Ursprungligen postat av Mr Aero
Någon mer som kan svara?
Ursprungligen postat av Mr Aero
Någon mer som kan svara?
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Nu när det är semester tänkte jag gå på den nya bilen Rubbing och vaxning, bilen är svartmetallic så små repor syns väldigt tydligt.
Tänkte beställa provförpackningar fråm ProRecond.
Har tidigare kört på smartabs basic rån claes ohlson. Men vill testa något kraftigare nu.
Har denna polermaskinen http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =147894307
Så vad har ni för tips på prudukter? Skall tillägas att jag inte är någon mästare så gärna lättarbetat.
9-3 Aero SC 2.8T
Hej.
Jag undrar hur ni gör för att polera trånga utrymmen? Där man inte kommer åt med maskin, tillexempel intill rails och under backspeglarna bland annat.
Kör man för hand lär man väl få gnida som bara f*n om man ska få något resultat av det hela, och för att kunna torka bort det lätt?
Använder Menzernas produkter.
Läste föresten också på prorecond forumet att bilen inte behöver vara maskerad när man lägger på lackskyddet Fireglaze. Någon som prövat att göra det? Tänkte att man inte ger sej på det och får massa fula fläckar över allt.
Mvh
Simon
SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100
Ibland kan du ta av ena polertrissan & bara köra med den ena om det är lite tajt med utrymme. Om du har en maskin med dubbeltrissor dvs. Annars är det nog för hand som gäller.Ursprungligen postat av Skalman88
Har inte testat att lägga fireglaze utan att maskera bil faktiskt. Får testa det nästa gång
Saab OG9 3 aero Nordic Steg III
http://www.garaget.org/Fel_xi
På trånga utrymmen brukar jag bara lägga för hand och gnida med en mikrofiberduk. Ofta så syns det ju rätt lite där det är trångt, och för min del gör det inget om det inte är lika bra finnish där, syns iaf inte.Ursprungligen postat av Skalman88
Ang. Fireglaze så vete fasiken om det är så bra att köra på plastdetaljer. Till skillnad från t ex Proguard så innehåller FG lite slipmedel vilket kanske inte är så bra på just plast. Då jag kommit åt plast med FG har det iaf blivit en vit hinna på plasten efteråt likt den man får av vax, så jag maskar alltid.
Hej.
Jaså. Ja jag har bara kört maskerat med FG än så länge med och låter som att man bör fortsätta med det då .
Okej, då är det bara att köra för hand som gäller då.
Mvh Simon
SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100
FG är nåt fruktansvärt på att fläcka gummi och lister. Maskering rekommenderas.
1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd
För att komma med en fråga som kanske kommer att ifrågasätta min INT.
Men vad använder ni för tejp när ni maskerar lister på bilarna? Använder ni "lackerings" tejp eller vad tar ni?
Tips mottages gärna, även om jag lämnar bort min vax/poleringsjobb just nu, så vill jag även börja testa själv.
Saab 9-5 Aero SC -05
Manuell låda.
Har du testat FG nu znorc?Ursprungligen postat av znorc
Vad tycker du?
Biltemas maskeringstejp! På min egen bil brukar jag dock plocka bort listerna och sånt så blir inte så jättemkt maskering.Ursprungligen postat av J4ck3l
Provade det i våras. Det blir blankt, men det är inte speciellt drygt och inte heller lika hållbart som jag skulle vilja.Ursprungligen postat av Bagarn
Detta förutom att den fläckar plast och gummi nåt fruktansvärt.
En sak man dock kan lägga till fördelarna är att om man inte orkar polera varje gång så kan man köra ett varv FG då det innehåller filler och "fyller upp" reporna.
Jag föredrar dock att göra det ordentligt och polera bort reporna.
Just nu ligger "Orange sealer" på bilen. Knepigt att lägga ut eftersom det härdar så våldsamt snabbt, men det blir riktigt blankt. Kanon avrinning och verkar hålla riktigt bra! Vi får se hur det klarar vintersäsongen när det blir lite värre väder och hårdare tvättar.
1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd
Allright! Kul att höra lite synpunkter, har ju bara kört FG som lackskydd än så länge. Är dock sugen på att testa Proguard då jag oxå tycker att det känns som att FG försvinner rätt snabbt. Upplever inte samma fina avrinning och "lenhet" i lacken efter ett antal tvättar.
Vet inte om jag vågar mig på orange-sealer :P
Om någon är sugen på att prova 2-k lackskydd kan jag rekommendera Diamondbrite. Enkelt att få tag på via eBay, runt 70-80 kr för flaskor som räcker 2-3 bilar, inklusive frakt.
Det låter ju bra om det är ett bra lackskydd och inte något plagiat som inte har originalets egenskaper. Eller såna grejer kanske inte piratkopieras?Ursprungligen postat av Marxus
Är Diamondbrite bra annars, lätt att använda osv?
Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07
Det är original, de flesta annonserna kommer från England.
Tyckte det var lätt att använda, inte mycket svårare än ett 1-k. Lätt att lägga på och torka av.
Låter nästan för billigt för att vara sant.
Jag måste nog ta och beställa en laddning, eller två.
Någon mer som har erfarenhet om hållbarheten och glansen på Diamondbrite jämfört med andra "professionella" lackskydd?
Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07
Hur bra håller Concept Vista för alkalisk avfettning? Eller bör man undvika att tvätta med det för att inte behöva smöra på det på all plast varje gång?
Mvh Simon
SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100
Hållbarheten på Vista är god, du behöver nog inte oroa dig. Och hellre avfettning som tar bort smutsen före schamponering än att plasten är fin och bilen får tvättrepor. Avfetta på du.Ursprungligen postat av Skalman88
Jag är på jakt efter ett bra medel för att återfukta plasten (ex. tackräcket) vilket brukar ni använda?
Concept Vista funkar väldigt bra på plast tycker jag, och är sjukt dryg.
Finns att köpa här tillexempel: http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=257
Mvh Simon
SAAB 9-3 2.0T Sport -99 http://www.garaget.org/?car=96100
Köpte en flaska Vista och provade, fungerade riktigt bra. Det svarta blev riktigt svart och det gråa blev mycket bättre. En og 9-3 Aero. Och som sagt sjukt drygt, räcker hur länge som helst.
Mvh
Magnus
Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
Röd 9-3 Aero -02
Silver 9-5 Aero -09