Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Varför rasar så många turbo på 9-5???

  1. #1

    Varför rasar så många turbo på 9-5???

    Hej alla!

    Har fått för mig att många turbos rasar på 9-5 redan efter 10000 - 12000 mil. Min gav upp vid 12000 ...kompisens redan vid 8000. I ganska många annonser man ser på tex blocket kan man läsa att turbon e bytt vid ca 12000 mil. Man kan ju tycka att turbon borde hålla minst 20000 mil nu för tiden då turbo är väl känd och väl beprövad teknik sen typ 20 år tillbaka.

    Alltså vad kan detta bero på???

    * dålig olja pga den ökända vevhusventen?

    * dålig/ojämn kvalitet?

    * underdimensionerad?

    * chip trimmning ?

    * annat?

    Nån som har en åsikt....

    /pontus

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 535
    Brist på olja..
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    ....glömde den
    ...gäller dock inte min 9-5....har kollat oljan vid varje tankning senaste 9000 milen.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 632
    Citat Ursprungligen postat av pontuz999
    ....glömde den
    ...gäller dock inte min 9-5....har kollat oljan vid varje tankning senaste 9000 milen.
    kanske finns olja i systemet, frågan är vad det hjälper om systemet är igensatt....

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 405
    Medlem#
    3020
    Om man sköter om sin bil så fungerar de alldeles utmärkt.

    Min 9-5:a -01:a har orginal Turbo och VV är också orginal.

    Den har fungerat alldeles utmärkt. Dock så har man bytt olja var 1.000:e mil.

    Mvh

    Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 148
    Själva aggregatet GT17 har väl inte heller gjort sig känt för att vara något underverk av hållbarhet? Behöver ju inte absolut vara motorn som det är fel på då turbon rasar utan de kan ju vara själva turbon som är av lite halvtaskig kvalite?

    Bara en tanke.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Jag bytte min Garrett GT1752S vid 17 704 mil eftersom jag monterade ett Steg 3-trim då.

    Tyckte det var bäst att ha fräscha grejer under huven vid högre laddtryck och högre avgastemp.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  8. #8
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 070
    Medlem#
    2661
    Det kan säkert vara många turbosar som skulle kunna räddas om folk inte stänger av bilen tvärt efter de kört lite hårt med den. Man måste ju låta motorn gå på tomgång minst en minut även med dessa moderna vattenkylda aggregat ändå. Skulle tro att många inte tänker på detta, samt att det finns folk som kanske inte ens vet att de har en turbomotor under huven...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  9. #9
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 757
    Medlem#
    2723
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    samt att det finns folk som kanske inte ens vet att de har en turbomotor under huven...
    Så är de garanterat
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av Johan-99T16
    Det kan säkert vara många turbosar som skulle kunna räddas om folk inte stänger av bilen tvärt efter de kört lite hårt med den. Man måste ju låta motorn gå på tomgång minst en minut även med dessa moderna vattenkylda aggregat ändå. Skulle tro att många inte tänker på detta, samt att det finns folk som kanske inte ens vet att de har en turbomotor under huven...
    Du har så rätt så...
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=75229

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av pontuz999
    ....glömde den
    ...gäller dock inte min 9-5....har kollat oljan vid varje tankning senaste 9000 milen.
    kanske finns olja i systemet, frågan är vad det hjälper om systemet är igensatt....
    Med igensatt ventilation kan man förlora olja rätt snabbt... Oupptäckta ventilationsfel gör ju att oljan kan försvinna, vilket som följdfel (direkt eller indirekt eftersom belastningen på den kvarvarande oljan ökar) ofta ger kamkedje och/eller turboras. Om man alltid kör lugnt i högersvängar kanske oljelampan aldrig hinner blinka till som varning...

    Sedan finns det ett alternativ till, nämligen utspädning av oljan med bensin så den förlorar smörjegenskaperna. Om motorn läcker/förbrukar olja, tillför sot och bensin i rätt (hmm...) propotioner så kan man bli lurad när man tittar på oljestickan. (Detta lär ha inträffat i enstaka motorer, dock känner jag inte till om det har inträffat i någon SAAB).

    Jag har fortfarande orginalturbon i min, och den har hittills gått med 2000mil oljebytesintervaller. Men antalet gånger som jag kört kortare tider än 15 minuter i sträck är försumbart, så kondensvattnet blir normalt bortkokat vid varje körning, dvs oljan har haft ganska bra betingelser i min bil.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    337
    kan också vara så att man har vara så att man tror att man ska vara jätte snäll med bilen och häller i helsyntet (5-40) vid oljebyte, då den är ganska tunn så kan den förångas i turbon och tillslut skär den ihop!
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    kan också vara så att man har vara så att man tror att man ska vara jätte snäll med bilen och häller i helsyntet (5-40) vid oljebyte, då den är ganska tunn så kan den förångas i turbon och tillslut skär den ihop!
    Det där resonomanget tror jag inte på.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    kan också vara så att man har vara så att man tror att man ska vara jätte snäll med bilen och häller i helsyntet (5-40) vid oljebyte, då den är ganska tunn så kan den förångas i turbon och tillslut skär den ihop!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Den första anledningen tror jag är att bilar med nytt turbo gått med för lite olja då coh då, belastast för mycket vid kall motor. Och inte minst inte fått svalna innan turbon kylts ner tillräckligt..Oljan slutar cirkulera i turbon så den koxar ifall den är för varm innan man stänger av bilen..å sen är man ute å gasar igen så blir det fina repor i lagerbanan..

    Min har gått över 24000mil orginaltrimmad, varav 20000 mil som "VD bil" och den ger inte ett knyst av blåtonad rök av sig vid acceleration eller stopp vid typ rödljus...Helt frisk turbo alltså..Men den har gått långa resor varje dag så det är nog framför allt det som räddat den..

    MVH Peter..

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    368
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    kan också vara så att man har vara så att man tror att man ska vara jätte snäll med bilen och häller i helsyntet (5-40) vid oljebyte, då den är ganska tunn så kan den förångas i turbon och tillslut skär den ihop!
    Jo men det låter ju logiskt, att om oljan är tunn så förångas den lättare...Ska tänka på det nästa gång å hälla i grannens använda automatolja, den är seg å fin

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    963
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Om man sköter om sin bil så fungerar de alldeles utmärkt.

    Min 9-5:a -01:a har orginal Turbo och VV är också orginal.

    Den har fungerat alldeles utmärkt. Dock så har man bytt olja var 1.000:e mil.

    Mvh

    Magnus
    detta är receptet , det är inget fel på bilarna de kräver bara lite omvårdnad tänk om folk kunnde fatta detta. det finns alldeles för många nötter helt enkelt.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 959
    Så här är det. Vevhusventilationen täpps och oljan läcker ut genom packboxar och andra tätningar, turbon skär ihop pga för lite olja kombinerat av väldigt skitig olja(oilsludge), även ökat sltage på kamkedja och balansaxelkedja.
    Andra steget, är att man fått VV uppdaterad, till den med 14mm hål i oljefällan. Då rasar turbon istället av att den får äta olja på insugssidan, pga av att hålet i oljefällan är så stort att oljan sugs upp genom den. Då ökar slitaget på kamkedja osv av för lite olja i motorn.
    Samma fenomen kan också uppstå vid första förklaringen vid olyckliga omständigheter. Men detta fenomen tror jag kan åtgärdas genom en använda en tjockare helsyntetisk olja. Har själv provat det i min bil och det verkar fungera. Kör nu med 5w-50, innan som GM och Saab rekommenderar 0w-40.
    Förresten så har Saab kommit med en ny åtgärd tills dom kommer med den slutgiltiga. Det har uppdagats att ventilkåpans ventilation täpps. För kolla om så är fallet så suger du i anslutningen på ventilkåpan, det ska inte vara något motstånd. Är det täppt får man plocka bort ventilkåpan och rengöra dom två rören till VV utgången. Lättast med tryckluft och lite avfettingsmedel.

  19. #19
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 527
    Medlem#
    1469
    Träffade på en äldre herre för några år sedan. Hade parkerat brevid hans og900 S på en parkering. Den var FRUKTANSVÄRT välvårdad och såg typ ny ut. Vi snackade lite om konsten att vårda bilar varvid jag säger "Det är inte ofta man ser en så välvårdad 900 turbo". Gubben tittar lite frågande på mig. "Det är väl ingen turbo i denna..."

    Så visst finns det de som har bristande koll på vad de har under huven...
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 01:00
  2. Om en turbo rasar...?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 13:51
  3. Varför rasar turbon var 300mil?
    Av Rickard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 232
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 11:25
  4. Varför säljs det så många 9-3 aero nu?
    Av bassline i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 09:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •