Sidan 4 av 27 FörstaFörsta ... 2345614 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 530

Ämne: Billigt vax eller proffsgrejer??

  1. #61
    Okej så har man en del tjärstänk mm mm så kan man använda det då?

    Har aldrig vart med om lera på lacken menmen man lär sig.....

    Ja så var det LJ då. dem var inte så farligt dyra och har hört att de har mycket bra grejor!

    Har du testat? om du tycker LJ är dyrt så är ju "amatörgrejorna" från sonax lika dyrt! kolla själv!

    vad menar du med: Trutest... Nej tänker inte ens uttala mig..Smilie

    schampoo till bil! lite dyrare kanske men anpassat efter bil kanske?

    mvh // Anders

  2. #62
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Ja har man tjärstänkt,flygrost osv så är det en bra ide att använda claybar. Alt en syra...och syra av ställen där det är sån beläggning.

    Jag tycker att det va dyrt... men å andra sidan skulle jag iof betala lite mer för rätt produkter... och vissa saker/märken som dom har i sitt sortiment är riktigt bra grejjor gäller att "sålla".

    Trutest är ett märke som LJ Säljer tror generalagenten i Sverige heter A clean partner... Köpte lite grejjor från Trutest... deras claybar,lite trissor,och deras glasbehandling... ingenting fungerande tillfredställande.

    Och du har helt rätt... sonax ska man skippa så länge man bara kan...dvs för alltid..

    Yes är drygt och ett mkt bra alternativ... men dosera FÖRSIKTIGT... då för mkt/ofta kan torka ut lacken. yes löser fett...dvs kanon när man kört kallavfettning osv...

    Men ett vax-schampo av valfritt märke fungerar säkerligen kanon.... Då jag har DITEC som lackskydd så ska jag inte använda ett schampo som innehåller silikon/vax... då Ditecen i sig är just fritt från slikon/vax.

    Tänk på när du polerar...att maska all plast osv... så du inte är på och "naffsar" blir vitt och fult då... allra bäst är ju om du kan ta bort lister/plast förstås. Alt kör ett medel som inte ger märken på plast... tex fungerar Smartabs Mirror Image bra....det kan man köra över plast också.

    Annars är det bara ta det "piano" och låta maskinen jobba.... och ligga på ett "okej" varvtal på maskin.

    och du ha inte på för MKT medel på trissorna... det är det första felet "amatörer" brukar göra när dom ska ge sig på att polera bilar....

    LYCKA TILL:
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  3. #63
    ok! undrar fortfarande hur sonax kan vara lika "dyrt" som "proffsprodukter"??

    kör du med smartabs grejor?

    LJ har ju det märket med! =O) vågar du säga vilket märke som du inte tycker är bra på LJ ? Truetest är la dem flaskorna med lite gul text med vita flaskor? jag hoppas iallafall att menzerna är bra! många rekomenderar det.

    Vad händer om man skulle tvätta bilen med ett vaxschampoo när man innan har lagt ett lackskydd utan vax?

    Ok ska inte ta för mycket medel på trissorna! bra råd! tackar!

    mvh // Anders

  4. #64
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    ok! undrar fortfarande hur sonax kan vara lika "dyrt" som "proffsprodukter"??

    kör du med smartabs grejor?

    LJ har ju det märket med! =O) vågar du säga vilket märke som du inte tycker är bra på LJ ? Truetest är la dem flaskorna med lite gul text med vita flaskor? jag hoppas iallafall att menzerna är bra! många rekomenderar det.

    Vad händer om man skulle tvätta bilen med ett vaxschampoo när man innan har lagt ett lackskydd utan vax?

    Ok ska inte ta för mycket medel på trissorna! bra råd! tackar!

    mvh // Anders

    Ja det undrar jag också...för Sonax har aldrig gjort någon människa glad...varken ekonomiskt eller resultatsmässigt... och dessutom är det inte ens smidiga medel att jobba med... så big nono på sonax.

    Som sagt Trutest är ett av dom märkena som jag aldrig skulle ta i med tång....

    Smartab har en del helt ok grejjor... som fungerar bra och är prisvärt. använder bla mkt mirror image...en kanon produkt. använder smartabs sprayvax... deras vinyl shield ... thats it.. sendan kör ja gmkt produkter från meguiars också... samt från ditec,3M och lite sånt... har även haft nöjet (miss) att prova en del av concepts grejjor och är även där så satans missnöjd.. då har jag provat allt från deras limbortagare till fönsterputs...och dessutom allt på 25 liters dunkar...haha..

    Nja.... det finns många fabrikat och produkter...gäller att hitta det bästa av allt... mao prova sig fram och hitta det man tycker e smidigast det finns nästan nån bra produkt hos alla leverantörer....

    ja som sagt ha inte på för mkt medel... och tryck endast lagom hårt med maskin...
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    vad har ni för tips på bra Vax och poleringsmedel som INTE fläckar av sej på plastdetaljerna??
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  6. #66
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    vad har ni för tips på bra Vax och poleringsmedel som INTE fläckar av sej på plastdetaljerna??
    Maskeringstape. Lister och sånt har man förmånen att kunna plocka bort. Det gör jag alltid.

    Annars om man väl lyckas få sina lister vita så är Concept Vista rätt bra på att fixa det. Har för mig att Lahega (?) har en produkt som heter De-wax också, har dock inte provat den.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  7. #67
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    vad har ni för tips på bra Vax och poleringsmedel som INTE fläckar av sej på plastdetaljerna??
    Som sagt Smartabs Mirror Image färgar inte av sig...

    Men BÄST är alltid att maskera/plocka bort listerna.
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    vad har ni för tips på bra Vax och poleringsmedel som INTE fläckar av sej på plastdetaljerna??
    Maskeringstape. Lister och sånt har man förmånen att kunna plocka bort. Det gör jag alltid.

    Annars om man väl lyckas få sina lister vita så är Concept Vista rätt bra på att fixa det. Har för mig att Lahega (?) har en produkt som heter De-wax också, har dock inte provat den.
    jo har funderat på att ta bort dom men då måste man väl köpa nya "pluggar" så dom fastnar på dörrarna igen sen? å sen tätningslisten runt dörrar å den som går hela vägen från framrutan å bak till sidobakrutan längsmed taket är väl inte vara å slita bort å sätta dit igen? eller?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  9. #69
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av Skylab
    vad har ni för tips på bra Vax och poleringsmedel som INTE fläckar av sej på plastdetaljerna??
    Maskeringstape. Lister och sånt har man förmånen att kunna plocka bort. Det gör jag alltid.

    Annars om man väl lyckas få sina lister vita så är Concept Vista rätt bra på att fixa det. Har för mig att Lahega (?) har en produkt som heter De-wax också, har dock inte provat den.
    jo har funderat på att ta bort dom men då måste man väl köpa nya "pluggar" så dom fastnar på dörrarna igen sen? å sen tätningslisten runt dörrar å den som går hela vägen från framrutan å bak till sidobakrutan längsmed taket är väl inte vara å slita bort å sätta dit igen? eller?
    Jag har alltid lyckats ta bort mina lister utan att ha sönder någon plugg. Använder smörkniv i plast för att bända bort listen.

    Tätningslisten hade jag inte en tanke på. Det som sticker ut måste ju vara enkelt att dra en lång taperemsa på.. Jag ska iväg och polera min bil nu, så vi får se hur det ser ut
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  10. #70
    Hej!

    Ta gärna för och efterbilder znorc !

    Jag har ju i början utav tråden sagt det att jag tycker att sonax för mig har varit bra! har ändrat den inställningen nu lite, just för att det inte håller så länge. MEN det flytande hårdvax från sonax kan du köra över alla svarta lister och det blir inga märken eller vita fläckar och det tycker jag är bra! det verkar vara så att de mera proffsiga medlerna lämnar vita fläckar! lite dåligt!

    Mvh // ANders

  11. #71
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Hej!

    Ta gärna för och efterbilder znorc !

    Jag har ju i början utav tråden sagt det att jag tycker att sonax för mig har varit bra! har ändrat den inställningen nu lite, just för att det inte håller så länge. MEN det flytande hårdvax från sonax kan du köra över alla svarta lister och det blir inga märken eller vita fläckar och det tycker jag är bra! det verkar vara så att de mera proffsiga medlerna lämnar vita fläckar! lite dåligt!

    Mvh // ANders
    Ja sonax e ingen höjdare på å hålla så länge. Undviker dom helst.. men ska nog testa smartabs grejjor ist får la va värt å tejpa lite bara det håller några månader iaf!
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  12. #72
    Beställde ju som sagt grejor från Lj där det lackskyddet jag köpte skulle hålla 12-18 månader! det är BRA !!

    mvh // Anders

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    Beställde ju som sagt grejor från Lj där det lackskyddet jag köpte skulle hålla 12-18 månader! det är BRA !!

    mvh // Anders
    Var det sonax hardwax du menar nu elle??
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  14. #74
    nej jag har inte beställt sonaxgrejor från LJ

    Jag beställde CTI:s egna!

    mvh // Anders

  15. #75
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    nej jag har inte beställt sonaxgrejor från LJ

    Jag beställde CTI:s egna!

    mvh // Anders
    aha.. ja det var inte dyrt... 299kr... å hur länge har du haft det på bilen nu?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  16. #76
    har ens inte fått hem grejorna! =O)

    mvh // Anders

  17. #77
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av bosabengt
    har ens inte fått hem grejorna! =O)

    mvh // Anders
    spännande! meddela hur resultatet blev sen! vad använder du för maskin till det?
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  18. #78
    JA det kommer nog bli bra! men det kommer nog ta ett tag till innan jag kommer ta itu med det! men jag kommer garanterat lägga uoo lite bilder osv på denna tråden när jag har gjort det!

    maskinen jag har är den med två huvuden från biltema! duger mer än väl för en amatör! =O)


    mvh // ANders

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    376
    gör den säkert lycka till!
    Saab 9-5 Vector 2005 www.garaget.org/Johankp

  20. #80
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Nu finns bilder på poleringen av min bil i min projekttråd:

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 29#1547529

    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

Liknande ämnen

  1. 9000 cse=kan gå billigt...
    Av bondeby1 i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-03, 21:53
  2. fått tag på en 9000 2,3t -94 billigt, eller?
    Av Tim900turbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 13:57
  3. Är det för billigt?
    Av Blue Spirit i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 08:54
  4. billigt eller?
    Av putteturbo i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-20, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •