Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hur får man bort membrandosans klipp?

  1. #1
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567

    Hur får man bort membrandosans klipp?

    Ska byta membrandosa på min ng900, o det ser ju inte så svårt ut, men klippet som den sitter med verkar tämligen svårt att få bort.
    Så har ni några tips på hur man får bort det?
    Kan tillägga att jag testat att dra bort det med en tång, men man får inget grepp om den.

    MVH Mig Själv
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  2. #2
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567
    Kom igen nu, nån är det väl ändå på det här forumet som bytt membrandosa, eller kör alla med original
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 138
    Medlem#
    2555
    Är det ett påtryckt clips, slå bort det med en mejsel men höll för f_n koll på vart det tar vägen
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 833
    Är det inte bara en vanlig spårryttare?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det inte bara en vanlig spårryttare?
    Som dessutom nästan alltid är bortrostad.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Är det inte bara en vanlig spårryttare?
    Jag vet faktiskt inte, man kan inte se ovanifrån hur det ser ut riktigt.

    Det där med att slå bort det med mejsel, asså, ovanifrån är isf det enda sättet att göra det, men kan det verkligen lossna då?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mälardalen, Västerås
    Inlägg
    179
    plåtsaxs?
    Gamle Röda 900 -94 http://www.garaget.org/?car=25371
    Kör numera m3 e46

  8. #8
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av _Ant0n
    plåtsaxs?
    Vore bra om man kunde få bort det utan att ha sönder det. O dessutom tror jag inte man kommer åt med en plåtsax
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 387
    Kommer man åt så finns de speciella tänger man kan använda om man har ett väl utrustat garag.
    Annars en liten tång och mycket kraft kan funka. Dra loss den då!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kommer man åt så finns de speciella tänger man kan använda om man har ett väl utrustat garag.
    Annars en liten tång och mycket kraft kan funka. Dra loss den då!

    MVH

    F
    Problemet är att det knappt finns nåt att greppa i i klippet. Tänkte om det än nån som har nån speciallösning på det där, för det verkar riktigt lurigt.
    Kanske blir till att plocka fram Dremeln o köpa ett nytt klipp bara
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 387
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kommer man åt så finns de speciella tänger man kan använda om man har ett väl utrustat garag.
    Annars en liten tång och mycket kraft kan funka. Dra loss den då!

    MVH

    F
    Problemet är att det knappt finns nåt att greppa i i klippet. Tänkte om det än nån som har nån speciallösning på det där, för det verkar riktigt lurigt.
    Kanske blir till att plocka fram Dremeln o köpa ett nytt klipp bara
    Finns speciella tänger just för de.
    Men du får testat dig fram och andvänd bara inte samma igen!

    MVH

    F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 096
    Medlem#
    5389
    Först o främst, är det en spårryttare (som LM visade här ovan) som låsning eller är det en sån här låsning?

    En spårryttare kan vara lite marig att få bort men det brukar gå bra att vända öppningen uppåt och sedan ta två plattmejslar och trycka på varsin sida om öppningen. 9 fall av 10 så försvinner låsningen så köp en ny innan! Är det det andra låsclipset jag visare så brukar de inte vara några problem att ta med en tång men eftersom du säger att det går med en tång låter det ju onekligen på dig som att det är en spårryttare...


    Lycka till!

  13. #13
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Först o främst, är det en spårryttare (som LM visade här ovan) som låsning eller är det en sån här låsning?

    En spårryttare kan vara lite marig att få bort men det brukar gå bra att vända öppningen uppåt och sedan ta två plattmejslar och trycka på varsin sida om öppningen. 9 fall av 10 så försvinner låsningen så köp en ny innan! Är det det andra låsclipset jag visare så brukar de inte vara några problem att ta med en tång men eftersom du säger att det går med en tång låter det ju onekligen på dig som att det är en spårryttare...


    Lycka till!
    Det är inte ett sånt som du visade iaf, då hade det nog varit enklare.
    Nej, nu är jag trött på det där klippet så jag åker till närmsta Svenska Bil på måndag o köper nytt, o sen tar fram Dremeln, muahahahaha!!

    Tack för hjälpen allihop!
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 096
    Medlem#
    5389
    Dremeln låter som ett lite väl onödigt verktyg...prova med två mejslar som jag skrev!

  15. #15
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Dremeln låter som ett lite väl onödigt verktyg...prova med två mejslar som jag skrev!
    Jag köpte rätt nyligen Dremeln för 999:- o har bara använt den två gånger, jag vill ha valuta för pengarna!

    Nämen skämt åsido, jag förstår inte riktigt vad du menar med att vända öppningen uppåt.
    Om man står framför motorhuven o tittar rakt ner på klippet så sitter liksom membrandosan o täcker hela skiten, det verkar skitnarigt att komma åt, verkar inte va lättare underifrån heller eftersom en massa rör o skit går där
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 518
    Vad är problemet.... Tomt på kreativ fantasi och logik....?


    Dessa spårryttare, alltså låsringen som visas först i tråden, är oftast busenkla att få väck.

    Man kan testa om man kan kila in en liten mejsel i de två uttagen inne i låsringen och sen bända ut den med mejseln åt det håll de ska ut. Dem ska alltså nortmalt skjutas in i spåret radiellt, alltså från sidan, och ut samma väg.

    Eller så tar man en tång, liten polygrip t ex, och sätter den så ena käften klämmer mot öppningen på låsringen och den andra på andra sidan stången eller vad det nu är. Och så klämmer man till så brukar låsringen komma så fint så fint.

    Eller en bredare mejsel eller liknade, sätter den mot öppningen och knackar till bestämt så brukar de hoppa ut.

    Men, ha en ny i reserv för de kan sprätta bort så man aldrig hittar dem igen.

    Jag har hört att man håller på att utveckla en ny variant på dessa låsringar i kardborrband, speciellt framtagna för folk med tummen mitt i handen.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  17. #17
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Vad är problemet.... Tomt på kreativ fantasi och logik....?


    Dessa spårryttare, alltså låsringen som visas först i tråden, är oftast busenkla att få väck.

    Man kan testa om man kan kila in en liten mejsel i de två uttagen inne i låsringen och sen bända ut den med mejseln åt det håll de ska ut. Dem ska alltså nortmalt skjutas in i spåret radiellt, alltså från sidan, och ut samma väg.

    Eller så tar man en tång, liten polygrip t ex, och sätter den så ena käften klämmer mot öppningen på låsringen och den andra på andra sidan stången eller vad det nu är. Och så klämmer man till så brukar låsringen komma så fint så fint.

    Eller en bredare mejsel eller liknade, sätter den mot öppningen och knackar till bestämt så brukar de hoppa ut.

    Men, ha en ny i reserv för de kan sprätta bort så man aldrig hittar dem igen.

    Jag har hört att man håller på att utveckla en ny variant på dessa låsringar i kardborrband, speciellt framtagna för folk med tummen mitt i handen.....


    MVH Tony
    Hade jag haft några hundra förslag på hur man fick bort den så hade jag nog inte ställt frågan här

    Ska testa att bända ut den med ett par mejslar som du säger, men att ta den med en tång går som sagt inte, då det sitter en stor membrandosa ivägen

    Dessutom tycker jag att mitt förslag om att Dremla bort den va extremt kreativt och lätt det mest logiska förslaget hittils
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 518
    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Vad är problemet.... Tomt på kreativ fantasi och logik....?


    Dessa spårryttare, alltså låsringen som visas först i tråden, är oftast busenkla att få väck.

    Man kan testa om man kan kila in en liten mejsel i de två uttagen inne i låsringen och sen bända ut den med mejseln åt det håll de ska ut. Dem ska alltså nortmalt skjutas in i spåret radiellt, alltså från sidan, och ut samma väg.

    Eller så tar man en tång, liten polygrip t ex, och sätter den så ena käften klämmer mot öppningen på låsringen och den andra på andra sidan stången eller vad det nu är. Och så klämmer man till så brukar låsringen komma så fint så fint.

    Eller en bredare mejsel eller liknade, sätter den mot öppningen och knackar till bestämt så brukar de hoppa ut.

    Men, ha en ny i reserv för de kan sprätta bort så man aldrig hittar dem igen.

    Jag har hört att man håller på att utveckla en ny variant på dessa låsringar i kardborrband, speciellt framtagna för folk med tummen mitt i handen.....


    MVH Tony
    Hade jag haft några hundra förslag på hur man fick bort den så hade jag nog inte ställt frågan här

    Ska testa att bända ut den med ett par mejslar som du säger, men att ta den med en tång går som sagt inte, då det sitter en stor membrandosa ivägen

    Dessutom tycker jag att mitt förslag om att Dremla bort den va extremt kreativt och lätt det mest logiska förslaget hittils

    Vilken membrandosa är det du talar om? Är det inte den på turbon, den som reglerar wastegaten? Och du menar låsclipet i änden av stången, det som håller stången mot wastegatearmen?

    Det har hur som helst gått bra att ta bort på de sätt jag tipsat om för mig, även om det är trångt. Är det för trångt för att komma till uppifrån så får man ta det inderifrån.

    För om du inte kan få bort det som jag tipsat om, utan Dremlar bort det, hur ska du då komma åt att få dit det nya låsclipet? Kan du Dremla på det....?

    Jag vill minnas att det varit frågor om detta låsclip förut på detta forum, men inte att någon haft så stora problem med det som du nu har. Så är det samma clip vi talar om eller har du lyckats hitta jordens mest komplicerade låsclip?



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 096
    Medlem#
    5389
    Jag får ställa samma fråga son Tony, vilket låsclips är du ute och seglar efter? FÖr det är ju säkert 1-1,5 dm mellan tryckklocka och låsclipset...


  20. #20
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 548
    Medlem#
    7567
    Det är exakt det clipet ni talar om, o jag börjar nästan tro att det är jordens med komplicerade låsclip
    Saker är den, att man knappt ser det ovanifrån eftersom det sitter under den svarta delen som är delvis inringad.

    Men ja, jag får helt enkelt hålla på lite så går det säkert.

    Tack för alla svaren o måttligt men hån
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

Liknande ämnen

  1. Mysigt SAAB-klipp
    Av Stifler i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-12, 16:30
  2. Klipp: Rolf Peter
    Av Bacon i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 23:42
  3. Klipp: Bank rån
    Av Bacon i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 19:22
  4. Klipp: Skär av sig finger
    Av Bacon i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 11:24
  5. Vilket klipp.. Verstadshandböcker.. =)
    Av Mr_Lööf i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 00:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •