Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Eninge Flush 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153

    Eninge Flush 9-5

    Hur har din 9-5:a reagerat efter utförd Engine Flush (motordialys)?

    Min blev lite tystare och lite jämnare i gången.

    Motortemperaturmätarens läge vid landsvägskörning steg något(!) cirka en millimeter jämfört med innan (innan har den legat väldigt lågt; inte mer än kanske 20% av det vita området). Nu ligger den på kanske 25% av det vita området. Motortemperaturen skiftar också mer nu beroende på om jag kört motorn fort eller lugnt. Kan någon ge mig en förklaring till den minimala men ändå märkbara förändringen av motortemperaturen enligt mätaren, som märktes direkt efter Engine Flush?? Bensinförbrukningen efter Engine Flush är oförändrad.

    Min gissning - som jag också ber att få synpunkter på - är att:

    Oil Sludge (slam)är en restprodukt från en överbelastad motorolja i ditt fordon. Motorolja som är belastad av kontaminerad och/eller oxiderad slam och som körs tusentals kilometer längre än vad den är utvecklad för, kommer att brytas ner till en plastliknande tjära som fastnar på de olika motordelarna, vilka kan orsaka kostsamma reparationer. Denna täckande massa gör att VÄRMEN I MOTORN INTE KAN AVLEDAS ORDENTLIGT UTAN DEN LAGRAR VÄRMEN ISTÄLLET vilket sedan kommer att påverka kylaren och kylarsystemet.

    Motortemperaturmätaren som finns i instumentpanelen mäter värmen på KYLARVÄTSKAN. Efter en Engine Flush klarar motorn att avleda värmen bättre vilket gör att kylarvätskan - som har till uppgift att kyla motorn - blir varmare.

    Tacksam för synpunkter och dina egna erfarenheter!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Det var tydligen ingen som gjort engine flush på detta forum. Mycket märkligt med tanke på alla oljesludge-orsakade problem som ni skriver om. Varför?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Det var tydligen ingen som gjort engine flush på detta forum. Mycket märkligt med tanke på alla oljesludge-orsakade problem som ni skriver om. Varför?
    Här är alla snåla och kör med 5-56 eller WD40 hemma i garaget istället...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Det var tydligen ingen som gjort engine flush på detta forum. Mycket märkligt med tanke på alla oljesludge-orsakade problem som ni skriver om. Varför?
    Här är alla snåla och kör med 5-56 eller WD40 hemma i garaget istället...
    Vad skiljer egentligen 5-56 mot WD40. Min mekaniker säger att WD40 är bättre för den går inte illa åt gummi och slangar. Jag tycker WD40 är svårare att spruta.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Brun7
    Vad skiljer egentligen 5-56 mot WD40.
    16 kr flaskan till WD40s fördel

Liknande ämnen

  1. Engine Flush
    Av Saab-Mange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2020-07-28, 22:40
  2. Engine Flush
    Av Pette i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-12, 14:37
  3. "Check eninge" orsakas av SQR-chip???
    Av Freddan84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •