Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Mäta motståndet över trimpottarna på apc´n?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177

    Mäta motståndet över trimpottarna på apc´n?

    Har funderat lite på en grej angående apc´n. Då jag har lite problem med min just nu så undrar jag om det skulle gå att mäta över trimpottarna? Om jag inte fått det om bakfoten så bör det ju vara att man justerar motståndet med hjälp av pottarna? Och om det är så så bör ju någon som har en likvärdig bil kunna mäta på sina och så tar man samma värde på sin egen?

    Detta är bara teorier men borde det inte gå, iaf teoretiskt?

    Bonusfråga: Mina pottar har inget "stopp", dom går alltså att vrida på i oändlighet, eller iaf så många varv jag har orkat vrida för att testa. Skall dom gå att göra så med eller är dom trasiga? För den går inte justera längre.

    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Hej!

    Det går att mäta "pottarna", jag har dock inte koll på exakt hur det går till. Boxarna är dock individuellt justerade när de en gång i tiden byggdes ihop, detta gör att det inte alls är säkert att värdet på t ex K-poten är exakt lika på två boxar.

    900Aero.com finns det en lista på vad de olika boxarna skall ha för värden (dock inte alla boxarna).

    Vilka pottar har du varit och skruvat på?

    K-poten skall inte röras då detta är hur känslig boxen skall vara för spikningar från knacksensorn.

    P-poten ställer hur snabbt/långsamt laddtrycket skall stigas. Denna bör man inte heller justera, om man gör det så skall man vara försiktig då man riskerar att få ett skenande laddtryck om den är för högt ställd. Man brukar justera denna lite försiktigt i samband med omlödning av APC-box.

    F-poten ställer man maximalt laddtryck med, det är denna man justerar vid omlödning av APC-box t ex.

    Det allra enklaste (och kanske säkraste) är att testa med en annan APC-box, kanske har någon kompis du kan låna av?

    MVH

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Men även om inte värdet är samma från fabrik så bör ju tex Speedparts justera boxarna ganska så likvärdigt på steg 1 t.ex. Och om jag hittar originalvärdet på min box så bör jag ju kunna justera det med hjälp av mätvärden via en multimeter t.ex.

    Den har gått som den skall men efter ett motorbyte så stämmer det inte riktigt, andra kolvar osv. Och det bör ju finnas ett stopp på pottarna eller? Dom skall väl inte gå att vrida i oändlighet. Hoppas man förstår hur jag tänker, svårt att plita ner i text det man försöker spekulera i huvudet

    Och om vi går tillbaka till en firma som moddar apc boxar så räcker det ju att skicka in boxen. Och enligt mina spekulationer så chansar jag på att dom har ett färdigt "trimvärde" att gå efter och således bara justerar pottarna efter det?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Det var som jag trodde! Det gick att göra så, mina pottar var helt fel värden på. Men när man fick tag på originalvärderna så var det bara att mäta över värdena och justera dom likadant.

    Så nu är det ju bara att dra igång byteshandeln med värden fram och tillbaka. Let the trading begin!

Liknande ämnen

  1. Mäta en Lambdasond
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 18:33
  2. Mäta ET på bil?
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •