Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: byte av org turbo ng900 -97

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194

    byte av org turbo ng900 -97

    hade upp en tråd tidigare då min turbo rasade, o frågade lite.. tack för alla er som svarade där!

    visade sig att mitt förra turbo byte inte vart nån större succé, trial and error bleh.. men iallafall, jag vill göra ett försök igen då jag lyckades fåtag på en fräsch turbo


    jag såg denna sidan, mkt informativ men också lite för engelsk för en annan
    http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 ... placement/


    hade några frågor,

    1. hur tömmer jag intercoolern på olja? vilken slang?

    2. med vad bör jag rengöra oljerören (till/från turbo)? disel o borste? :P

    3. hur fyller jag lättast olja direkt i turbon (och var, vilket rör)? före montering eller efter?

    något annat jag bör tänka på!? som sagt ganska ovan vid motorer, bara bytt slitage delar och en topplockspackning en gång, men jag anser dock att det är bäst o göra det själv. annars lär man sig inget! gärna ONÖDIGT vetande också, kan ju förebygga ev. fel för en annan

    mvh joel


    PS: BESKRIVA GÄRNA med bilder (och en pil) om ni kan, hemskt mkt lättare för mig då! (då jag kommer skriva ut alla bilder och beskrivningar så jag kan ha med mig dom i garaget)
    Turbo galning

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    komigen nu, 12 st som tittat o ingen som vet?
    Turbo galning

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    upp igen! komigen, jag tror det är ganska lätta frågor för en van mekaniker


    mvh joel
    Turbo galning

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893
    Hej!

    börja med att skruva loss nuvarande turbo och lossa denna. Du kan även lossa oljerören och ha dessa lösa för att kunna göra rent dessa.

    Intercoolern kan du även demontera och skölja med tex diesel ifall det är mycket olja i denna.

    Sedan monterar du helt enkelt tillbaka allt med den nya turbon. Nytt filter och helt nya olja i motorn.

    Om du vill vara ännu mer seriös kan du ta och byta olja efter någon mil för att vara säker på att få ur det mesta av allt gammalt tjafs.


    Som guide med bilder har du ju den du länkar till. Om du tycker engelskan är svår går det ju alltid att använda sig av Babelfish.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: byte av org turbo ng900 -97

    Citat Ursprungligen postat av Joelk

    1. hur tömmer jag intercoolern på olja? vilken slang?
    Du får nog skruva lös IC,n (Lös med fronten, lös med slangarna och sist IC,n).
    Tvätta sedan med lämpligt rengöringsmedel och låt torka. Vet inte om det egentligen behöver göras rent så himla mycket. När jag bytte min turbo så var det inte särskillt mycket olja i IC,n trots att turbon dragit åtskilliga litrar innan bytet. Det rann inte ur mer än kanske några droppar trots det. Så i mitt fall så var det i alla fall mest oljedimma eller så som gjorde att den mesta oljan hängde med och förbrändes och inte stannade i IC,n. Kanske annat i ditt fall.

    Citat Ursprungligen postat av Joelk

    2. med vad bör jag rengöra oljerören (till/från turbo)? diesel o borste? :P
    Tryckluft. Diesel kan väl vara bra som rengöringsmedel, men någon borste får du knappast plats med. (Inte så länge det är insisdan av rören du menar i alla fall)

    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    3. hur fyller jag lättast olja direkt i turbon (och var, vilket rör)? före montering eller efter?
    Du kan väl fylla lite grann i olje-in hålet till turbon innan du skruvar dit röret. Egentligen vet jag inte om det ens är nödvändigt att förfylla någonting men det som dock är desto viktigare är att du t ex tar bort DI kassetten eller liknande och kör ordentligt på starten och låter främst oljan men också vattnet komma fram till turbon innan ni startar motorn på riktigt.

    Att snurra lite långsamt på starten först är betydligt skonsammare än att smälla igång motorn direkt.


    Övriga tips. Tjaa.

    Att vara två är en klar fördel. Inte så lätt alla gånger att både hålla i och skruva själv.

    Antar att du bökar bort grenrör och hele skiten när du nu byter? I så fall så är ju ny grenrörspackning och nya pinnbultar en vettig investering.


    Var mycket noga med att inte tappa in skit osv i turbon eller någon av de andra slangarna också. Tejpa gärna för hålen under tiden ni håller på. (Alltså främst turbotrycksslangarna )

    Se till att vara beredd och fylla på kylarvätska. Det brukar kunna gå åt en del när väl ni har startat motorn och den börjar får ur sig luftfickor osv.

    Var noga med att se till att alla kopplingar är täta innan ni packar ihop allting.

    Var sedan också noga med att kolla både olja och kylarvätska en tid framöver.


    Det är väl de tips jag kan komma på sådär.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194

    Re: byte av org turbo ng900 -97

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Joelk

    1. hur tömmer jag intercoolern på olja? vilken slang?
    Du får nog skruva lös IC,n (Lös med fronten, lös med slangarna och sist IC,n).
    Tvätta sedan med lämpligt rengöringsmedel och låt torka. Vet inte om det egentligen behöver göras rent så himla mycket. När jag bytte min turbo så var det inte särskillt mycket olja i IC,n trots att turbon dragit åtskilliga litrar innan bytet. Det rann inte ur mer än kanske några droppar trots det. Så i mitt fall så var det i alla fall mest oljedimma eller så som gjorde att den mesta oljan hängde med och förbrändes och inte stannade i IC,n. Kanske annat i ditt fall.

    Citat Ursprungligen postat av Joelk

    2. med vad bör jag rengöra oljerören (till/från turbo)? diesel o borste? :P
    Tryckluft. Diesel kan väl vara bra som rengöringsmedel, men någon borste får du knappast plats med. (Inte så länge det är insisdan av rören du menar i alla fall)

    Citat Ursprungligen postat av Joelk
    3. hur fyller jag lättast olja direkt i turbon (och var, vilket rör)? före montering eller efter?
    Du kan väl fylla lite grann i olje-in hålet till turbon innan du skruvar dit röret. Egentligen vet jag inte om det ens är nödvändigt att förfylla någonting men det som dock är desto viktigare är att du t ex tar bort DI kassetten eller liknande och kör ordentligt på starten och låter främst oljan men också vattnet komma fram till turbon innan ni startar motorn på riktigt.

    Att snurra lite långsamt på starten först är betydligt skonsammare än att smälla igång motorn direkt.


    Övriga tips. Tjaa.

    Att vara två är en klar fördel. Inte så lätt alla gånger att både hålla i och skruva själv.

    Antar att du bökar bort grenrör och hele skiten när du nu byter? I så fall så är ju ny grenrörspackning och nya pinnbultar en vettig investering.


    Var mycket noga med att inte tappa in skit osv i turbon eller någon av de andra slangarna också. Tejpa gärna för hålen under tiden ni håller på. (Alltså främst turbotrycksslangarna )

    Se till att vara beredd och fylla på kylarvätska. Det brukar kunna gå åt en del när väl ni har startat motorn och den börjar får ur sig luftfickor osv.

    Var noga med att se till att alla kopplingar är täta innan ni packar ihop allting.

    Var sedan också noga med att kolla både olja och kylarvätska en tid framöver.


    Det är väl de tips jag kan komma på sådär.
    väldigt informativt, tack! tack sebastian också, uppskattas verkligen

    när du menar di-kassetten, räcker det att lossa kablen eller bort med hela altet? sedan intercoolern, finns det nått smidigt sätt o kolla om det är mkt olja i? känns ju som om det är en del jobb om de bara e nån droppe (?) och har du något tips på bra rengörningsmedel?

    sedan, vi tog ner turbon underifrån (smörjgrop) förra gången, men är det lättare ovanifrån?.. känns inte så?

    mvh joel
    Turbo galning

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    194
    upp igen, sista frågorna jag kommer plåga er med (dom är i posten ovan) :P byter imon, tänkte förbereda lite i eftermiddag


    mvh joel
    Turbo galning

Liknande ämnen

  1. Turbo byte på NG900 till td04hl-15t, mappa?
    Av Jokk3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 15:29
  2. Turbo byte
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •