Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9000 CS: saknar vänster helljus (FIXAT)

  1. #1

    9000 CS: saknar vänster helljus (FIXAT)

    Hej

    Jag har bytt vänster lyktinsats på min -94:s CS o efter det saknar jag helljuset på vänster!!! Den nya insatsen är en CS 92-93:a

    Höger funkar som den ska.

    Jag har halvljus och p-ljus på vänster men ej helljuset.

    Det här har jag gjort:

    -Mätt motståndet mellan anslutningen som sitter på insatsen-helljuslampan= ok
    -Mätt mellan svarta hon-kontakten som man trär på insats-anslutningen och lampan= ingen ström.
    -Mätt mellan säkringsplatsen för vr helljus-lampan= ingen ström. (säkring hel)
    -Kopplat mellan batteri+ och lampa= ljus.

    Nu har jag nöddragit en kabel mellan säkringsplats för höger helljus och till vänster helljus-lykta. Höger säkringsplats matar nu bägge helljusen.

    Jag har alltså INGEN ström i säkringsboxen till vänster helljus.

    Vad kan vara tokigt?

    Kan relät som sitter i boxen ge dessa symptom att bara ett helljus lägger av?
    Signalhornet funkar, läste att de kunde lägga av om relät var kasst.


    Mvh

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Om du inte har ström fram till säkringen är relät nästa steg att felsöka. Kan vara antingen det röda dubbelrelät, eller det orange märkt "Lamp Control" (egentligen inget relä, utan en ljusövervakningskrets).
    "Lamp Control"-enheten kan tas isär och sedan löder man om all anslutningar till kontaktstiften. Sedan brukar det fungera igen. Om även indikatorlampan för helljuset i instrumentbrädan slocknat är det garanterat "Lamp Control"-enheten.

    Kolla den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86481
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Ok! Tack för svar o tips...

    Det kan ju vara på det viset att helljuset varit släckt ett tag men då jag alltid kör med helljus+x-ljus så lär jag kanske inte upptäckt att ett helljus varit släckt, utan jag upptäcker det nu när jag särskilt kollar upp belysningen.

    Mvh

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Om du inte har ström fram till säkringen är relät nästa steg att felsöka. Kan vara antingen det röda dubbelrelät, eller det orange märkt "Lamp Control" (egentligen inget relä, utan en ljusövervakningskrets).
    "Lamp Control"-enheten kan tas isär och sedan löder man om all anslutningar till kontaktstiften. Sedan brukar det fungera igen. Om även indikatorlampan för helljuset i instrumentbrädan slocknat är det garanterat "Lamp Control"-enheten.

    Kolla den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86481
    Även dubbelrelät kam behöva en duvning med lödpennan.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Det verkar som ni är rätt övertygade om att det är relä-trassel. Känns skönt.

    Mvh

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av -94 9000 2,3T cse
    Det verkar som ni är rätt övertygade om att det är relä-trassel. Känns skönt.

    Mvh
    Är inte så mkt annat det kan vara, ska vara kabelbrott fram till relät isf, men då borde båda helljusen vara ur funktion.
    Jag har lött om 3 st ljusövervakningsrelän och 1 dubbelrelä, det är hur enkelt som helst om man har en lödkolv.
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Hej

    Jag bara garvar! De var ju naturligtvis som ni tipsade. 10 minuter med lödkolven så funkade allt ljus i bilen igen.

    Tusen tack för hjälpen!

    Mvh

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Aeronorpan
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Om du inte har ström fram till säkringen är relät nästa steg att felsöka. Kan vara antingen det röda dubbelrelät, eller det orange märkt "Lamp Control" (egentligen inget relä, utan en ljusövervakningskrets).
    "Lamp Control"-enheten kan tas isär och sedan löder man om all anslutningar till kontaktstiften. Sedan brukar det fungera igen. Om även indikatorlampan för helljuset i instrumentbrädan slocknat är det garanterat "Lamp Control"-enheten.

    Kolla den här tråden:
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=86481
    Även dubbelrelät kam behöva en duvning med lödpennan.
    Kan dubbelrelät göra så att det inte alltid går att blända på/av ibland?
    Jag har problem med det då och då, men jag har bara bytt det orangea relät då jag trodde felet låg där eftersom varje gång jag drog ur och satte i det så fungerade det igen. (tiden det fungerar är varierande)

    Finns det möjligen någon som har bilden över lödpunkterna som nämns i tråden det länkas till?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    153
    Kan dubbelrelät göra så att det inte alltid går att blända på/av ibland?
    Yes! Hade det problemet på min 9000-96. Dock hade jag inte läst om alla dess fiffiga tips och bad SAAB att åtgärda problemet i samband med service 100 spänn bara för arbetet att byta...
    För mig fungerade en nödlösning genom att vrida strömställaren från halvljus till parkeringsljus och tillbaks igen (snabbt) så kunde jag tända och släcka helljuset (då det inte funkade på normalt sätt).
    9-5 SC 2.0t Vector aut. Biopower -06
    -Nu med Hirsch under huven-

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Färgelanda
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Nuno
    Kan dubbelrelät göra så att det inte alltid går att blända på/av ibland?
    Yes! Hade det problemet på min 9000-96. Dock hade jag inte läst om alla dess fiffiga tips och bad SAAB att åtgärda problemet i samband med service 100 spänn bara för arbetet att byta...
    För mig fungerade en nödlösning genom att vrida strömställaren från halvljus till parkeringsljus och tillbaks igen (snabbt) så kunde jag tända och släcka helljuset (då det inte funkade på normalt sätt).
    Tack för tipset, ska testa det nästa gång det händer
    Blir nog ett besök till skroten för att plocka ett sådant relä, vågar inte löda i mitt utan att ha ett i reserv

  11. #11

    Re: 9000 CS: saknar vänster helljus (FIXAT)

    Jag har problem med signalhornet och halvljusen samtidigt. Signalhornet fungerar inte alls, och ljusen är svaga och beroende på om han har inställt på vanlig eller dim-ljus (tror jag det är). Kan det bero på detta relä, eller andra relän, och var sitter de i sådana fall? Är det i motorrummet eller bakom panelen under handskfacket?

Liknande ämnen

  1. Saknar helljus 9-5
    Av Fenix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-29, 01:28
  2. Defekt Helljus vänster, 9-5 -03
    Av Hustler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-22, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •