Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Rost runt vindrutan

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    4

    Rost runt vindrutan



    På min Saab 9000 -95 som jag köpte (billigt hoppas jag) är det rost runt praktiskt taget hela vindrutan samt några rätt stora stenskott ovanför rutan på själva taket. Som det syns på mitt lilla collage är även själva gummilisten till rutan lite böjd på sina ställen och nere i hörnet på passageraresidan är det ganska ruttet. Allt detta är väl resultatet av fusklagade stenskott eller ett väldigt illa gjort rutbyte. Men frågan är vad det kan kosta att fixa detta? Jag förstår att man måste plocka ut rutan (rutan är hel och fin) och minst lacka om runt rutan. Resten av bilen är otroligt nog inget vrak så jag hoppas att detta går att fixa överkomligt.
    Haft: 900 GLi -84, 900i 16V -89, 9000i CC -92, 9000 CSE 2.3i automat -95, 9000 A50 2.3t -97. Just nu: Saablös

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425
    Det är ganska vanligt att 9000 rostar runt rutan och i vissa fall så har det varit för sent när det blivit upptäckt. Plocka bort rutan och se hur det ser ut under, men på bilderna så ser de inge bra ut. Är rädd för att de kan vara kex under rutan...

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Ta bort rutan.
    Slipa, slipa och slipa ännu mer.
    Sedan blästrar du. Och så blästrar du igen. Och så lite till ändå.
    Sedan lär du få svetsa eller tennspackla, för det lär vara en del hål i vindruteramen längst ner.
    Sedan rostskyddar du löjligt mycket.
    Till sist lackar du.
    Klart!
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ta bort rutan.
    Slipa, slipa och slipa ännu mer.
    Sedan blästrar du. Och så blästrar du igen. Och så lite till ändå.
    Sedan lär du få svetsa eller tennspackla, för det lär vara en del hål i vindruteramen längst ner.
    Sedan rostskyddar du löjligt mycket.
    Till sist lackar du.
    Klart!
    Låter ju som ett bra recept. Inga problem att behålla den nuvarande vindrutan alltså? Eftersom jag inte kan göra detta själv utan blir tvungen att hitta nån som gör det, så undrar jag om du har nån aning om vad detta kalaset kan kosta (svart)?
    Haft: 900 GLi -84, 900i 16V -89, 9000i CC -92, 9000 CSE 2.3i automat -95, 9000 A50 2.3t -97. Just nu: Saablös

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av Tobias1984
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ta bort rutan.
    Slipa, slipa och slipa ännu mer.
    Sedan blästrar du. Och så blästrar du igen. Och så lite till ändå.
    Sedan lär du få svetsa eller tennspackla, för det lär vara en del hål i vindruteramen längst ner.
    Sedan rostskyddar du löjligt mycket.
    Till sist lackar du.
    Klart!
    Låter ju som ett bra recept. Inga problem att behålla den nuvarande vindrutan alltså? Eftersom jag inte kan göra detta själv utan blir tvungen att hitta nån som gör det, så undrar jag om du har nån aning om vad detta kalaset kan kosta (svart)?
    Kostnad vet jag inte, men räkna med upp till 2.000 kr.
    Rutan kan du behålla om den inte spricker när du tar bort den.
    All makt åt Thengil!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: Rost runt vindrutan

    Citat Ursprungligen postat av Tobias1984


    På min Saab 9000 -95 som jag köpte (billigt hoppas jag) är det rost runt praktiskt taget hela vindrutan samt några rätt stora stenskott ovanför rutan på själva taket. Som det syns på mitt lilla collage är även själva gummilisten till rutan lite böjd på sina ställen och nere i hörnet på passageraresidan är det ganska ruttet. Allt detta är väl resultatet av fusklagade stenskott eller ett väldigt illa gjort rutbyte. Men frågan är vad det kan kosta att fixa detta? Jag förstår att man måste plocka ut rutan (rutan är hel och fin) och minst lacka om runt rutan. Resten av bilen är otroligt nog inget vrak så jag hoppas att detta går att fixa överkomligt.
    Tja Tobias
    Skicka ett privat PM till mig så skall jag ge dig en adress/vägbeskrivning till en kille som sysslar med just detta. Och KAN dessa saker dessutom. Relativt billig också plus att han finns i kristianstad
    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    70
    Har samma problem. Fast jag tror att rutan är bytt innan på min bil och att tomten som satte dit den igen var lite brutal. Har tyvärr ingen bild som kan visa vad jag menar.

    Men rosten är där och nere i hörnet på förarsidan har det tyvärr rostat helt igenom. Därför har den stått avställd och inne hela vintern, hade inte pengarna till att fixa det förrän nu. När jag tar ut den så ska jag lämna in den men det lär inte bli billigt. Rutan måste bytas och jag har ingen hemska stenskott så det blir tyvärr ingen försäkringsgrej......5000 pix för en ruta. Billigt...not!

    Hur kommer det sig att vissa 9000 är så otroligt brutalt rostangripna runt rutan medans andra ser man inte ett spår på? Är de rostlagade innan eller vad är det som händer egentligen?
    //Kör en silverfärgad Saab 9000 2,3 ltt A50 -97 - SÅLD!

Liknande ämnen

  1. Hur få fast listen runt vindrutan på 9k?
    Av Mussla i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-10, 18:22
  2. Mycket rost runt rutan - Med bilder!
    Av Zingo i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 20:30
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 18:23
  4. Avlägsna listen runt vindrutan
    Av (SiC) i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-21, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •