Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: kärvande elhissar

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134

    kärvande elhissar

    har i dagsläget endast 1 elhiss av 4 st som fungerar och det är höger bak som funkar. Finns det något standard ställe på dom äldre 9000 som kärvar? ibland kan nån elhiss börja funka men pajjar likafort. Motorerna är ok. Knapparna funkar men nånstans kärvar det! tips

    mvh
    Subaru Legacy

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    lyfter lite
    Subaru Legacy

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Alltså, funkar de inte alls eller går de trögt?


    Om det bara kärvar är det nog mest i själva glid-spåren där rutan ska gå som går tungt... Kommer smuts och skit där så det kärvar....

    Förarrutan på min förra 9000 var sketa trög också. Det som jag gjorde var att spraya wd-40 / 5-56 (ganska mycket) i skåran till rutan i fram och bakkant på dörren. Det funkade bra för mig...



    Om de funkar ibland och inte andra gånger så skulle jag nog gissa på att det kanske är glapp mellan dörren och karossen i nån sladd, kontaktdonen mellan dörrarna eller att det ändå inte är riktigt kontakt i knapparna ändå... Är du säker på att de är helt ok? Öppnat och kollat så att de inte är ärgade eller så?

    Kanske sitter nån huvudenhet eller liknande nånstans som börjar bli trött? Vet inte om det finns nån, men...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    dom funkar inte alls, förutom en då
    har också funderat på om det kan va kontakten vid dörren
    Subaru Legacy

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    54

    Tips

    Ett tips kan ju vara att kolla hur mycke ström du får till motorerna eller kontakterna iallafall...enklast med testlampa...

    //Cribbe

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av davva
    dom funkar inte alls, förutom en då
    har också funderat på om det kan va kontakten vid dörren

    På mitt dåvarande centrallås så var det ett stift som hade hoppat ur kontakten, vilket gjorde att centrallåset funkade sporadiskt. Funkade bättre om jag hade dörren öppen men inte om man stängde osv.


    Men min 9000 var en -87a, och de gjorde om det där till -88a, för att de hade problem med det. Vet att de ändrade det där från 86 till 87, och från 87 till 88. Så det var ju lite strul med det där ett tag.

    Det som låter skumt är ju att det i så fall är glapp i 3 dörrar... Låter lite väl mycket. Särskillt bakdörren som ju troligtvis inte används sådär jättemycket.

    Låter knepigt. (Tänkte därför på knapparna... Är lättare till att 3 av metallblecken i knapparna har ärgat ungefär samtidigt än det är glapp i alla 3 dörrarna, men jag vet inte)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    tror bakdörrarna ändå har använts ganska flitigt eftersom dom går inte att öppna innifrån
    elhissen på passagerar sidan brukar funka ibland om man öppnar dörren så det är nog bara glapp i kontakten. knapparna i bakdörrarna funkar inte heller för den delen
    Subaru Legacy

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av davva
    tror bakdörrarna ändå har använts ganska flitigt eftersom dom går inte att öppna innifrån
    Det är inte så att barnlåset är aktiverat?
    Då kan man inte öppna dörrarna inifrån...
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Citat Ursprungligen postat av davva
    tror bakdörrarna ändå har använts ganska flitigt eftersom dom går inte att öppna innifrån
    Det är inte så att barnlåset är aktiverat?
    Då kan man inte öppna dörrarna inifrån...
    nej det är inte barnlåset det har jag redan kollat. en går att öppna om man håller på ett tag å flippar med handtaget
    Subaru Legacy

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av davva

    nej det är inte barnlåset det har jag redan kollat. en går att öppna om man håller på ett tag å flippar med handtaget

    Är dörren svåröppnad utifrån också?

    Kan i så fall vara att du bör ställa ut läget där dörren är stängd genom att lossa på muttern till piggen på karossen som dörren låser runt.

    Lossa muttern, flytta ut en liten bit, skruva fast. Se till i så fall att du bara flyttar lite grann, för annars kommer det att bli vindbrus....


    Är "piggen" för långt inne så hamnar dörrlåset i spänning och gör att det är svårt att öppna.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av davva

    nej det är inte barnlåset det har jag redan kollat. en går att öppna om man håller på ett tag å flippar med handtaget

    Är dörren svåröppnad utifrån också?

    Kan i så fall vara att du bör ställa ut läget där dörren är stängd genom att lossa på muttern till piggen på karossen som dörren låser runt.

    Lossa muttern, flytta ut en liten bit, skruva fast. Se till i så fall att du bara flyttar lite grann, för annars kommer det att bli vindbrus....


    Är "piggen" för långt inne så hamnar dörrlåset i spänning och gör att det är svårt att öppna.
    nej dom går lätt att öppna utifrån, ska ta bort dörrsidan å kolla idag
    Subaru Legacy

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    var tydligen nått borta i dörren
    har hört att det brukar vara nån plastbit som brukar trilla lös?
    Subaru Legacy

  13. #13
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Kan nog vara troligt.

    Det var en plastbit trasig på min gamla 9000 dörr också. Men det var plastpluppen som höll i låsstaget till bakdörren vilket gjorde att det var svårt att låsa den dörren på låsploppen.

    Kan nog mycket väl vara nån plastbit som brukar gå sönder för öppningshandtaget också....

    Visst är det roligt med bilar som småjävlas?

    Bara att masa sig iväg till skroten eller saab och skaffa ny plastbit...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    nu var då dörrana fixade iaf så nu återstår bara dom dära elhissarna
    Subaru Legacy

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av davva
    nu var då dörrana fixade iaf så nu återstår bara dom dära elhissarna
    Har du öppnat knappsatsen i mittkonsolen?
    Jag hade skit inne i kontakterna. Där sitter en vinklad tunga som ska åka fram å tillbaka efter piken i knappen. En av mina "gungor" hade gått av...
    En annan orsakade kortis så säkringen gick hela tiden...
    CSE 2.0 t/150 -97

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    Citat Ursprungligen postat av gideon
    Citat Ursprungligen postat av davva
    nu var då dörrana fixade iaf så nu återstår bara dom dära elhissarna
    Har du öppnat knappsatsen i mittkonsolen?
    Jag hade skit inne i kontakterna. Där sitter en vinklad tunga som ska åka fram å tillbaka efter piken i knappen. En av mina "gungor" hade gått av...
    En annan orsakade kortis så säkringen gick hela tiden...
    har haft upp den några ggr.. brukar använda en knapp som jag vet fungerar.. ska testa att rengöra kontakten i dörrarna
    Subaru Legacy

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    har äntligen fått tummen ur och sprayat lite kontaktspray vid kontakten i dörren på passagerarsidan. Den elhissen har funkat lite till och från, ibland om man har dörren uppe och i vissa lägen. Men nu är den stendöd. Har inhandlat en multimeter som jag tänkte testa men man vet ju inte vars man ska börja kolla, vilka stift som går vars
    har som sagt en knapp som jag änvänder som jag vet fungerar. Nån som vet något typsikt ställe där man får kabelbrott etc?

    mvh
    Subaru Legacy

  18. #18
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Har du kollat det jag tipsade om?

    Rätt troligt att det är någonstans där som det glappar, för det är ju endast i samband med kabelgenomföringen mellan dörr och kaross som kablarna rör sig något nämnvärt. Överallt annars i bilen så ligger de ju förhållandevis stilla och går oftast inte sönder där....

    Visst har du små röda plastclips runt kabelgenomföringarna vid dörr och kaross? De är lite bättre konstruerade än tidigare modeller, men det kan ju fortfarande mycket väl vara att nått är strul där. (Tror fortfarande att stiften kan glida ur sitt läge och så).

    Det är nog det som jag kan tipsa om... Testa att ta lös kontakterna vid dörren i alla fall och titta hur det ser ut.... Du kan ju även eventuellt testa att mäta där. Någon av stiften där bör ju få 12v på sig när du trycker på knappen. Är allt dött där så ligger ju problemet i den själva kontakten eller nått knas på vägen dit. Då kan du ju åtminstonde utesluta elhissmotorer, kablar i dörren etc.

    Just det att det tidigare har fungerat sporadiskt och har påverkats när du har dörren öppen eller stängd gör att det låter väldigt troligt att det är nått knas på kablarna eller kontakterna mellan dörren och karossen.... För det är ju endast där som kablarna kommer i rörelse och kan påverka funktionen....

    EDIT: Jo, föresten. Det finns ett ställe till där kablarna rör sig, och det är ju i elhisskonsollen. Särskillt nu som du har haft upp den ett par gånger. Testa att plocka upp konsollen igen, och trycka/vicka/dra på kablarna samtidigt som du försöker hissa ner rutan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    har som kollat det mesta men nu regnar det så har ingen vidare lust att gå ut å testa.. jo jag har sånadär röda clips. kontakten verkar då sitta fint.
    det verkar ju jävligt konstigt om man skulle fått kabelbrott nånannanstans än vid dörren så problemet måste ju sitta där, alla knappar är väl samma? ingen höger eller vänster fram eller bak?
    Subaru Legacy

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    646
    Citat Ursprungligen postat av davva
    alla knappar är väl samma? ingen höger eller vänster fram eller bak?
    VF har ett extra steg nedåt. Tror det även lades in på HF samtidigt som de enskilda knapparna blev en hel panel (-90?).
    #2579
    Varför blir det kaos i södra sverige när det en dag snöar precis som en vanlig dag i norrland?

Liknande ämnen

  1. elhissar paj EJ el
    Av jaker i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 19:04
  2. elhissar
    Av schompen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 21:30
  3. Elhissar 93 SS
    Av zeki i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 14:52
  4. Elhissar.
    Av FV i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-11, 15:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •