Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta sidoruta fram på en 9-5SC?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    157

    Byta sidoruta fram på en 9-5SC?

    Ska byta min sidoruta fram på passagerarsidan pga några repor som finns där. Har ej försökt än men ska göra det till helgen, så jag tänkte höra om det är något man bör tänka på? Är det krångligt, någon som har en beskrivning på det hela?

    Bilen är en 9-5SC -06.

    Mvh Tompa
    Saab 9-5SC Aero -06 Steelgrey

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    607
    ta bort de 3 pluppar som täcker skruvarna. skruva bort skruvarna, börja dra bort dörrsidan längst ner i mitten eller i ytterkanten dra i plasten med naglarna typ. sen jobbar du dig runt. sen lossa plasten runt fönstret bara dra loss men försiktigt så att inte plasten srpicker sen kan du ta bort plasten som sitter runt fönstret sen drar du dörrsidan uppot så lossnar den från sitt fäste. glömm inte lossa öppnigshandtaget o el kablar. sen hissar du ner fönstret till hälften du kommer se hur fönstret sitter fast med klips längs ner om du drar av lite av ljudisoleringen. lossa sen drar du ut fönstret.
    hade du frågat en vecka innan kunde jag ha tagit bilder har ljudisolerat dörrar blandannat.

    viktigast att tänka på är att inte dra loss för snabbt för då spricker allt. någon annan kanske kan skriva lite mer klar guide men det är inte alls svårt även utan guide bara tänka lite.. lycka till
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    157
    Ok tack, ska väl gå vägen antar jag.
    Saab 9-5SC Aero -06 Steelgrey

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 919
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    ta bort de 3 pluppar som täcker skruvarna. skruva bort skruvarna, börja dra bort dörrsidan längst ner i mitten eller i ytterkanten dra i plasten med naglarna typ. sen jobbar du dig runt. sen lossa plasten runt fönstret bara dra loss men försiktigt så att inte plasten srpicker sen kan du ta bort plasten som sitter runt fönstret sen drar du dörrsidan uppot så lossnar den från sitt fäste. glömm inte lossa öppnigshandtaget o el kablar. sen hissar du ner fönstret till hälften du kommer se hur fönstret sitter fast med klips längs ner om du drar av lite av ljudisoleringen. lossa sen drar du ut fönstret.
    hade du frågat en vecka innan kunde jag ha tagit bilder har ljudisolerat dörrar blandannat.

    viktigast att tänka på är att inte dra loss för snabbt för då spricker allt. någon annan kanske kan skriva lite mer klar guide men det är inte alls svårt även utan guide bara tänka lite.. lycka till
    Det kan bli svårt att hitta dem 3 plupparna på en -06. Det sitter ett täcklock på inre öppningshandtag och sedan ska du ta bort kåpan över stängningshandtaget.

    Jocke
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    157
    Rutan är nu bytt. Det var lite tajt att lirka ut den då det sitter aluskenor längst ner på rutan, men det gick tillslut. Så nu sitter det en ny repfri ruta på plats
    Saab 9-5SC Aero -06 Steelgrey

Liknande ämnen

  1. 2008 9-3 cab byta sidoruta bak
    Av turbo4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 12:36
  2. Demont sidoruta og 9-3
    Av Saabturbo__ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 00:52
  3. Hur får man ur sidoruta bak ?
    Av Bacon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •