Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 118

Ämne: Etanolkonvertering vs hållbarhet

  1. #41
    Citat Ursprungligen postat av doffen
    varför köra bensin????
    Det allmänna rådet är ju att smörja toppen bla på bilar som är etanolkonverterade
    Detta görs då med BF98.

    Mvh

  2. #42
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av doffen
    Kör enbart på etanol man det går att köra ren bensin
    men det är inte optimalt
    Hej,

    Om mjukvaran är optimerad för E85 så borde den gå väldigt fett på bensin...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    78

    under vintern så är det ej E85
    det är (E75)
    doffen

  4. #44
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av doffen
    Kör enbart på etanol man det går att köra ren bensin
    men det är inte optimalt
    Hej,

    Om mjukvaran är optimerad för E85 så borde den gå väldigt fett på bensin...

    Mvh

    KK
    Precis som han sa då.. De går,,men inte optimalt..

    Jag rekomenderar ju inte folk att tanka bf,, men om man får soppatorsk osv så går de ju att tanka bf,,men då får man sämmre start egenskaper och bör gasa försiktigt..

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  5. #45
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Enkel lösning är ju att inte köra motorer gjorda för bensin på etanol alls. Det är, hur man än vänder och vrider på det, bästa sättet att få motorn att må bra.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #46
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Enkel lösning är ju att inte köra motorer gjorda för bensin på etanol alls. Det är, hur man än vänder och vrider på det, bästa sättet att få motorn att må bra.
    Dricker du alcohol.?
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #47
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Enkel lösning är ju att inte köra motorer gjorda för bensin på etanol alls. Det är, hur man än vänder och vrider på det, bästa sättet att få motorn att må bra.
    Dricker du alcohol.?
    Ytterst sällan. Och jag har inget bränslesystem eller ventilstyrningar i mig...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #48
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 330
    Medlem#
    4827
    Ja förstår precis hur du menar Pelle.
    Bästa sättet att få en motor som skall gå på E85 är att utveckla denna från grunden istället för att underlätta/möjliggöra för drivning på E85 i form av uppgraderingar av diverse nödvändiga komponenter i den motor som först var utvecklad för drift av BF95.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  9. #49
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 135
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Enkel lösning är ju att inte köra motorer gjorda för bensin på etanol alls. Det är, hur man än vänder och vrider på det, bästa sättet att få motorn att må bra.
    Dricker du alcohol.?
    Ytterst sällan. Och jag har inget bränslesystem eller ventilstyrningar i mig...
    Hhehe.. okey.. men de hör ju inte direkt till saken om du har ventilstyrningar mm i dig, att prata med nån som ratar etanolkonvert är som att prata med en strikt nykterist..



    och de förändringar som görs i norden för e85 är lite mer ett spel för galleriet än növändigt ont..
    Kolla de fina aluledningarna på biobilarna,, fiiint men ändå plast i motorrummet.. hmm
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #50
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Jag tror personligen att det inte är så värst stor skillnad på smörj egenskaperna på e85 eller bf95...ni som är insatta berätta för mig vad som exakt smörjer motorn i bf95?? Det smörjmedel jag kan komma på är blyet som fanns i gamla soppan men den är ju borta sedan länge.

    Min idé är att bio power bilarna "byggs om" för att ex saab ska kunna hålla uppe priserna på bilarna och hävda att de måste modifieras så mycket. För att klara bränslet men egentligen är detta som de två komikerna säger BULLSHIT!!!
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  11. #51
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Jag tror personligen att det inte är så värst stor skillnad på smörj egenskaperna på e85 eller bf95...ni som är insatta berätta för mig vad som exakt smörjer motorn i bf95?? Det smörjmedel jag kan komma på är blyet som fanns i gamla soppan men den är ju borta sedan länge.

    Min idé är att bio power bilarna "byggs om" för att ex saab ska kunna hålla uppe priserna på bilarna och hävda att de måste modifieras så mycket. För att klara bränslet men egentligen är detta som de två komikerna säger BULLSHIT!!!
    Bullshit, ja, men inte från biltillverkarnas sida.

    Etanol innehåller lösliga och olösliga kontamineringar. Bland de lösliga kontamineringarna finns ex. kloridjoner och det är välkänt att dessa attackerar den passiva oxidfilm vilken skyddar flertalet metaller från korrosionsangrepp. Dessa kloridjoner orsakar också att bränslets strömledningsförmåga ökas vilket i sin tur bidrar till galvanisk och elektrolytisk korrosion (det senare i kombination med el). Dessa kemiska angrepp på metaller kan också leda till olösliga kontamineringar i bränslesystemet. Aluminiumhydroxid, vilket är en olöslig kontaminering, bildas exempelvis om man har oskyddade aluminiumkomponenter i bränslesystemet, och denna aluminiumhydroxid sätter sedan igen ex. bränslefilter.

    Etanol har också svällande och utarmande egenskaper på vissa polymera och elastomera material. Svällningen kan i vissa fall vara problematisk då den är större än de toleranser som finns för vissa komponenter. Med utarmande egenskaper så syftar jag på att materialen tappar i hållfasthet med tiden, och även sprickbildning kan ske. Visserligen så sker detta alltid förr eller senare då man låter en polymer eller elastomer vara i kontakt med en kemikalie, men med etanol så blir det förr snarare än senare jämfört med bensin.

    Bensin innehåller normalt en tunnare olja vilken bland annat fungerar som lösningsmedel för de additiv som finns i bensinen, men det är i huvudsak de korrosiva egenskaperna hos etanolen som är problematiska. Detta innebär att man blivit tvungen att ta bort vissa olämpliga material från bränslesystemet, ex. vissa plastmaterial, svartstål som används till bränslerör osv. Vidare så har man också infört ett elsystem för bränsletanken där man gör polvändningar för att undkomma problemet med elektrolytisk korrosion orsakad av likström. Man har även fått byta ut inloppsventilerna mot rostfria diton och försett toppen med hårdare ventilsäten då etanol visat sig ge ökat ventilsätesslitage.

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Etanol har också svällande och utarmande egenskaper på vissa polymera och elastomera material.
    Sitter det något sådant material i bränslesystemet på en 9-5:a?
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Antagligen eftersom biopowerbilarna har speciella tankar och bränsleledningar. Topp med ventiler ska klara detta men sedan kan man ju fråga sig hur länge. Angående smörjning i blyfri bensin så är det ett annat medel som smörjer istället för bly.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Antagligen eftersom biopowerbilarna har speciella tankar och bränsleledningar.
    En annan gissning är att de vanliga bränsleledningarna och tankarna klarar etanol tillräckligt bra. De måste ju klara åtminstone 10% inblandning av etanol (15% på alla bilar efter -89 har jag läst på etanol.nu). Skulle biltillverkarna våga använda ett material som klarar lite etanol men inte mycket?
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  15. #55
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Jag håller med dig failure.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Det är ju helt klart att en biltillverkare måste ha högre krav på sig gällande hållbarhet än vad en hemmapulare har - samma gäller ju marginaler vid trimning etc. Men samtidigt tycker jag att det är intressant att veta vilka riskområdena är och vilka effekter det blir när man byter ut bensinen mot E85.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  17. #57
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Kan någon visa en E85-konverterad bil vars topp har gått sönder pga. E85-relaterat slitage?


    Jag har letat i tre år efter en sådan och har fotfarande inte sett eller läst om en enda trasig topp...

    Var är alla trasiga bilar? Hur länge ska det ta tills toppen ska rasa?
    Signatur...

  18. #58
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Vanliga 9-5 bränslepumpen ska ju ha problem med E85.
    Men om man ska räkna med bilens livslängd och hur länge delarna ska hålla så kanske man ska slå ut de på hela bilens livslängd och då blir de en helt annan sak.
    När de gäller Fords etanol bilar så har ju dom hållt i 10 000 mil innan dom har börjat strula när de gäller vissa detaljer i bränslesystemet som ledningar, spridare, ventiler m.m.
    Men de är ju inte alla bilar heller som drabbas så för att va på den säkra sidan så byts de som behövs.

    För oss vanliga kanske de räcker med bränslepumpen för att de ska funka!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  19. #59
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av General Failure
    Citat Ursprungligen postat av aeromagnus
    Antagligen eftersom biopowerbilarna har speciella tankar och bränsleledningar.
    En annan gissning är att de vanliga bränsleledningarna och tankarna klarar etanol tillräckligt bra. De måste ju klara åtminstone 10% inblandning av etanol (15% på alla bilar efter -89 har jag läst på etanol.nu). Skulle biltillverkarna våga använda ett material som klarar lite etanol men inte mycket?
    Nej de klarar inte etanolen, det är därför man bytt grejorna. Byta grejor kostar pengar, och pengar är sådant biltillverkare inte gillar att slösa med.

    Vanliga Saabar är bara avsedda för att klara av 10% inblandning. Vissa tillverkare anger 5% som max.

    Ja, man vågar använda material som inte klarar högre inblandningar av etanol. På samma sätt använder man material i bränslesystem på bilar vilket inte går ihop med högre inblandningar av ex. RME (diesel) eller bensin med hög halt aromater.

  20. #60
    Hej!

    Till debatten angående hållbarhet kan jag tillföra följande uppgifter:
    Jag har sedan 2005 mixat med olika blandningar av E85 och BF95, upp till 40% E85, och kört ca 2500 mil med det.

    Sedan drygt 1,5 år tillbaka har jag en Flextek Sensor 4C monterad och har kört drygt 3000 mil på enbart E85. Jag har tankat bensin 2 gånger under den tiden därför att jag läst att man ska göra det ibland (varför då?). Bilen går perfekt, bättre vrid och startar alltid utan problem.

    Min Webasto får givetvis också gå på E85 vilket inte ska vara något problem enligt den auktoriserade verkstaden som monterat den.

    Jag ser ingen anledning till att tanka bensin igen.

    Bilen är en SAAB 9-5 2.3t 2001
    9-5 2,3t -01

Liknande ämnen

  1. kolla etanolkonvertering
    Av mickevhg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 22:32
  2. Etanolkonvertering av 9-3 03-06 Vad behövs?
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 01:11
  3. etanolkonvertering 9-5 2.0 -99a.
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 07:35
  4. Etanolkonvertering, igen...
    Av mågis i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •