Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 9000i -90 startar ej..

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069

    9000i -90 startar ej..

    Hej!

    Jag och polare håller på och felsöker en 9000i -90. Den lovar men vill inte starta.

    Dessa felkoder har jag läst ut:

    12111 Uppvärmd Lambdasond - Blandning på tomgång, Uppvärmd Lambdasond, insug-/bränsleläckage

    12112 Uppvärmd Lambdasond - Blandning under körning, Uppvärmd Lambdasond, insug-/bränsleläckage

    12231 Tändsignal, Ledningar, Tändsystem

    Efter jag läst av så nollade jag felkoderna och bara den 3e och sista kom tillbaka. Dock testade vi koppla ur lambdan men fick ingen ny felkod så de kanske ligger kvar ännu. För felkoden sätts nog inte förren bilen startar.

    Tog bort stiften och de är endast 1,2 och 4ans stift som blir dränkta av bensin. 3ans ingenting alls. När inga stift är på plats så sprutar de bara bränsle. Onormalt mycket.

    Droppade ut ur avgaset vid lambdan t.o.m.


    Vi har kollat så inga tändkablar sitter dåligt och har bra kontakt.
    Vi har haft lös kallstartsventilen och testat utan den..ingen skillnad
    Vi har kollat om de kom bränsle bakvägen genom BTRens vacuumslang.
    Vi har mätat så lambdan har bra jord.
    Vi har kollat alla anslutningar på insug och runtómkring.
    Vi har kollat LMM tråden, Samt testat starta utan LMM inkopplad.
    Vi har mätt spridarkablarna och de pendlar mellan 0.6V-1.8Vnär man drar på starten.
    Vi har mätt Lambdan. Visar 5.2Ohm. En jag har liggandes visade 5.8ohm.
    Vi har mätt givaren på kallstartsventilen. Visar 10.9ohm.
    Vi har kollat gnistan på alla stiften. Var bra.

    De jag kan komma fram till för stunden är väl att 3e spridaren verkar då fungera.. De är väl den cylindern som den vill starta på.. Skulle behöva mätvärdena på lambda och kallstartsventilen så man ser att det är bra iaf

    Mer tips att kolla? Har ingen LH bok tillgänglig tyvärr så behöver er hjälp!

    tacksam för svar.

    mvh Isak

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    Dagens update är att vi har handlat nya stift för de gamla lär funka dåligt när de blir tryck... Lånat hem en LMM också om de fanns på skroten...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    testat byta LMM samt Lambda. Ingen skillnad. Vi kopplade ur alla spridare och testade om de kom nåt ur returen vilket det inte gjorde. Dock matar på bra till BTR.

    BTRen öppnar vid 3bar som vi prövat med tryckluft. Kan spridarna ha hakat sig i öppet läge? För de matar på bränsle i cylindrarna fast spridarna inte är kopplade.. Ser de ut som iaf..


    hjälp!

    mvh

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Lambdan är väl inte aktiv vid start ? = jag tror inte den är problemet...

    Ett svagt minne säger att styrenheten jordar spridarna när dom ska öppna, dvs det ligger konstant + matning på dom.
    En skavd kabel som ligger mot jord skulle kunna göra att spridarna står vidöppna. Om det är fallet borde de aktuella spridarna bli varma.
    Självklart kan även något fel i LH göra att spridarna står vidöppna.

    LH öppnar ju alla spridare samtidigt, så det verkar lite mysko att det är 3st som står öppna.

    Har ni kollat att tändningen står rätt, dvs att EZK skjuter gnistan vid rätt tidpunkt?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sangis (10mil ifrån Luleå)
    Inlägg
    2 069
    vi har bytt spridare och nu går den Men vi har b202t spridare som levererar 186cc/in istället för 150cc/min som original.. kan LH kalibrera sig efter de? Bilen går då bra iaf

Liknande ämnen

  1. SAAB 9000i -90 startar inte ens med starthjälp.
    Av sprithitler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 17:22
  2. 9000i startar sällan och dör oregelbundet
    Av Mange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •