Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: OBD2?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473

    OBD2?

    Är på jakt efter OBD2 programvara att slänga in i min laptop som fungerar för SAAB. Kablage har jag redan ordnat men nån bra mjukvara för saab kan ju vara bra å ha.. Nån som har nå förslag?

    (Vet inte om det här är rätt kategori att posta den här tråden men den passade ganska bra iaf.. )
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 837
    Medlem#
    4458
    Har inte hört talas om något speciellt program för SAAB utan du är nog hänvisad till dom "vanliga" generella programmen. Om du tänker på att kunna göra speciella inställningar och konfigureringar liknade Tech2 så tror jag inte du kan göra det via OBD.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473
    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Har inte hört talas om något speciellt program för SAAB utan du är nog hänvisad till dom "vanliga" generella programmen. Om du tänker på att kunna göra speciella inställningar och konfigureringar liknade Tech2 så tror jag inte du kan göra det via OBD.
    Lyfter denna då jag vunnit en budning på en sådan kabel på ebay.. Någon som har koll?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 107
    Själva idén med OBD2 är att det är en standard, alltså sker kommunikationen med bilen på ett standardiserat sätt och därmed är programvaran identisk oavsett bilmodell.
    OBD2 ersätter _inte_ en TECH2 och man kan _inte_ få samma funktionalitet med en OBD2-moj som med en TECH2.

    Det _enda_ man kan göra med en OBD2-moj är att läsa av vissa realtidsvärden på vissa sensorer samt avläsa felkoder och nolla dessa.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Själva idén med OBD2 är att det är en standard, alltså sker kommunikationen med bilen på ett standardiserat sätt och därmed är programvaran identisk oavsett bilmodell.
    OBD2 ersätter _inte_ en TECH2 och man kan _inte_ få samma funktionalitet med en OBD2-moj som med en TECH2.

    Det _enda_ man kan göra med en OBD2-moj är att läsa av vissa realtidsvärden på vissa sensorer samt avläsa felkoder och nolla dessa.
    Har inte detta med mjukvaran att göra?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 107
    Nix, ingeting. Det finns olika sätt att "tala" med bilens elektronik. OBD2 är ett sätt. OBD är standard sen 1996 och finns i 3 versioner (ISO, PWM och nått till). De flesta nyare OBD2-interface kan alla modeller.
    Det som kan hämtas via OBD2 är endast avgasreningsrelaterade sensorer och felkoder. Själva idén med OBD2 är nämligen att oberoende verkstäder inte skall behöva köpa in märkesspecifika diagnosverktyg för att kontrollera funktionen på avgasreningen (det som orsakar CE-lampan).

    För att tala med övrig elektronik i bilen krävs märkesspecifika diagnosverktyg som t.ex. TECH2 för SAAB/Opel/GM. Och även när det gäller en TECH2 så är det olika programvara i själva TECH2 (som bara är en specialtillverkad handdator) beroende på vilket märke det är du skall hämta information ur.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 833
    När det gäller standardfunktionerna som bollman talar om kan man tex använda något av programmen man hittar här: http://www.obd2allinone.com/sc/pages.asp?pageid=60

    Har själv bla testat Scantool, Digomoto och OBD-logger om jag minns rätt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nix, ingeting.
    Tvärtom. Till vissa interface går det att skriva program som kan ge samma funktioner som Tech2 har. En del interface, exempelvis de som är basserade på ELM323, har inbyggda begränsningar som gör att man bara kommer åt den information som definieras av OBD2. Andra interface, till exempel ett rent K-line-interface, kan man mycket väl skriva program till som går utanför OBD-standarden. Nu finns det inte så många Saabspecifika program för OBD-interface men det är på gång.
    Det är smart att välja ett interface som inte har några begränsningar. Tyvär så finns det ingen lista på dessa interface.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 107
    Det _går_ att skriva skiljer sig rätt mycket från att någon _har_ skrivit.
    För att kunna göra ett sådant program krävs att man har tillgång till dokumentation eller sätta att "reverse engineera" kommandona som skickas mellan TECH2 med rätt programvara och en SAAB av rätt modell.
    Chansen att något sådan dyker upp på marknaden är väl rätt, um, otroligt.

    Dessutom, k-line-interfacen brukar väl vara en hel del dyrare än "vanliga" ELM323-varianter?

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det _går_ att skriva skiljer sig rätt mycket från att någon _har_ skrivit.
    För att kunna göra ett sådant program krävs att man har tillgång till dokumentation eller sätta att "reverse engineera" kommandona som skickas mellan TECH2 med rätt programvara och en SAAB av rätt modell.
    Chansen att något sådan dyker upp på marknaden är väl rätt, um, otroligt.

    Dessutom, k-line-interfacen brukar väl vara en hel del dyrare än "vanliga" ELM323-varianter?
    Det är lite därför jag frågar med... Är ute efter en så optimal programvara som möjligt just för saab för att få med så mycket som möjligt i programmet... sen skriva resten själv. Mycket arbete men det kan löna sig till slut
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det _går_ att skriva skiljer sig rätt mycket från att någon _har_ skrivit.
    Sant. Just nu är det _håller på_ och det är i alla fall ett steg på vägen mot _har_.

    För att kunna göra ett sådant program krävs att man har tillgång till dokumentation eller sätta att "reverse engineera" kommandona som skickas mellan TECH2 med rätt programvara och en SAAB av rätt modell.
    Chansen att något sådan dyker upp på marknaden är väl rätt, um, otroligt.
    Chansen att det kommer är faktiskt ganska stor. Det finns redan en del som fungerar för CAN-bussen och att anpassa det för att fungera för K-line är ett ganska litet steg.

    Dessutom, k-line-interfacen brukar väl vara en hel del dyrare än "vanliga" ELM323-varianter?
    Jag köpte ett rent K-lineinterface (VAG-COM-kopia) för ca 150 kr.
    9-5 2.3t -03 nu med BioPower.
    9-3 -99 Cab.
    Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473
    Kablage hemma och jag tänkte börja modda mjukvaran till de... nu till frågan.. vart tusan sitter diagnosuttaget i 9-5'an? (Har en -01'a)
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    på min sitter det under en lucka under ratten lite till höger
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 473
    Citat Ursprungligen postat av läppglans
    på min sitter det under en lucka under ratten lite till höger
    Tackar och bockar. Här ska börjas laboreras med programvara..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 481
    Lånar tråden lite...

    Någon som vet varför jag inte kan komma in i någon bil med min Elms327..??

    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 881
    När kom OBD2 på Saab?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av J Bilstrup
    Någon som vet varför jag inte kan komma in i någon bil med min Elms327..??
    Jag spånar och gissar lite här bara. Det ser ut som att din utrustning identifierar en seriell port (RS232) men att den inte vet vad den ska prata för högnivåspråk ovanpå transportprotokollet.

    Man kan ju till exempel surfa på internet via vanligt uppringt modem, i vilket fall man lägger TCP/IP ovanpå RS232. Kan det vara likadant här. Finns det inställningar i programmet för att använda olika protokoll.

    Jag är också intresserad av detta. Det skulle vara kul att sniffa mellan en PPC / Tech2 och diagnostikuttaget och se vad som händer. Det går nog inte att sniffa fram protokollet dock utan det måste man nog få serverat från någon trevlig källa.

Liknande ämnen

  1. OBD2 på 9-3SS
    Av Vfr i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 00:12
  2. OBD2
    Av niwistrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 22:01
  3. OBD2?
    Av anderselias i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-21, 18:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •