Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Problem med turbotrycket 95 aero-05?

  1. #1

    Problem med turbotrycket 95 aero-05?

    Ny på detta enorma Saab forum...o jag har sökt för att få lite hintar om mitt problem.Har ägt bilen i 4mån en Aero 250hk-05 11500mil,allt är orginal på bilen o har upptäckt på senare tid att det är ibland ingen fart i bilen,om man går efter org mätare så när den strular så ligger visaren i mitten på orange fältet o när den går bra så går den in en bit på röda.
    Det sjuka är att den kan gå dåligt på måndag kväll men går bra på tisdag morron,vid dålig fart så märker man svaga ryck i bilen...det liksom är som turbon tappar o den blir strypt på nåt vänster..jag får ej upp några felmeddelanden i display och har ej varit till Saab o kollat om det finns några felkoder...är ingen supermeck men vill gärna prova här innan jag gör bort mig på Saab verkstan...vad tror ni?
    Tacksam för lite tips!
    95 aero

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Börja med att byta tändstift, om det inte redan gjorts, de skall ju bytas vid 12000mil sedan kan du prova annan tändkassett.
    Kan bero på mycket, men detta är det vanligaste felet.

    Luftläckage genom backventiler osv kan oxå vara tänkbart.

    Eftersom det är nära till 12000mil service kan du ju passa på att göra den, då får du även bytt bränslefilter och luftfilter, så har du tagit bort några fler felkällor i a f.

    Lycka till!

  3. #3
    Tack för snabbt svar...den är servad för 300 mils sen och det var "12000milasevicen".Jag får kolla om jag kan byta tändkasseten...och den måste vara till en Aero 05?
    95 aero

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av punkarn65
    Tack för snabbt svar...den är servad för 300 mils sen och det var "12000milasevicen".Jag får kolla om jag kan byta tändkasseten...och den måste vara till en Aero 05?
    I den servicen ingår inte tändstift vad jag vet. Se till att få dom bytta med så har du ytterligare en källa struken ur listan. Kan ju vara så att även om dom är bytta så kan dom strula..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Efter intressant läsning på detta guldforum så kommer jag o kolla upp backventilerna...
    Hoppas på det bästa!
    95 aero

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Byt även stiften , kostar inte mycket.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168
    På senare mjukvaruversioner, till bl.a. B235R, finns det en "spärr" som inte tillåter fullt effektuttag innan motorn uppnått normal driftstemperatur. Då går nålen inte ända upp på rött, utan stannar en bit längre ner, och motorn känns påtagligt slöare.

    Kanske är det så enkelt att dom gångerna du tycker bilen går surt, att den inte är driftsvarm nog?

Liknande ämnen

  1. Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero M04
    Av Outlaw84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 10:48
  2. Fel på turbotrycket
    Av saab 9000cse-A50 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 06:54
  3. Turbotrycket
    Av SAAB-TOK i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 19:14
  4. Nya turbotrycket
    Av Freeboo i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •