig av WD40, 5-56 och liknande för att få bukt med hög oljeförbrukning pga fastkoksade kolvringar. Jag tycker att det skulle vara intressant att veta hur utfallet varit när man testat metoden. Har oljeförbrukningen minskat, varit oförändrad, ökat eller har metoden dragit med sig något annat strul.
    Saab 9-5 2.0t -03

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382
    Vad tror ni om att använda alfanol som det skrivs lite om här
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=24&t=40305
    testade att rengöra oljepump m.m med wd40 och 5-56 men det var ju helt värdelöst på koks och bränd olja, fick ta diesel istället. så det lär ju inte funka särskilt bra på kolvarna heller...

  3. #3
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 462
    Medlem#
    6901
    Borde inte diesel fungera att hälla i istället? Billigare och bättre än WD40 och 5-56?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Borde inte diesel fungera att hälla i istället? Billigare och bättre än WD40 och 5-56?
    RME föreslog DrBoost får nåt år sen...
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1111185
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382
    Problemet är väl att det knappt går få tag på ren rme diesel, Statoil har typ 5 stationer i hela landet och närmsta är över 10 mil bort....

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    15
    Bräkleen måste ju göra dunder? När ja gjorde funka ju wd40 men gick ju ett par liter iaf..

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    En fråga ang WD40 Metoden! Är det inte bättre att använda typ bromsrengörning? För det löser ju smuts och dyligt hur snabbt som helst!

    Någon som har provat det??

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Medlem#
    9614
    Bromsrengöring dunstar, det gör inte WD40 på samma sätt. Men är man i det läge att man gör enligt WD40 metoden så är det nästan skit samma. Men vill bara ha ut ringarna... Testa o se hu det funkar.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Bromsrengöring dunstar, det gör inte WD40 på samma sätt. Men är man i det läge att man gör enligt WD40 metoden så är det nästan skit samma. Men vill bara ha ut ringarna... Testa o se hu det funkar.
    Sant de.. Ska prova wd40 metoden då min 9-5a har börjat ta en del olja

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 492
    Medlem#
    9308
    Som det tidigare nämnts i tråden så tar det ändå en stund för bromsrengöring att dunsta om man kör i en större mängd i varje cylinder. Det är skillnad på att spruta rengöring på bromsskivor och torka av med en trasa. Här snackar vi ju ändå 2-3dl i varje cylinder. Det tar en stund för det att dunsta och bromsrengöring är ju ändå rätt lättflytande och borde inte ha några som helst problem att komma emellan kolv och cylinder för att lösa upp skit från ringarna.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av daekol Visa inlägg
    Som det tidigare nämnts i tråden så tar det ändå en stund för bromsrengöring att dunsta om man kör i en större mängd i varje cylinder. Det är skillnad på att spruta rengöring på bromsskivor och torka av med en trasa. Här snackar vi ju ändå 2-3dl i varje cylinder. Det tar en stund för det att dunsta och bromsrengöring är ju ändå rätt lättflytande och borde inte ha några som helst problem att komma emellan kolv och cylinder för att lösa upp skit från ringarna.
    Är sant!

    Men jag ställer mig frågande till om lösningen funkar överhuvud taget. Inte sett någon trovärdig som fått det att funka... Ringbyte torde vara det enda rätta.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149
    När jag gjorde rent 9000 kolvar till min 9-5:a så var det enda som bet på kokset i ringspåren/ringarna på dom var 3 veckor i avfettningsbad å skrapa å gno för att få bort det.(plus att knacka lös ringarna med en mejsel å hammare) bromsrengöring bet inte ett skit. inte WD40 heller för den delen.

    Min 9-5:a drog olja men allt såg fint ut, förutom att ringarna var grymt dålig spänst i.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Phixit Visa inlägg
    Min 9-5:a drog olja men allt såg fint ut, förutom att ringarna var grymt dålig spänst i.
    Sämre spänst än vanligt? De ska inte vara så spänstiga i en B2x5-motor. Meningen är att förbränningstrycket ska in bakom ringen och trycka ut den mot cylinderväggen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Katrineholm/Sköldinge
    Inlägg
    149
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Sämre spänst än vanligt? De ska inte vara så spänstiga i en B2x5-motor. Meningen är att förbränningstrycket ska in bakom ringen och trycka ut den mot cylinderväggen.
    Lite sent svar men men .

    Nja kan ju inte svara på hur dom är jämfört nya B2x5 ringar. men jämfört med tidigare ringar jag pillat på och 9000 ringarna som jag hade å jämföra med vid tillfället så kändes dom inte så kaxiga.

    Hur som helst så gjorde dom nog inte sitt jobb iaf, Motor har nu gått 300mil med 9000 kolvar å drar ingen olja längre, oljan är fortfarande ljus å fin och motorn har fått bättre bottendrag och bränsleförbrukning. Så jag kan nog tjäna in renoveringen om X antal mil, har ju redan sparat in 2 L olja ;-)
    Senast redigerat av Phixit den 2015-01-10 klockan 14:46.
    9-5 Aero kombi-00 BioPower

  15. #15
    Är det någon mening med att göra WD-40 metoden i förebyggande syfte?
    Köpte på mig ett antal burkar då min 9-5 tog lite olja, men märkte sedan att den vita backventilen till vevhusventilationen var dålig. Bytte den och nu tar bilen inte längre märkbart med olja.

    Men då är min fråga om jag i förebyggande syfte ska göra WD -40 metoden i samband med oljebyte eller helt enkelt skippa det?
    Hur skulle ni gjort ?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Är det någon mening med att göra WD-40 metoden i förebyggande syfte?
    Köpte på mig ett antal burkar då min 9-5 tog lite olja, men märkte sedan att den vita backventilen till vevhusventilationen var dålig. Bytte den och nu tar bilen inte längre märkbart med olja.

    Men då är min fråga om jag i förebyggande syfte ska göra WD -40 metoden i samband med oljebyte eller helt enkelt skippa det?
    Hur skulle ni gjort ?
    Det enkla svaret är nej, det är inte lönt. Don't fix what isn't broken.
    Drar den olja så är WD40 en nödlösning som jag aldrig stött på någon som fått att fungera. Sköt oljebyte och ha uppgraderad vevhusvent så riskerar du inte problemet.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Det enkla svaret är nej, det är inte lönt. Don't fix what isn't broken.
    Drar den olja så är WD40 en nödlösning som jag aldrig stött på någon som fått att fungera. Sköt oljebyte och ha uppgraderad vevhusvent så riskerar du inte problemet.
    Tack för ditt svar

    Har även köpt ett par "engine flush" eller vad man ska kalla dem ifrån Wynn som jag tänkt slå i vid nästa oljebyte.
    Läst en hel del positivt om de produkterna.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Medlem#
    9614
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Tack för ditt svar

    Har även köpt ett par "engine flush" eller vad man ska kalla dem ifrån Wynn som jag tänkt slå i vid nästa oljebyte.
    Läst en hel del positivt om de produkterna.
    De kan väl funka om man har en lyftare eller två som tickar, det är i tråget som den mesta skiten brukar sitta på dessa motorer. Det enda sättet att få rent det är att ta ner det.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    De kan väl funka om man har en lyftare eller två som tickar, det är i tråget som den mesta skiten brukar sitta på dessa motorer. Det enda sättet att få rent det är att ta ner det.
    Jo det är väl så.
    Köpte bilen ganska nyligen och är riktigt nöjd med den. Och vill göra så mycket jag kan i förebyggande syfte för att få den att gå så länge till som möjligt.
    Har snart gått 32k med original kamkedja.

    Hör dock inget rassel eller dylikt ifrån kedjan.

  20. #20
    Jag testade wd40 1 dygn, rann rätt igenom. På en lös kolvhade wd40 ingen effekt på fastbränt sot/olja.
    Sprutade lite ugnsrengöring, mr muscle men var svårt och få igenom tändstiftshålet, men det stannade sedan kvar där till dagen efter.
    Tog industriavfettning tror det var Induren A från nilfisk och hällde i cylinder, dagen efter var allt kvar och kompet återställt.
    Min slutsats är iallafall att WD40 inte fungerar.
    Bif bild på kolvar rengjorda med ugnsrengöring
    Bifogade bilder Bifogade bilder

Liknande ämnen

  1. wd40 metoden
    Av jolle55 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-08-19, 21:57
  2. WD40-metoden
    Av Aceman67 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 15:31
  3. Fråga om WD40 metoden.
    Av lallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •